Saturday, May 25, 2019

Kuliah : Kelebihan saf pertama

Entry nie sebagai peringatan untuk diri sendiri juga. Bila ke masjid, selalu lepak-lepak tak nak pun berebut untuk dapatkan saf pertama. Itu la gambaran iman seumpama buih-buih terapung di lautan. Iman senipis kulit bawang. Bukannya tak tahu fadhilat saf pertama.

“Daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya jika manusia mengetahui kelebihan yang tersirat di dalam azan dan saf pertama, kemudian mereka tidak dapat memperolehinya melainkan dengan melakukan undian nescaya mereka akan melakukanya…. (biarpun mereka terpaksa bertungkus lumus kerananya).”

Riwayat Bukhari. (Sahih al Bukhari(jil.2, hlm.96, no.615))

“Daripada Ubai bin Kaab r.a, katanya:’Rasulullah SAW telah bersabda: Sesungguhnya saf pertama solat berjamaah bandingannya adalah seperti saf para malaikat. Justeru itu, jika kamu mengetahui tentang kelebihan tersirat di sebalik saf yang pertama nescaya kamu akan berlumba-lumba untuk mendapatkannya.”

Riwayat Abu Daud. (Sunan Abi Daud (Jil.2, hlm. 259-260, no.550))

Mari tengok, macam mana para jemaah di masjid Nabawi berkejaran untuk mendapatkan saf pertama semasa solat.



4 comments :

  1. Dkt cni yg berebut saf hadapan adlh warga asing. Org tempatan suka duk belakang, sbb sng kuar, lupa rakaat brp, dll.. minda rakyat blm terbuka ttng kebaikan saf hadapan.

    ReplyDelete
  2. kalaulah masjid kat sini keadaannya mcm kt masjid nabawi ni....

    ReplyDelete
  3. Salam Lebaran maaf kite yea... masih aktif blog!?!?! saya aktif IG, taktau camne rindu tgk blog ari ni...

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...