Monday, October 23, 2017

Lapan negara yang telah lenyap

Dulu, negara-negara nie wujud di dunia. Tapi, sekarang tidak lagi. Bukan lah negara ini musnah atau lenyap dari muka bumi, tetapi hanya bertukar nama dan pemerintahan.

Soviet Union

Gambar ehsan Google.

KESATUAN SOVIET (1922-1991)
Susulan Revolusi Rusia pada 1917 yang membawa kepada kejatuhan Empayar Rusia dan pengulingan Tsar Nicholas II. Kesatuan Soviet ditubuh  pada 1922.

Kesatuan Soviet menggabungkan 16 republik iaitu Rusia, Ukraine, Moldova, Estonia, Latvia, Lithuania, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Turkmenistan, Uzbekistan, Armenia, Azerbaijan dan Georgia yang kini menjadi negara berasingan selepas kejatuhan Soviet pada 1991.

Mikhail Gorachev mempakan presiden kelapan dan terakhir Kesatuan Soviet. Meskipun beliau  melakukan  reformasi dengan memberikan lebih banyak kuasa kepada republik pada1980-an tetapi langkah itu sudah terlewat selepas sekian lama mengamalkan totalitarian.

Selain itu, kelemahan ekonomi antara faktor kejatuhan Kesatuan Soviet. Dalam ucapan pengundurannya, Gorbachev menyatakan “...sistem lama runtuh sebelum yang baharu mempunyai masa untuk bermula”. Melihat masa depan yang suram, negara-negara ahli Kesatuan Soviet mangambil keputusan untuk  mengisytiharkan kemerdekaan bagi menyelamatkan apa yang ada sebelum terlambat.


Republik Arab Bersatu

Gambar ehsan Google.

REPUBLIK ARAB BERSATU (1958-1961)
Republik Arab Bersatu mempakan negara gabungan antara Mesir dan Syiria yang terbentuk dalam tempoh singkat iaitu antara 1958 hingga 1961. Kaherah adalah ibu negara Republik Arab Bersatu. Negara tersebut merupakan langkah pertama usaha mewujudkan sebuah negara Pan-Arab iaitu gagasan Presiden Mesir, Gamal Abdel Nasser.

Namun, rampasan kuasa oleh tentera di Syria pada 1961, menyebabkan Syria keluar dari Republik Arab Bersatu. Mesir terus kekal menggunakan mama Republik Arab Bersatu sebelum kembali menukar namanya kepada Mesir pada 1971. Amara punca Syna keluar danpada Republik Arab Bersatu adalah kerana pemimpin negara itu dipaksa menerima struktur satu parti dan tentera Mesir, selain memperoleh gaji lebih rendah daripada sebelumnya.


Czechoslovakia
Gambar ehsan Google.

CZECHOSLOVAKIA (1918-1993)
Pernah wujud di Eropah Tengah di kelilingi Austria, Jerman, Poland, Ukraine dan Hungary, Czechoslovakia berpecah kepada dua negara - Republik Czech dan Slovakia pada 1993. Czechoslovakia ditubuhkan selepas Empayar Austna-Hungary runtuh pada 1918, dengan menggabungkan wilayah- wilayah yang tinggal terutama tanah Czech dan Slovak. Negara itu pemah menjadi antara negara Eropah yang paling makmur, aman dan mengamalkan demokrasi sebelum dijajah oleh Jerman semasa Perang Dunia Kedua. Selepas kekalahan Jerman, Czechoslovakia diduduki oleh Soviet Union pula. Meskipun ekonomi negara itu kembali makmur, perpecahan tidak dapat dielakkan kerana orang Czech dan Slovak mempunyai sejarah dan budaya yang berbeza.


Yugoslavia
Gambar ehsan Google.

YUGOSLAVIA (1918-1992)
Yugoslavia wujud selepas tamat Perang Dunia Pertarna pada 1 Disember 1918 dan bertahan sehingga selepas tamat Perang Dingin pada 1992. Ia merupakan sebuah negara persekutuan dengan menggabungkan enam republik yang rnengekalkan identiti bahasa, etnik dan budaya masing-masing iaitu Bosnia dan Herzegovina, Croatia, Macedonia, Montenegro, Serbia dan Slovenia. Dua wilayah tambahan di dalam Serbia iaitu Vojvodina dan Kosovo kemudian diwujudkan untuk menyertai Yugoslavia. Yugoslavia menikmati kedudukan ekonomi yang baik dan kestabilan politik di bawah kerajaan persekutuan yang diketuai Presiden Josip Broz Tito. 

Namun, selepas kematian Tito, pada1980, kelemahan sistem kerajaan  persekutuan tidak mampu untuk menangani cabaran ekonomi dan politik yang menyaksikan berlakunya  pelbagai tuntutan dan ketegangan etnik.

Perpecahan Yugoslavia menyaksikan kewujudan lapan negara ini iaitu Serbia, Croatia, Bosnia, Herzegovina, Slovenia, Montenegro, Macedonia dan Kosovo.


Tibet
Gambar ehsan Google.

TIBET (1912-1950)
Tibet pernah wujud dalam Republik China atau lebih dikenali sebagai Taiwan dari 1912 sehingga 1950. Negara tersebut menikmati kuasa autonomi yang meluas tetapi kewumdan negara itu tidak bertahan lama. Selepas berbulan- bulan gagal dalam rundingan dan ketegangan ketenteraan di sepanjang sempadannya, Republik Rakyat China, (tanah besar China) menakluki Tibet bagi merampas wilayah itu pada 1950. Pada 1959, Dalai Lama, Tenzin Gyatso melarikan diri ke India. Walaupun tanpa negara, Dalai Lama terns memainkan peranan sebagai simbol bagi keamanan dunia.


Ceylon
Gambar ehsan Google.

CEYLON (1948-1972)
Asalnya dinamakan Ceilao oleh Portugis pada 1505, Ceylon menjadi tanah jajahan British antara 1802 dan 1948. Pada awalnya, Kerajaan Kandy yang terletak di timur dan tengah Ceylon tidak termasuk dalam tanah jajahan British tetapi menjadi protektorat selepas Konvensyen Kandy pada 1815. Namun, dari 1817 hingga 1948, seluruh Ceylon termasuk Kandy menjadi tanah Jajahan British. Ceylon memperoleh kemerdekaan daripada Bntish pada 1948 dan menukar namanya kepada Sri Lanka pada 1972.


East Germany
Gambar ehsan Google.

JERMAN TIMUR (1949-1990)
Sebelum penyatuan Jerman pada 1871, Jerman yang ada sekarang terpecah kepada 300 wilayah. Selepas kekalahan Jerman dalam Perang Dunia Kedua, negara tersebut berpecah kepada dua blok iaitu Jerman Barat yang dikuasai Great Britain, Perancis dan Amerika manakala Jerman Timur dikuasai Kesatuan Soviet. Walaupun Jerman  Timur- merupakan negara paling maju dalam Blok Timur yang menyebelahi Soviet, ekonominya tetap tidak dapat menandingi Jerman Barat. Keadaan itu menyebabkan ramai cerdik pandai melarikan diri ke Jerman Barat atau nama rasminya Republik Persekutuan Jerman. Kejatuhan komunis di Eropah Tengah dan Eropah Timur mempercepatkan penyatuan kembali Jerman. Pada 3 Oktober 1990, Jerman Timur atau mama rasminya Republik Demokratik Jerman dibubarkan dan bersatu kembali dengan Republik Persekutuan Jerman yang kini dikenali dengan mama Jerman sahaja.


Siam
Gambar ehsan Google.

SIAM (1238-1939)
Siam menjadi kerajaan monarki selama tujuh kurun dari 1238 hingga 1939. la mempakan satu-satunya negara di Asia Tenggara yang tidak pemah dijajah oleh penjajah Eropah. Semasa Perang Dunia Kedua, Siam berpihak kepada Jepun kerana melihat negara itu sedang menang dan berharap dapat mengambil balik wilayahnya di Laos, Kemboja dan Burma. Jadi, apabila Jepun meminta laluan masuk bagi menawan Tanah Melayu dan Singapura, Siam tidak menolak. Pada 20 Julai 1948, Parlimen Siam meluluskan untuk menukar nama Siam kepada Muang Thai atau Thailand yang bermaksud negara bebas. Pertukaran nama itu berkuat kuasa pada tahun berikutnya. Sebenarnya, pada 1939, Siam pernah menukar namanya kepada Thailand tetapi tidak diiktiraf oleh negara-negara antifasis kerana Siam menyebelahi Jepun.

1 comment :

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...