Friday, January 15, 2016

Bandar Muallim, Perak Darul Ridzuan

Daerah Muallim, Perak Darul Ridzuan. Allhamdullilah, tanggal 11 Januari, 2016 menjadi detik bersejarah bagi warga Tanjong Malim khasnya dan kawasan sekitar di bawah landskap Daerah Batang Padang.

Muallim adalah daerah ke sebelas di Perak, Malaysia. Ia telah di isytiharkan oleh Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah pada 11 Januari 2016 di Bangunan Majlis Daerah Tanjung Malim. Ia sebelum ini adalah sebahagian daripada daerah Batang Padang. Dan kini, telah di pisahkan dan membentuk satu lagi daerah di negeri Perak.



Bendera Muallim masih belum dibuat rasmi oleh rakyat tempatan. Ia akan menjejaskan kawasan seluas 93.435 hektar tanah yang merangkumi daerah kecil semasa Tanjung Malim, yang terletak di selatan di daerah Batang Padang. Selepas pengisytiharan , ia akan mempunyai tiga mukim iaitu Slim, Ulu Bernam Barat dan Ulu Bernam Timur. Daerah ini termasuk bandar-bandar di kawasan di Slim River dan Tanjung Malim seperti Tanjung Malim, Slim, dan Proton City. Ia telah diberi nama Muallim, berasal dari perkataan Arab yang membawa maksud "guru" kerana adanya Universiti Pendidikan Sultan Idris di kawasan daerah yang dicadangkan yang telah melahirkan ramai guru sejak zaman penjajah.

Bendera Muallim telah direka dan dibuat oleh penduduk tempatan pada Januari 2016 sebelum pembukaan daerah rasmi baru. Reka bentuk itu diilhamkan oleh semangat belia berikutan 'Bandar Belia atau City of Youth' konsep dan lokasi daerah di negeri Perak. Latar belakang bendera terdiri daripada tiga jalur yang berwarna hitam, kuning dan putih yang mewakili bendera asal negeri Perak. Segitiga separuh di sebelah kiri bendera mewakili perpaduan rakyat di daerah itu. Warna 'merah' segi tiga di dalam bendera menyerupai semangat belia dan kesepakatan warga Muallim untuk memelihara warisan dan ekonomi dengan matlamat kemajuan Negeri Perak.


Bendera Bandar Muallim

Ehsan Wikipedia.

Bintang 14 bucu dan bulan sabit berwarna 'kuning' di ambil dari bendera 'Malaysia' adalah simbol dasar daerah keterbukaan terhadap seluruh rakyat Malaysia yang di anggotai oleh 13 negeri yang membentuk Kerajaan Persekutuan. Bahagian atas dan bahagian bawah gabungan bintang dan bulan sabit menunjukkan perkataan 'Daerah Muallim' yang bermaksud 'Daerah Muallim' yang ditulis dalam skrip 'Jawi' untuk melambangkan warisan warga Muallim dan Islam sebagai agama rasmi Malaysia.

Ini adalah daerah-daerah yang terdapat di negeri Perak.

Daerah-daerah di negeri Perak 

No comments :

Post a Comment

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...