Monday, July 19, 2021

Kisah seram di hospital

Kome pernah warded di hospital tak? Di sebabkan Covid-19 nie, ramai yang di jangkiti dan terpaksa di kuarantin di pusat kuarantin khas. Hospital pun dah tak mampu menampung bilangan pesakit Covid yang semakin hari semakin meningkat. Bagi diri teman sendiri, teman tak pernah lagi warded di hospital. Tapi, sebelum nie, teman memang selalu jugak la bermalam di ward hospital, meneman anak. Alhamdulillah, tak teman tak pernah lagi mengalami kejadian seram macam nie.

Dalam entry hari nie, teman nak memanjangkan perkongsian video dari TikTok nie. Mana lah tau kot kome pernah mengalami kejadian di hospital yang lebih menakutkan.


Credit to TikTok.


Saturday, June 19, 2021

Kuliah : Korang tau tak

Korang tau tak?
Pemuda Al kahfi yang ada 7 orang tidur 309 tahun. Bersama mereka ada seekor anjing.
Surah Al-kahfi ayat 17

Korang tau tak?
Allah membolak balikan badan mereka untuk tidak berkulat, Allah hentikan segala macam bulu di tubuh mereka, Allah kukuhkan pakai mereka supaya tidak reput.

Korang tau tak?
Nabi Uzair tidur 100 tahun.
Bersama beliau ada seekor keldai. Keldai yang tulang pun dah hancur jadi debu. (selepas 100 tahun)
Maha suci Allah, Allah tunjuk debu jadi tulang, di balut daging bulu. Kemudian bercantum semula jadi keldai.

Korang tau tak?
Amalan yang di lakukan oleh Bilal bin Rabah sehingga kedengaran tapak kaki beliau di dalam syurga adalah solat sunat wuduk.

Korang tau tak?
Malam sebelum isra' mikraj dada Rasulullah s.a.w di belah untuk kali ke 2. Kali pertama ketika berusia 5 tahun. Kemudian hati baginda s.a.w di basuh dengan air zam zam.

Korang tau tak?
Perihal burraq ialah berwarna putih lebih kecil dari kuda dan lebih besar dari keldai. Kelajuan sejauh mata memandang.

Korang tau tak?
Bila sampai di masjid Aqsa, Rasulullah s.a.w solat 2 rakaat dan baginda s.a.w menjadi imam kepada para nabi. Sesuai dengan pangkat beliau iaitu penghulu segala nabi dan rasul.

Korang tau tak?
Selesai solat Rasulullah di datangi bekas, 1 berisi susu dan 1 berisi arak.
Rasulullah memilih susu.

Korang tau tak?
Rasulullah s.a.w dan jibril a.s menaiki langit yang padanya belum ada manusia selain nabi pernah sampai. Jibril memberi salam lalu dijawab malaikat penjaga langit dan bertanya siapa engkau. Kemudian Jibril menjawab, aku Jibril. Kemudian di tanya lagi, siapa bersama engkau dan adakah dia telah di utuskan? Jibril menjawab,  Dia Muhammad dan dia telah di utuskan (berlaku pada setiap pintu langit).

Korang tau tak?
  • Di langit pertama ada nabi adam a.s
  • Di langit kedua ada nabi Isa a.s dan nabi Yahya a.s
  • Di langit ketiga ada nabi Yusuf a.s
  • Di langit keempat ada nabi Idris a.s
  • Di langit kelima ada nabi Harun a.s
  • Di langit keenam ada nabi Musa a.s
  • Di langit ketujuh ada nabi Ibrahim a.s dan juga Baitul Makmur.
  • Di atas langit ketujuh syurga dan sidratul muntaha
  • Di atas syurga ada air
  • Di atas air ada Arasyh 
  • Di atas arasyh ada Kursi
  • Di kanan arasyh ada luh Mahfuz

Semua nabi mengucapkan salam. Selamat datang nabi yang soleh dan rasul yang soleh. Kecuali nabi Adam mengucapkan anak yang soleh dan rasul yang soleh.

Korang tau tak?
Ketika Rasulullah s.a.w sampai di lngit ke 7. Beliau mendapati lelaki yang muka nya sama seperti baginda sedang dduk bersandar manakala malaikat yang lain sedang sibuk bertawaf.

Rupa-rupa nya amalan ibadah ni ketika hidup di alam dunia sahaja. Yang memakan masa 50, 60, 70 tahun bergntung kepada usia masing-masing. Kemudian dah tak ada dah...

Korang tau tak?
Rasulullah pergi ke syurga dan dia dapati kebnyakan ahli syurga itu adalah dikalangan mereka yang miskin.

Korang tau tak?
Rasulullah s.a.w melihat kebanyakkan penghuni neraka adalah di kalangan wanita.

Korang tau tak?
Neraka ada 7 tingkat manakala syurga ada 8 tingkat.

Korang tau tak?
Selepas semua itu Rasulullah naik ke Sidratul Muntaha dan Jibril menunjukan rupa sebenar beliau untuk sekali lagi. Surah An Najm ayat 13.

Dan bila Rasulullah ingin mengmbil perintah solat.
Berpisah lah dia dengan Jibril. Jibril yang semulia mulia makhluk pun tidak dapat maju kedepan kerana takut kebinasaan. Hanya Rasulullah ke seorangan ketika itu.

Korang tau tak?
Umat islam semakin tidak mempercayai Rasulullah s.a.w selepas peristiwa Isra' Mikraj. Tetapi Abu Bakar r.a tetap membenarkan kata² Rasulullah s.a.w.

Korang tau tak?
Ayat pertama surat nabi Sulaiman kepada Balqis ialah Bismillah'irahmannilrahim 
Surah Al-Naml ayat 30.

Buatlah apa pon, Bismillah. Amik kunci, Bismillah. Tekan alarm, Bismillah. Bukak pintu, Bismillah. Masuk kan kunci, Bismillah. Duduk Bismillah. Start enjin, Bismillah. Masuk gear, Bismillah. Korang akan rasa kemanisan Bismallah tadi. Percayalah...

Korg tak akan paham kemanisan gula itu sehingga korang amik gula itu letak dalam mulut. Memang manis.

Korang tau tak?
Mase nk pindahkan istana Balqis, Ifrit boleh bawak istana tu sebelum nabi Sulaiman bangun dari tempat duduk.
Surah Al-Naml ayat 39

Korang tau tak?
Mulia nya manusia ni, ada yang boleh angkat istana itu dalam sekelip mata.
Surah Al-Naml ayat 40.
Mulia lg kita ni dari jinn.

Korang tau tak?
Air di cicang tidak akan putus. Ketika laut merah di belah oleh nabi Musa, ketinggian benteng laut itu setinggi gunung.

Korang tau tak?
Abu Jahal adalah manusia yang mintak Rasulullah s.a.w membelah bulan. Bila bulan terbelah kemudian bercantum. Dia herdik Rasulullah s.a.w adalah bapak segala ilmu sihir. MasyaAllah.

Ketika peristiwa itu, ada musafir datang untuk berjumpa Abu Jahal, konon meraka akan jadi saksi.
Esoknya, bila mereka sampi mereka bercerita. Situ yang dia herdik Rasulullah konon nya Rasulullah bukan saja boleh sihir dekat jauh pon boleh.

Korang tau tak?
Antara perkara yang paling mengembirakan Rasulullah s.a.w ialah bila seseorang itu ingin memeluk islam.

Korang tau tak?
Abu Lahab adalah pakcik Rasulullah. Allah abadikan surah khas untuk dia.
Surah Al-Lahab..

Korang tau tak?
Surah Al-Lahab tadi turun 6 bulan sebelum Abu Lahab mati.
Makna kata confirm masuk neraka.

Korang tau tak?
Antara pakcik kesayangan Rasulullah ialah Abu Talib. Walaupun  tak beriman dengan Rasulullah s.a.w, di tetap sokong dakwah Rasulullah s.a.w.

Korang tau tak?
Abu Talib ni beriman dengan Allah, percaya neraka itu benar. Tetapi dia tolak Muhammad s.a.w sebagai utusan. Ni nk kata hidayah milik Allah.

Korang tau tak?
Abu Talib mati dalam tidak beriman kepada Rasulullah s.a.w dan Rasulullah s.a.w bernekad akan terus mendoakan pakciknya. Kemudian turun ayat.

“Sesungguhnya kamu (hai Muhammad) tidak akan dapat memberi hidayah (petunjuk) kepada orang yang kamu cintai, tetapi Allah lah yang memberi petunjuk kepada siapa saja yang dikehendakiNya, dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mau menerima petunjuk.” (QS Al Qashash: 56)

Korang tau tak, antara nikmat² besar Allah bagi?
Islam! Islam adalah nikmat besar. Sehingga orang terakhir yang keluar dari neraka itu orang islam yang dalam hatinya ada "tiada tuhan selain Allah"

Korang tau tak,  bila korang islam?
Bila mana mulut kalian menyebut shahadah dan di iring dengan solat serta beriman kepada rukun islam.

Dah tu bila last korang islam? Atau makna kata lain bila last korang solat? Solat ni Nabi ambik tu atas dari langit ke 7. Asal dari 50 sampai jadi 5.

Mujur ada nabi Musa minta Rasulullah s.a.w naik balik minta kurang. Naik minta kurang. Naik minta kurang. Sampai Rasulullah s.a.w malu tau tak! "wahai Musa! Aku pun tahu malu dengan tuhan aku"

Korang tau tak Islam?
Korang terutama nya aku, hari ini dapat Islam secara 'percuma' sebab tu aku tak reti hargai. Ambik remeh sebab bukan aku yang perjuangkan. Kemanisan tu tak ade.

Harap-harap kita bukan islam hanya di kad pengenalan.

Korang tau tak Mahdi?
Imam Mahdi atau nama sebenar beliau Muhammad bin Abdullah.
Keturunan Rasulullah s.a.w,  lelaki fasih berbahasa arab tampan akhlak baik macam Rasulullah s.a.w.

Korang tau tak Imam Mahdi ni?
Rasulullah s.a.w pesan bila kamu mendengar Imam Mahdi sedang di lantik. Pergi dapat kan bai'ah dari beliau. Walau terpaksa merangkak dalam salji.

Korg dan aku akan pergi tak?
Jap pikir dulu... Ada anak bini, kereta, rumah tak habis bayar lagi... Sayang sangat ke kerja.. Ni aku lah ni... Iman senipis kulit bawang..

Korang tau tak kenapa ramai mengaku Imam Mahdi? Dia orang tak mampu nak tiru Nabi Isa a.s sebab ketika nabi isa turun, dia msih memegang sayap malaikat di tangan kiri dan kanan beliau.

Korang tau tak, nabi Isa? Antara manusia yang tidak di jadikan dari air mani. Termasuk Nabi Adam dan Siti Hawa.

Korang tau tak, Nabi Isa?
Akan hidup 40 tahun berlandaskan syariat nabi Muhammad s.a.w. Beruntung anak cucu korang dapat jumpa Nabi. SubahanaAllah!

Tapi! Sebelum turun the last man standing ni... Dunia kena hadapi fitnah dajjal ni selama 40 hari.
1 hari bersamaan 1 tahun
1 hari bersamaan 1 bulan
1 hari bersamaan 1 mggu
Hari ke empat mcm biasa.

Teman sekadar memanjangkan perkongsian video di bawah. Semoga kita dapat mengambil iktibar darinya...


Apa pun korang jangan lupa solat..! Sebab solat adalah satu-satunya jambatan mendapat rahmat dan redha Allah... Solat tak di turunkan melalui wahyu, Rasulullah pi amik atas langit sana.

Ingat ye solat! Baru berkat. Jangan sampai istidraj. Senang tapi tak berkat.

Sekadar renungan.

Saturday, December 12, 2020

Kuliah : Cara bacaan Al-Quran pada huruf yang tiada baris di permulaan ayat.

Teman nie idak le bagus. Memang tak pandai pun sebenarnya. Masih lagi belajar. Jadi, dalam entry pagi nie, teman nak kongsikan cara bacaan Al-Quran jika tiada baris pada huruf di permulaan ayat. Dalam Quran, banyak bacaan yang bermula dengan huruf aliff yang tak ada baris. Dulu pakai main redah saja dengan membaca sebagai baris atas. Tapi rupa-rupanya ada cara nak baca.

Baca Al-Quran
Gambar ehsan Google.

Di permulaan ayat, ada tiga cara baca yakni dengan membaca aliff tu dengan baris atas, bawah atau hadapan.


Baris atas

ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ

(Surah Al-Fatihah:1)


Cara bacaan: Alhamdulillah

Apabila bermula dengan alif lam ialah dengan membaca hamzah wasol itu seolah-olah ia berbaris atas. 


Baris bawah

ٱصۡلَوۡهَا ٱلۡيَوۡمَ

(Surah Yassin: 64)


Cara bacaan: Islauhal yauma

Apabila ia tidak bermula dengan alif lam, kita perlu lihat kepada huruf ketiga. Seandainya huruf ketiga berbaris atas atau bawah, kita membaca hamzah wasol itu seolah-olah ia berbaris bawah. Maka huruf ketiga ialah huruf lam yang berbaris atas maka bacaannya ialah dengan baris bawah bagi hamzah wasol itu.


ٱنفِرُواْ خِفَافً۬ا

(Surah Attaubah: 41)


Cara bacaan: Infiru khifafan



Baris hadapan

ٱنظُرۡ كَيۡفَ

(Surah An-Nisa: 50)


Cara bacaan: Undhuru kaifa

Apabila ia tidak bermula dengan alif lam dan huruf ketiga adalah baris hadapan, maka cara bacaannya ialah dengan membaca hamzah wasol itu seolah-olah ianya baris hadapan.

Alangkah indahnya sekiranya kita faham bahasa Arab supaya kita boleh faham apa yang kita baca kan. Dan cara bacaan ini tidak akan menjadi sebarang isu. Namun, alhamdulillah hukum tajwid begitu teratur dan mudah untuk kita ikuti dan moga kita akan arif apabila memulakan ayat kita dengan hamzah wasol.


Sekarang mudah untuk kita dapati Al-Quran berserta dengan terjemahannya. Semoga kita dapat memahami Al-Quran dengan sebaik mungkin.

Wallahualam.

Terima kasih buat mereka yang membuat perkongsian ilmu ini di blog masing-masing. Semoga perkongsian tersebut mendapat ganjaran berterusan buat mereka.