Saturday, November 17, 2018

Kuliah : Kerana usia kita singkat

Dalam entri kuliah pagi ini, teman hendak kongsikan video ini “Berkenaan usia kita yang singkat”. Usia umat Muhammad tidak sepanjang umat-umat sebelumnya.

USIA umat Muhammad s.a.w. tidak sepanjang usia umat-umat sebelumnya. Umat atau bangsa terdahulu dikaruniai usia yang sangat panjang. Lihat misalnya Nabi Nuh a.s. Menurut satu riwayat, usianya mencapai 1.650 tahun. Sebelum peristiwa banjir besar terjadi, Nabi Nuh telah berdakwah selama 950 tahun. Allah Subhanahu Wata’ala  mengabarkan dalam Al-Quran, “Sesungguhnya kami telah mengutus Nuh kepada kaumnya, ia tinggal di antara mereka seribu tahun kurang lima puluh tahun.” (al-‘Ankabut: 14). Selama itu, Nabi Nuh menyeru kaumnya agar menyembah Allah Yang Esa.
Sebelum diutus menjadi Rasul, usia Nuh sudah 350 tahun. Sesudah terjadinya banjir besar yang dahsyat, ia masih hidup selama 350 tahun lagi. Jadi, total usianya sekitar 1.650 tahun (Tafsir al-Thabari, juz 20).
Berapa usia umat Muhammad s.a.w rata-rata? Berkisar antara 60 hingga 70 tahun. Hal ini dinyatakan dalam berbagai riwayat hadist. Salah satunya diriwayatkan oleh Muhammad ibn al-Musayyab ibn Ishaq. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wassallam bersabda, “Usia umatku berkisar antara 60 hingga 70 tahun. Sedikit sekali di antara mereka yang melebihi usia tersebut.” Ibnu Arafah (salah seorang perawi hadist ini) mengomentari, “Aku termasuk salah seorang dari yang sedikit itu.” (Shahih Ibni Hibban. Muhammad meriwayatkannya dari Ibnu ‘Arafah, dari al-Muharibi, dari Muhammad ibn `Amr, dari Abu Salamah, dari Abu Hurairah).
Di usia yang singkat itu, Allah s.w.t telah mengurniakan keistimewaan buat umat Muhammad s.a.w untuk beribadat. Ikuti perkongsian video di bawah.



4 comments :

  1. Terima kasih atas perkongsian bermanfaat

    ReplyDelete
  2. Usually Yang singjat ini wajar digunakan sebaiknya

    ReplyDelete
  3. Hi, i need your help to blast my crowdfunding campaign for my studies expenses.

    https://messarah.blogspot.com/2018/11/my-crowdfunding-campaign.html/

    ReplyDelete
  4. sy x dpt byg kn usia yg pnjg tu...bila waktu mudanya bila waktu tuanya... adakah usia 400 baru msk remaja??

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...