Sunday, May 5, 2019

Kuliah : Niat puasa ramadhan

Alhamdulillah, insya Allah malam nie kita akan mula untuk solat terawih. Tapi sebelum tu, baik kita ulang kaji semula berkenaan ibadah puasa di bulan ramadhan. Sebelum nie, pernah juga teman kongsikan bab puasa nie. Kalau kome nak baca, boleh la klik kat sini ye. Bulan Ramadan juga adalah bulan yang barakah, bulan yang lebih baik dari seribu bulan. Kome boleh baca disini untuk mengetahui bertapa hebatnya berdoa ketika berpuasa di bulan Ramadan. Sebagai ulang kaji, kome boleh baca entry nie untuk mengetahui perkara-perkara yang membatalkan puasa.

"Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan kerana iman dan ikhlas mengharapkan pahala daripada Allah, maka dosanya yang lalu akan di ampunkan oleh Allah"

Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim


"Apabila menjelmanya Ramadhan, nescaya dibuka pintu-pintu syurga, di tutup pintu-pintu neraka dan di belenggu syaitan-syaitan"

Hadith Riwayat Bukhari & Muslim

"Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan beruasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang terdahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa".

Al-Baqarah, Ayat 186

Niat puasa Ramadhan


Sesungguhnya setiap amalan manusia hanya akan sampai kepada Allah s.w.t jika di sertakan dengan sifat ikhlas semata-mata, semoga Allah mengampuni segala dosa-dosa kita.

"Sesiapa sempat bertemu Ramadhan dan tidak diampunkan dosanya, maka semakin jauh dia dengan Allah".

Hadith Riwayat Ibn Hibban

Ramadhan merupankan bulan pengampunan, oleh itu perbanyakkan memohon kepada Allah s.w.t semoga kita sentiasa diampuni oleh Allah.


1 comment :

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...