Friday, January 11, 2019

Loghat Orang Perak

Aje bebeno kome – Dilema seorang Doktor Muda  

Seorang Doktor Muda yang baru selesai pengajian telah ditugaskan di Klinik Bota kanan. Hari pertama beliau bertugas, berlaku satu fenomena yang dia sendiri tidak tahu penyelesaiannya…. Pesakit pertama ditemuinya telah mendatangkan fobia yang tidak berkesudahan. Sketsanya begini:

Doktor  : “Pak Cik sakit apa?”. 

Ngah Lebo : “Entah le Dokto…. Darghi semalam badan awak ni dedo je! Libang libu dibuatnye!”.

Doktor : “Dedo? Libang libu? Pertama kali saya dengar sakit ni?”.

Ngah Lebo : “Itu le yang tak pahamnye…. Dade ghase debuk debak je! Mate pun bepino-pino… Bekelemayo!”.

Orang Perak

Gambar ehsan Google.

Doktor : Mengambil buku direktori perubatan sambil membeleknya dan mencari jenis penyakit mengikut senarai. “Penyakit apa ni Pak Cik? Tiada langsung dalam senarai buku ni?”.

Ngah Lebo : “Taktau le nak cerghite macam mane ghedatnye Dokto… Bile bangkit je ghase goyo! Jalan pun condong ghoyong… Lepeh tu terghuih tejombab ateh lantei! Sebab itu deme dudukkan ateh besika tolak ni (Wheel Chair)!”.

Doktor : Sambil menggaru kepala yang tak gatal. Doktor juga sudah pening lalat tak faham lalu doktor pun menyambung pertanyaan  “Makan minum Pak Cik macam mana?”.

Ngah Lebo : “Makan? Nasik pun dikonyah ghase macam semba je! Kerghongkong udah sendat. Nogok ayo…. Tawo lesyio!”.

Doktor: ?????


2 comments :

  1. lps tu doktor tu trs mintak tkr tempat lain hahaha

    ReplyDelete
  2. Pekat beno loghat Perak nya..semba = pasir..

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...