Thursday, July 30, 2015

Petua : Menila pakaian dengan berkesan

Petua untuk memutihkan pakaian. Sejak anak teman mula bersekolah darjah satu nie, stok nila dah menjadi kemestian bila shoping barang dapur. Nila nie gunanya untuk memutihkan pakaian sekolah tu. Kalau tak letak nila bajuk sekolah tu warna nya macam berseri jer... Nampak kusam... Sebab tu lah perlu letak nila, supaya baju sekolah tu putih berseri.

Nila pakaian

Gambar ehsan Google.

Masalahnya, bila guna nila nie, kalau tak pandai buat... akan ada kesan tompokkan biru pada baju putih tu... Sebab tu, dalam entry hari nie teman akan kongsikan satu cara untuk menila pakaian putih dengan lebih berkesan.

Mudah saja caranya, mula-mula campurkan nila dengan air panas. Kemudian, campurkan dengan air sejuk. Kemudian, rendamkan pakaian tersebut kedalam campuran nila tu selama 10 minit. Lepas tu, bolehlah perah pakaian tersebut sekadarnya dan di jemur di ampaian.

Hasilnya, pakaian putih akan kembali putih berseri. Selamat mencuba!

2 comments :

  1. masa zmn sekolah selalu gak menila baju ni ...

    ReplyDelete
  2. berapa titik nila nak letak ya kalau sehelai baju? Kang terlebih biru pula..huhu

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...