Wednesday, September 10, 2014

Patin Place, Puchong Utama

Tempat makan best di Puchong. Kome suka tak ikan patin? Ikan patin masak tempoyak, sodap sehingga menjilat jari... Betul... Tak tipu punya... Memang terbaik... Kali nie, teman nak buat review segment Jalan-jalan Makan-makan di Patin Place yang terletak di Puchong Utama.

Patin Place

Nak tau lebih lanjut lokasinya dimana? Klik disini untuk info dari Google Maps. Untuk lebih mudah, kome ambik je koordinate GPS kat bawah nie;


2.992441, 101.621087

Ini adalah alamat restoran nie;

14 Jalan Bpu 5, Kawasan Perniagaan Bandar Puchong Utama, 47100 Puchong, Selangor

016-208 9012

Actually, kawan teman yang introduce Patin Place nie kat teman. Apa yang special kat sini? Dah tentulah masakkan ikan patinnya. Untuk pengetahuan, di Patin Place nie mereka mengunakan ketuhar zaman purba, dan ianya satu-satunya di Malaysia. Itu kata mereka lah.


Ancient Brick Oven


Gambar  nie ehsan dari blogger dunianorey.

Menu special disini ialah stim ikan Patin masak tempoyak. Kata Boboboi... memang terbaik...


Patin Place

First time teman kesini, tahun 2013 bersama office mate. Jauh bebenor kami makan lunch. Dari Bangsar sampai ke Puchong. Selepas tu, teman bawak family pulak datang makan-makan kat sini. Tapi saat yang paling best sekali, masa bawak ayah ngan ibu datang makan-makan kat sini. Penuh meja dengan hidangan. Plan nak buat entry pasal Patin Place nie pun dah lama tersadai dalam draft. Cuma masa jer yang tak mengizinkan untuk publish entry nie awal.

Nie adalah bat untuk bermain ping pong, tetapi telah di ubah suai untuk dijadikan paparan menu terbaik di Patin Place nie. Lihatlah, betapa kreatifnya mereka disini.



Patin Place


Patin Place


Temerloh mali punya... Bukan di jalanraya saja ada sign board jalan macam nie... Di Patin Place pun ada juga tau...


Patin Place


Apa yang best sangat kat sini. Ok, teman kongsikan sket sebahagian menu yang ada. Nie baru pages pertama. Hidangan disini semuanya menarik dan membuatkan perut bertambah lapar.


Patin Place

Patin Place

Teman cuma kongsikan menu tu satu pages jer. Kalau nak tengok menu apa lagi yang ada di Patin Place nie, kome boleh klik disini untuk membaca follower blog teman, dunianorey. Cik akak nie rajin bebenor ambil gambar buku menu tu.

Sekarang nie cerita Godzilla tengah di tayang di panggung. Jangan terkejut, di Patin Place nie pun da Godzilla... Bukan Godzilla biawak besar tu, tapi Milo Godzilla :d Untuk mereka yang mengemarkan minuman berasaskan koko, Milo Godzilla ini adalah yang terbaik.


Patin Place


Meh layan apa yang teman order nie... menu utama mesti la signature dish... stim ikan patin masak tempoyak :d


Patin Place


Patin Place


Patin Place

Patin Place


Kat hujung tu ada sayur kangkung goreng tepung. Kangkung tu di goreng rangup dengan tepung khas. Kangkung goreng tepung nie dihidangkan bersama sos recepi dari Patin Place nie. Sedap, ratah pun sedap. Memang terbaik, sodap sehingga tak cukup sepinggan. Mulut tak berhenti mengunyah. Selagi kangkung tu tak habis, selagi itu lah dok ngap masuk mulut :d

Untuk stim ikan patin masak tempoyak nie, harganya dalam RM6+.00 seekor dan bergantung pada saiznya. Di Patin Place, patin masak tempoyaknya di masak bersama lemon. Itu yang memberi aroma dan rasa yang tersendiri dan begitu unik. Ketika menaip entry nie pun, teman dah berasa lapar balik, apa tah lagi bila teman letak gambarnya dalam entry nie.


Patin Place


Nie adalah Hong Kong Baby Kailan Patin Place style. Memang best. Teman memang sangat suka makan sayur.



Untuk minuman pula, teman dan isteri sukakan lemon tea. Nie adalah Coklat Vanila blended untuk Aisar dan kongsi papanya :d Siap ada coco crunch lagi kat dalam tu.


Patin Place


Patin Place

Tok mama pulak, order ABC sebagai pencuci mulut...

Air Batu Campur

Patin Place jug antara restoran yang mengamalkan amalan kebersihan yang baik seperti yang di sarankan oleh Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ). So, tiada keraguan tentang tahap kebersihan di Patin Place nie.


Patin Place

Apa lagi yang best kat sini? Decoration Patin Place juga banyak menonjolkan imej negeri Pahang. Manakan tidak, tokeh nya pun orang Pahang. Di Patin Place, mereka menonjolkan konsep santai. Sangat sesuai untuk mereka yang ingin membawa keluarga makan-makan disini.



Gambar ehsan dari Patin Place FB


Patin Place

Kalau kome nak tahu, program Jalan-Jalan Cari Makan di TV3 juga pernah bersiaran di Patin Place nie. Patin Place juga pernah menjadi topik berita di beberapa akhbar tempatan. Mereka turut mengabadikan gambar celebriti tanah air di ruang khas.






Apa pun, seperti hidangannya decorationnya juga sangat owsome dan sesuai untuk bersantai dengan keluarga. The down thing di Patin Place nya hanyalah TV flat screennya tiada siaran ASTRO. Kalau ada mesti lagi best, boleh stay lama sket.



Ini pula adalah hiasan di kaunter tempat pembayaran. Kalau nak ketuk gong tu, silakanlah. Pemukul gong itu telah siap tergantung di situ. Masa nak bayar nanti kalau cashier tiada di kaunter, kome ketuk je gong nie.


Patin Place

Patin Place

Patin Place


Gambar ehsan dari Patin Place FB


Di sini turut disediakan surau, tapi teman tak rekomen untuk solat disini. Bukan apa, ketika kunjungan teman, surau yang disediakan tidak sempurna. Ruang yang di sediakan adalah sebenarnya ruang office yang di kosongkan. Hanya ada satu sejadah dan tiada telekong untuk pengunjung muslimah.


Gambar ehsan dari Patin Place FB

Bila dah kenyang makan, order pulak side dishes sebagai pencuci mulut. Meh kita makan pau. Biasa yang selalu kita tengok, pau yang di kukus. Putih dan gebu jer. Tapi di Patin Place nie, pau yang di hidangkan adalah pau yang di grill. Meh tengok macam mana rupanya.



Gambar ehsan dari Patin Place FB

Teman order untuk seorang sebiji saja. Nie frist try teman makan pau yang di grill.



So, komen teman... Not bad rasanya... agak unik juga... must try...

Ok, akhir kata next time teman nak singgah lagii kat sini. Makan-makan ngan family and cuba menu baru pulak. Ada banyak menu yang menarik dan tak berkesempatan lagi nak cuba.

12 comments :

  1. amboi.. wat review nampaknya ari ni.. tapi teman suke gulai tempoyak yg cayo skitt.. yg pekat2 cam ni, teman makan le jugeee..tapi kalo cayo, teman suke hirup kuah... tempat dia cam galeria kan..byk tempat pameran.. selesa la teman rasa...

    apidz, terima kasih komen blog teman, heeee~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasa la... orang datang ziarah dan tinggalkan komen, teman kena la balas balik. Sebab tu kadang-kadang tu teman ambik masa sket nak approve kan komen tu, sebab teman nak buat kunjung balas...

      Delete
  2. oh orang kampung koi ni,
    patin tempoyak is my favaourite ever
    pais ikan patin tempoyak memang mabeles

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe... marbeles... pernah dengar juga pais ikan patin kat kampung bangau termerluh terbaik... tapi teman belum pernah kesana lagi...

      Delete
  3. Mak aii pekatnya kuah diaa! Tapi saya tak berape suke sebab alergik kat tempoyak hiuhiu... So kalau toklaki nak makan i boh tempoyak dia secoet je pastu kuah banjir hahaha... sian toklaki i :P JEMPUT SINGGAH: JJCM Restoran Malaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alergik ke.... kesiannya... tak apa la.... apa pun Patin Place nie memang terbaik...

      Delete
  4. alamak..terliurr pulak nak makan ikan patin....

    ReplyDelete
  5. nak tanya toke restoran patin place kt puchong ni siapa ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teman tak tau nama dia.... Awak boleh lawat ke FB nya untuk maklumat lebih lanjut...

      Delete
  6. nak tanya tak tahu plak ade restoran ikan patin kat puchong teman tingge di puchong hehehe...koghang jalan,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha... Teman nie pun kawan-kawan yang bagi tau....

      Delete
  7. RESTORAN PATIN PLACE itu memang BEST.

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...