Thursday, January 24, 2019

Petua : Untuk merawat kudis buta

Kudis buta. Penyakit ini merupakan penyakit kulit yang disebabkan oleh sejenis hama. Penyakit ini boleh menjangkiti setiap lapisan umur. Penyakit kudis buta ini juga di kenali sebagai Scabies. Penyakit ini mudah berjangkit dan menyebabkan gatal keterlaluan di bawah kulit.

Penularan kudis buta adalah melalui sentuhan, yang berulang-ulang dan lama dengan seseorang yang mempunyai scabies. Sentuhan yang sekejap seperti bersalaman, jarang akan menyebabkan jangkitan. Kadangkala boleh juga berlaku penularan tidak langsung seperti dari perkongsian tuala, tempat tidur yang sama dan sofa. Selalunya jangkitan ini terjadi di tempat yang ramai orang, dan sentuhan badan yang dekat, seperti di asrama, rumah orang tua, nursery dan penjara.

Kudis Buta

Gambar ehsan Google.

Orang dulu-dulu juga mempunyai cara tersendiri untuk merawat penyakit kudis buta. Teman akan kongsikan petua nie di bawah;

  • Daun jambu batu (5-6 helai)
  • Segenggam kelapa parut (di ambil santannya)
  • Kain (dari jenis yang jarang)
Langkah pertama untuk membuat petua ini, giling daun jambu batu sehingga lumat. Kemudian campurkan bersama santan kelapa parut yang telah diperah. Setalah itu, bungkuskan bahan ini dengan kain dan digosokkan pada kudis buta tersebut.

Selamat mencuba ya!


4 comments :

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...