Monday, February 18, 2019

Meteor terbesar yang jatuh ke bumi

Asteroid atau Meteor. Tapi orang melayu kita panggil Tahi Bintang. Tiba-tiba saja teman nak buat entry pasal asteroid nie lepas kunjung balas dan komen-komen di blog kawan blogger Dunia Zumal pasal Meteor yang jatuh di Rusia pada 15th February, 2013. Meteor ini dianggarkan seberat 10 tan lebih berat dari Eiffel Tower. Asteroid ini terhempas di Chelyabinsk Oblast, Rusia. Klik disini untuk info asteroid yang telah menghentam bumi ketika ini.


Sebenarnya, teman nie memang minat sangat dengan dunia sains teknologi angkasa lepas nie. Masa sekolah dulu, teman ada segala info pasal stesen angkasa MIR milik Soviet Union. Manusia pertama berada di angkasa lepas, manusia pertama mengelilingi bumi dan manusia yang paling lama berada di angkasa lepas semuanya adalah berasal dari Rusia atau dulu lebih di kenali sebagai Soviet Union.



Disebabkan tak mahu ketinggalan dalam perlumbaan penerokaan angkasa lepas, Amerika pun menghantar Niel Amstrong sebagai manusia pertama menjejakkan kaki di bulan. Kejayaan ini masih lagi di anggap propaganda kerana sehingga kini masih tiada lagi manusia di hantar ke bulan.



Ok, kembali pada info yang teman nak kongsikan disini. Sebenarnya bumi yang kita sayangi ini, telah beberapa kali di hentam oleh asteroid atau meteor besar yang telah mengakibatkan kemusnahan dan kepupusan dinosor. Impak dari hentaman asteroid ini masih lagi boleh di temui di serata dunia. Antara yang teman nak kongsikan di sini info dari National Geography.



Inilah antara sepuluh impak asteroid terbesar yang diketahui:





1. Kawah Vredefort (Vredefort Crater)



Tarikh impak asteroid : Anggaran 2 bilion tahun yang lalu

Lokasi: Free State, Afrika Selatan

Data komputer : Juga dikenali sebagai Vredefort Dome, kawah Vredefort yang mempunyai radius anggaran 118 batu (190 kilometer), menjadikannya struktur kesan yang diketahui terbesar di dunia. Kawah ini diisytiharkan sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO pada tahun 2005.

Gambar kesan impak di bawah di ambil oleh STS-51-I

Vredefort Crater

Gambar ehsan Wikipidia.



2. Lembangan Sudbury (Sudbury Basin)

Tarikh impak asteroid : Anggaran 1.8 bilion tahun yang lalu
Lokasi : Ontario, Kanada

Spesifikasi : Lembangan Sudbury dianggap sebagai salah satu struktur impak terbesar di Bumi, dengan anggaran diameter 81 kilometer (130 kilometer).Dating kembali 1.8 bilion tahun, ia juga merupakan salah satu struktur impak tertua di dunia.

Imej dibawah diambil dari NASA World Wind satellite. 

Sudbury Basin

Gambar ehsan Wikipidia.




3. Kawah Acraman (Acramen Crater)



Tarikh impak asteroid : Anggaran 580 juta tahun yang lalu

Lokasi : Australia Selatan, Australia



Spesimen : Terletak di dalam yang sekarang dikenali sebagai Lake Acraman. Struktur impak ini mempunyai diameter yang dianggarkan 56 batu (90 kilometer). Klik disini untuk melihat imej dari Google earth.



Acramen Crater



Gambar ehsan Wikipidia.






4. Kawah Woodleigh (Woodleigh Crater)


Tarikh kesan asteroid : Anggaran 364 juta tahun yang lalu

Lokasi : Australia Barat, Australia



Spesifikasi : Kawah ini tidak terdedah di permukaan dan telah menyebabkan banyak percanggahan mengenai saiz sebenarnya. Laporan mengenai diameternya berbeza dari 25 hingga 75 batu (40 hingga 120 kilometer).



Gambar ehsan Google.





5. Kawah Manicouagan (Manicouagan Crater)

Tarikh impak asteroid : Anggaran 215 juta tahun yang lalu
Lokasi : Quebec, Kanada

Data komputer : Ini kesan kawah hentaman meteor yang kini membentuk Lake Manicouagan . Walaupun dengan hakisan, ia dianggap sebagai salah satu kawah terbesar dan paling terpelihara di Bumi, dengan anggaran diameter 62 batu (100 kilometer).

Manicouagan Crater

Gambar ehsan Wikipidia.



6. Kawah Morokweng (Morokweng Crater)

Tarikh impak asteroid : Anggaran 145 juta tahun yang lalu
Lokasi : North West, Afrika Selatan

Spesimen : Terletak berhampiran Gurun Kalahari di Afrika Selatan, kawah ini mengandungi sisa - sisa fosil dari meteorit hasil dari impak tersebut. Kesan impak tersebut terbenam di bawah gurun Kalahari.



Gambar ehsan Wikipidia.

Ini adalah imej yang dihasilkan melalui analisa data komputer.



Gambar ehsan PostMasBurg.



7. Kawah Kara (Kara Crater)

Tarikh impak asteroid : Anggaran 70.3 juta tahun yang lalu
Lokasi : Nenetsia, Rusia

Spesifikasi : Kini sangat terhakis, kawah Kara adalah struktur impak yang tidak terdedah di Rusia. Ada yang mendakwa bahawa struktur impak sebenarnya terdiri daripada dua kawah bersebelahan, Kawah Kara dan Kawah Ust-Kara.

Kawah kawah terletak di hujung tenggara Semenanjung Yugorsky. Kajian masih di lakukan oleh para pengkaji untuk menentukan saiz sebenar impak meteor ini di sebabkan kesan impak tersebut telah terjejas.


Gambar ehsan Wikipidia.



8. Kawah Chicxulub (Chicxulub Crater)



Tarikh impak asteroid : Anggaran 65 juta tahun yang lalu

Lokasi : Yucatรกn, Mexico



Spesimen : Terletak di Semenanjung Yucatan di Mexico, banyak ahli sains percaya bahawa meteorit yang meninggalkan kawah ini menyebabkan atau menyumbang kepada kepupusan dinosaurus . Anggaran jarak diameternya adalah dari 106 hingga 186 batu (170 hingga 300 kilometer), yang jika terbukti betul boleh bermakna ia adalah yang terbesar. Impak dari Chicxulub ini tidak kelihatan di permukaan bumi kesan perubahan sekeliling. Impak tersebut menyebabkan kemusnahan besar di sekitar lokasi hentaman pada jarak 180KM hingga 240KM dan anggaran kedalaman impak 900 meter.






Gambar ehsan Wikipidia.



9. Kawah Popigai (Popigai Crater)


Tarikh kesan asteroid : Anggaran 35.7 juta tahun yang lalu

Lokasi : Siberia, Rusia



Spesimen : Para saintis Rusia mendakwa bahawa tapak kawah ini mengandungi triliunan karat berlian, menjadikannya salah satu deposit berlian terbesar di dunia. Berlian ini telah dirujuk sebagai "berlian impak."


Popigai Crater

Gambar ehsan Wikipidia.



10. Kawah Chesapeake Bay (Chesapeake Bay Crater)

Sehingga 1983, tiada siapa yang mengesyaki adanya sebuah kawah besar yang terkubur di bawah bahagian bawah Chesapeake Bay dan semenanjung sekitarnya.

Tarikh impak asteroid : Anggaran 35 juta tahun yang lalu
Lokasi : Virginia, Amerika Syarikat

Spesifikasi : Ditemui pada awal 1980-an, Chesapeake Bay Crater terletak kira-kira 125 batu (201 kilometer) dari Washington, DC. Beberapa anggaran menunjukkan kawah ini adalah 53 batu (85 kilometer) luasnya.

Chesapeake Bay

Gambar ehsan National Geographic.

So, itulah antara kesan-kesan akibat hentaman meteor yang menjadi salah satu punca kepupusan dinosor. Ada juga terfikir, semasa zaman dinosor tu, manusia sudah mudah wujud ke di muka bumi nie?

Meteor Terminology

Gambar ehsan dari International Astronomical International.


Perkongsian video dari YouTube.

Ketika ini, terdapat satu asteroid yang di kenali BA5 yang sedang menghampiri planet bumi dengan kelajuan 20,000MPH. Asteroid ini di anggarkan 22 hingga 50 meter. Pada 8 February, 2019 BA5 telah di kesan menghampiri bumi pada jarak 5,333,654 kilometer. Info ini di petik dari asteroidsnear.com.

Jom layan perjalanan menuju ke planet Marikh atau Mars. Bila agaknya manusia pertama akan menjejak kaki di planet Marikh nie ye.



Perkongsian video dari YouTube.


Itulah tanda-tanda kebesaran dan kekuasaan Allah bagi mereka yang berfikir.


4 comments :

  1. lamanya bilion2, ratus2 juta tahun...ada desas-desus kata Neil Armstrong convert to Islam sbb nampak bulan terbelah dua spt sabda Rasulullah saw...wallahua'lam..

    ReplyDelete
  2. menarik sangat. minat juga facts macam ni.. suka baca. plus minat Geography tengok bentuk muka bumi.. seram juga kan kalo yang besar2 tu menghentam bumi.

    ReplyDelete
  3. Ya Allah risau mama the. Semoga Kita selamat

    ReplyDelete
  4. meteor jatuh mcm tu je dah hampir sebahagian bumi rosak. mcm mana pula kalau terkena tiupan sangkakala pertama kelak???

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...