Thursday, October 26, 2017

Petua : Untuk menyimpan hirisan bawang supaya tahan lama

Macam mana hendak menyimpan hirisan bawang supaya tahan lebih lama. Sejak dah beli Phillip food processor nie, segala kerja menjadi lebih mudah. Kalau dulu, nak guna bawang baru kupas dan hiris. Sekarang tidak lagi, time weekend je beli sekilo dua bawang, kupas dan terus hiris guna food processor. Lepas tu, simpan dalam bekas kedap udara dan terus letak dalam fridge. Senang time nak masak nanti, terus ambik je. Tak perlu nak hiris lagi.

Hirisan Bawang Merah

Dalam entry hari nie, teman nak kongsikan satu petua untuk menyimpan hiris bawang nie supaya sentiasa segar dan tahan lebih lama.

Hirisan bawang putih

Caranya macam nie, bila dah hiris bawang tu, masa hendak masukkan ke dalam bekas, spraykan sedikit minyak masak. Kemudian barulah di masukkan ke dalam bekas kedap udara dan simpan di dalam fridge. Dengan cara ini hirisan bawang tersebut akan lebih segar dan tahan lebih lama.

Selamat mencuba.

No comments :

Post a Comment

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...