Sunday, May 5, 2019

Kuliah : Kenapa manusia menjerit-jerit ketika marah?

Seorang Syeikh berjalan dengan muridnya. Mereka melihat ada sebuah keluarga yang sedang bertengkar dan saling berteriak. 

Syeikh tersebut berpaling kepada muridnya dan bertanya: 
"Mengapa orang saling berteriak jika mereka sedang marah?".

Salah seorang murid menjawab: 
"Kerana kehilangan sabar sebab itulah mereka  berteriak."

"Tetapi, mengapa harus berteriak kepada orang yang berada di sebelahnya? Bukankah pesan yang disampaikan boleh diucapkan dengan perlahan sahaja?"; Syeikh bertanya menguji murid-muridnya.

Murid-muridnya pun saling memberikan jawapan, namun tidak satupun jawapan yang mereka sepakati.

Marah

Gambar ehsan Google.

Akhirnya Syeikh berkata: "Bila dua orang sedang marah, ketahuilah hati mereka saling berjauhan. Untuk dapat menempuh jarak yang jauh itu, mereka mesti berteriak agar perkataannya dapat didengar. Semakin marah, maka akan semakin kuat teriakannya kerana jarak kedua hati semakin jauh".  

"Begitu juga sebaliknya, disaat kedua insan saling jatuh cinta. Mereka tidak berteriak antara satu dengan yang lain. Mereka berbicara lembut kerana hati mereka berdekatan. Jarak antara kedua hati tersangat dekat."

"Bila mereka semakin lagi saling mencintai, apa yang terjadi? Mereka tidak lagi berbicara. Mereka hanya berbisik dan saling merapati dalam kasih sayang. Akhirnya , mereka bahkan tidak perlu lagi berbisik; cukup hanya dengan saling memandang. Itu saja. Sedekat itulah dua insan yang saling mengasihi."

Syeikh memandang muridnya dan mengingatkan dengan lembut.
"Jika terjadi pertengkaran diantara kalian, jangan biarkan hati kalian berjauhan. Jangan ucapkan perkataan yang membuat hati kian menjauh. Kerana jika kita biarkan, suatu hari nanti jaraknya tidak akan lagi boleh ditempuh"!

Nabi sebut : "Tidak halal bagi seorang muslim tidak bertegur sapa kepada saudaranya lebih dari tigas hari, maka jika telah berlalu tiga hari itu, hendaklah dia bertemu dengannya dan memberi salam kepadanya. Jika saudaranya menjawabsalamnya, maka kedua-duanya akan sama-sama memperoleh pahala. Jika dia tidak menjawab salamnya, nescaya dia akan menanggung dosanya sedangkan yang memberi salam itu sudah terlepas dari dosa tidak bertegur sapa itu" (Riwayat Abu Daud , riwayat dari abu daud ini dhoif tetapi terdapat riwayat sohih dari Al-Bukhari)

Riwayat Bukhari : "Tidak halal bagi seorang muslim tidak bertegur sapa (kerana gaduh) lebih dari tiga hari... yang lebih baik antara keduanya adalah yang memulakan salam" (Al-Bukhari)

Nabi juga sebut : "Silaturahmi itu tergantung di arasy lalu berkata : "Sesiapa yang menyambungku (silaturahmi) maka Allah akan menyambungnya dan siapa yang memutuskan ku maka Allah akan memutuskannya" (Al-Bukhari 4/112)

Nabi juga sebut : "Tidak masuk syurga sesiapa yang memutus silaturrahim" (Al-Bukhari)

Semoga bermanafaat.



4 comments :

  1. Tq atas perkongsian.. I mnsaf mama baca

    ReplyDelete
  2. menarik sungguh perkongsian bila menyentuh bab cinta dan kasih sayang..

    saya suka la pulak hahahhaha

    ReplyDelete
  3. so kurang2 kan lah marah tu ya ;-)

    ReplyDelete
  4. terima kasih di atas perkongsian menarik ni..

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...