Saturday, May 2, 2020

Kuliah : Amalan bersedekah di bulan Ramadhan

Alhamdulillah, kita masih lagi dapat menjalankan ibadat puasa di bulan Ramadhan kali ini, walaupun kita tak dapat untuk solat terawih pada tahun nie. Anggap lah ia suatu dugaan buat kita untuk renungkan bersama-sama. Sebelum ini, di bulan-bulan Ramadhan yang lepas kita tidak bersungguh-sungguh untuk bersama-sama mengimarahkan masjid atau surau untuk mengerjakan solat terawih di masjid atau surau.

إِنَّ ٱلۡمُصَّدِّقِینَ وَٱلۡمُصَّدِّقَـٰتِ وَأَقۡرَضُوا۟ ٱللَّهَ قَرۡضًا حَسَنࣰا یُضَـٰعَفُ لَهُمۡ وَلَهُمۡ أَجۡرࣱ كَرِیمࣱ

"Sesungguhnya orang-orang lelaki yang bersedekah dan orang-orang perempuan yang bersedekah, serta mereka memberikan pinjaman kepada Allah, sebagai pinjaman yang baik (ikhlas), akan digandakan balasannya (dengan berganda-ganda banyaknya), dan mereka pula akan beroleh pahala yang mulia" [Surah al-Hadid 18]

Sedekah

Gambar ehsan Google.

#Antara amalan yang digalakkan untuk dilakukan ialah bersedekah. Amalan yang mudah dan menjanjikan pahala yang besar dan berganda-ganda. Bahkan sifat dermawan merupakan sifat orang yang bertaqwa. Orang yang kuat bersedekah akan memasuki syurga melalui pintu sedekah (rujuk HR al-Bukhari).


#Bersempena kita berada di bulan Ramadhan ini, maka sepatutnya kita menggandakan amal sedekah kita dan menjadi manusia yang paling pemurah berbanding di bulan yang lain.

#Sayidina Ibnu Abbas r.huma berkata: "Rasulullah saw adalah orang yang paling pemurah dalam berbuat kebajikan. Rasulullah saw akan menjadi lebih pemurah terutama di bulan Ramadan. Kerana setiap tahun Jibril selalu menemui baginda tiap-tiap malam, hingga habis bulan Ramadan. Rasulullah saw memperdengarkan bacaan al-Quran kepadanya (dan Jibril menyemak). Apabila Jibril mendatanginya, baginda akan lebih banyak lagi berbuat kebajikan (lebih pemurah) melebihi dari angin yang bertiup" (HR Muslim)

#Antara perkara yang kita boleh lakukan dengan harta dan wang kita untuk bersedekah:


  1. Infaq untuk pembinaan masjid, surau, sekolah, tempat menuntut ilmu, rumah anak yatim dan seumpamanya.
  2. Wakaf mesin air minuman
  3. Infaq al-Quran, buku agama dan buku yang bermanfaat
  4. Membiayai anak yatim, ibu tunggal, fakir miskin dan orang sakit.
  5. Membiayai para pelajar menuntut ilmu
  6. Membina atau menyediakan rumah untuk fakir miskin dan orang musafir
  7. Membiayai para alim ulamak dan orang yang menyampaikan ilmu
  8. Belikan barang-barang keperluan dan kemudahan untuk masjid/surau
  9. Mewaqafkan kenderaan untuk kerja-kerja kebajikan dan khidmat kemasyarakatan.
  10. Membiayai golongan yang kurang berkemampuan menunaikan ibadah umrah/haji.
  11. Menyediakan makanan dan minuman utk orang yang memerlukan dan juga binatang yang berkeliaran.


Dan apa sahaja yang berunsur kebaikan dan kebajikan.



#Selain itu, terdapat beberapa jenis perbuatan yang dianggap sedekah/beroleh ganjaran sedekah:


  1. Memberi senyuman dan bermanis muka
  2. Melakukan kerja amar mahruf nahi mungkar
  3. Menolong menyelesaikan masalah orang lain
  4. Memberi khidmat/pertolongan kepada orang yang memerlukan
  5. Mendamaikan orang yang bersengketa. 
  6. Menolong mengangkat barangan (meringankan beban orang lain)
  7. Melangkah kaki ke tempat solat (tempat yang baik).
  8. Membuang duri atau perkara yang menghalang laluan di jalan
  9. Tidak mengganggu, menyusah dan menyakiti orang lain
  10. Dan segala perbuatan baik yang dianjurkan oleh agama.


#Selain itu, Islam menganjurkan beberapa adab dalam memberi dan menerima sedekah:


  • Ikhlas
  • Memberi barang yang baik dan disayangi
  • Tidak mengungkit pemberian
  • Tidak berniat untuk menunjuk-nunjuk
  • Mengucapkan terima kasih saat menerima
  • Menghargai pemberian orang lain dengan menjaganya
  • Tidak meminta-meminta akan sesuatu



لَن تَنَالُوا۟ ٱلۡبِرَّ حَتَّىٰ تُنفِقُوا۟ مِمَّا تُحِبُّونَۚ وَمَا تُنفِقُوا۟ مِن شَیۡءࣲ فَإِنَّ ٱللَّهَ بِهِۦ عَلِیمࣱ

"Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai (hakikat) kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu dermakan sebahagian dari apa yang kamu sayangi. Dan sesuatu apa jua yang kamu dermakan maka sesungguhnya Allah mengetahuinya" [Surah Aali Imran 92]


Rebutlah peluang Ramadhan ini dengan memperbanyakkan sedekah dan melakukan kebaikan. Tunaikan segera kerana belum tentu kita akan hidup lagi pada esok hari dan pada Ramadhan yang akan datang.


Tuesday, March 17, 2020

Apa dosa teman...

Al kisah Movement Control Order (MCO). Semalam teman pegi tadika nak nolong register anak sedare masuk kat situ... teman pun jumpa le cikgu nye... di ajak nye duduk kat meja nak ngisi borang... dah isi borang cikgu mintak gambor cucu nak tampei kat borang... teman pun keluorkan le gambo dari poket baju... masa itu juga ada orang bagi salam pada cikgu dia pun teruih noleh kat orang tu... gambor yg teman pegang tetibe tiup dek kipas angin elok je jatuh bawah meja dekat kaki cikgu tertutup dgn kain nye... teman pun kabo le kat cikgu... "cikgu buleh ke angkat kain kejap??... teman nak ngambik gambo"... tak pasei-pasei ditempelennye teman... cikgu maki teman "orang tua gatei"...

salah ke teman ni... Apa dosa teman...???, cer kabo!!!

Gambar di bawah meja



Monday, March 2, 2020

Conversation View

Microsoft Outlook "Conversation View". Sebelum nie, teman ada kongsikan tips berkenaan pengunaan Microsoft Outlook untuk applikasi email komputer. Kome boleh klik dilink di bawah untuk membacanya.


Dalam entry hari, teman nak kongsikan satu lagi tips berkenaan Microsoft Outlook. Kali berkenaan pengunaan "Conversation View".



Apa kelebihanan bila guna "Conversation View" nie...

  • Dapat mengurangkan kecelaruan di "Inbox" dan mengikuti rantaian e-mail dengan mengumpulkan e-mail yang mempunyai tajuk yang sama.
  • E-Mail yang lebih tersusun, mencari dan merujuk lebih mudah dan aliran kerja seharian yang lebih baik.

Semoga perkongsian ini memberi manfaan kepada semua.