Friday, June 13, 2014

Personal folder outlook error

Masalah Personal Folder Outlook error. Teman pasti ramai sekarang nie guna email dalam urusan kerja harian. Ada pelbagai perisian atau software email yang boleh digunakan. Yang paling popular ialah Microsoft Outlook. Teman pun guna Outlook untuk email kerja. Mudah dan senang untuk mengurus email seharian. Biasanya inbox atau mail box ada had limitnya tersendiri. Biasanya kapasiti email nie ditetapkan oleh pihak IT sesebuah organisasi dan kita boleh setkan sama ada nak biarkan email tersebut di server atau didalam hard disk komputer.

Bagi teman, lagi mudah teman setkan email tersebut di server. Bukan apa, jika teman setkan didalam hard disk, semua email yang telah didownloadkan kedalam hard disk komputer tidak boleh diaccess semula dari devise lain seperti handphone, Ipad atau Galaxy Tab. Email tersebut akan teman pindah dari inbox server ke hard disk secara manual. Biasanya, teman akan create Personal Folder (*.pst) kat dalam hard disk untuk mudah menguruskan email yang berlambak tu.

Ok, back to entry subject. Pernah tak kome ada masalah dengan Personal Folder (*.pst) nie. Teman ada sesekali personal folder tu tak dapat di access. Ada error la... macam-macam la...

Ok nak settle kan problem nie, apa yang perlu kome buat ialah diconnect atau close personal folder tu dari attached ke Microsoft Outlook. Lepas itu, close Microsoft Outlook.

Kemudian, kome search scanpst di drive C:/ hard disk komputer kome tu.


Kome akan dapat hasil carian scanpst dibawah nie.


Kemudian run program scanpst tu. Masukkan personal folder yang bermasalah tu dan terus klik start untuk diagnose error tu.



Run scanpst nie sampai complete. Bila scanpst selesai diagnose file *.pst tu, ia akan berikan report berkenaan error tu.


Lepas tu klik je repair. Tunggu sehingga selesai. Bila repair dah complete, close scanpst tu, dan run Microsoft Outlook. Attached personal folder tu semula ke Outlook.

Taraaaa.... dah settel pun problem tu. Senangkan. Mudah je... Klik dan tunggu, lepas tu klik lagi dan tunggu lagi sehingga selesai. Yang penting ada ilmu. Ilmu itu berguna apa kita manfaatkan ia dengan berkongsi ilmu dengan orang lain.

2 comments :

  1. terima kasih atas infonya, boleh lah try nanti :)

    ReplyDelete
  2. aku kalau kat opis segala masalah mengenai outlook aku akan mintak tolong budak IT buatkan..sebab kekadang ade sesetengah folder yang memerlukan password administrator..tapi thanks sebab sudi berkongsi..lepas nie kalau ade problem macam nie boleh laa aku try repair dulu sebelum panggil budak IT...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...