Thursday, January 24, 2013

Petua : Untuk kilatkan lantai rumah

Kali nie teman nak kongsikan petua macam mana nak kilatkan lantai rumah kome. Tapi, petua nie untuk rumah kome-kome yang ada pasang tile. Kalau rumah kome dah pasang tile... mesti la rumah kome cantik... tak gitu... Kome perlu ingat, bukan semua orang mampu pasang tile kat rumah depaa tuu... Jadi, petua nie teman nak kongsikan dengan mereka nie...



Gambar ehsan : Google

Ok, caranya mudah sahaja... Kome perlu dapatkan hampas kelapa parut yang telah diambil santannya... Hampas kelapa nie hendak lah yang baru saja digunakan untuk diambil santannya... Kalau santan kelapa yang dah lama atau kering, tak menjadi petua nie...

Apa-apa pun, sebelum tu... kome kena lah bersihkan dulu lantai rumah kome tu... Bersih la macam biasa... Lepas tu, ambil hampas kelapa tadi... kemudian gosokkan pada lantai rumah kome tu.. gosok lah selama 5 hingga 10 minit... Hasilnya lantai rumah kome akan nampak lebih berseri.

Cuba lah... baru kome tahu... Kalau tidak dicuba... mana nak tahu kan hasilnya... :d

2 comments :

  1. Marble yg dh kesat n x licin pun blh die kilatkn ke??
    Ade gambo selepas kilat guna hampas sntan??
    Gosok kn hampas tu mksudnye? Ambik hmpas tu...pastu gosok kt lntai ke..
    Or ambik hmpas tu..taburkn kt lntai..pastu mop??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup. Santan tu kan ada berminyak sket... sebab tu lah bila gosokkan hampas kelapa tu kat lantai, lantai tu akan jadi berkilat... Teman dah cuba buat kat lantai simen biasa je... tapi tak ambik gambar masa buat tu... jadi, tak boleh la nak share kat sini...

      Buat la macam mana pun, janji hampas kelapa tu di gosokkan pada lantai... kalau lantai tu luas, memang sakit badan laa...

      Delete

Ada robot tak??? Sudi-sudikanlah tinggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...