Thursday, January 16, 2014

Petua : Untuk menyimpan ikan supaya tahan lama

Macam mana nak menyimpan ikan, udang, ketam dan sotong supaya tahan lama? Teman biasanya kalau berkunjung ke pasar Pasir Penambang, pasti akan membeli ikan, udang, ketam dan sotong dalam kuantiti yang banyak. Cukup untuk bekalan 2 hingga 3 bulan, penuh 2 kotak polisterin tu. Klik disini jika kome hendak membaca entry berkenaan pasar Pasir Penambang, Kuala Selangor nie. Ada beberapa entry yang teman kongsikan berkenaan ikan-ikan di Pasir Penambang. Boleh juga klik disini kalau rajin nak membaca aktiviti teman di Pasar Pasir Penambang tu.


Kenapa teman sanggup ke Kuala Selangor untuk membeli ikan? Mudah sahaja. Sebab ikan-ikannya segar. Perkara pertama sebelum guna teman nie, pastikan ikan yang dibeli itu segar. Kalau ikan itu dah tak segar, macam mana nak disimpan lama, betul tak?

Kebiasaanya, teman akan minta tokey ikan tu buang sirip dan ekor je. Bergantung kepada jenis ikan, jika ikan itu kome plan hendak di bakar, usah lah kome buang sisiknya.

Sampai je kat rumah, ikan dalam box tu di bilas dengan air bersih. Tak payah disiang ikan tu. Kemudian masukkan kedalam beg plastik dan disimpan terus kedalam peti sejuk di bahagian beku. Sama juga processnya untuk udang, sotong dan ketam, bilas sedikit dan kemudian terus simpan dibahagian sejuk beku.

Bila hendak masak, keluarkan ikan yang hendak di masak itu saja. Teman biasanya akan keluarkan awal ikan yang hendak dimasak tu, pindahkan dari bahagian beku ke bahagian sejuk. Bila balik dari kerja ikan tu dah tak keras lagi. Senang lah nak menyiangnya.

Ikan yang disimpan akan masih segar dan terasa kemanisannya. Untuk pengetahuan kome, teman buat perbandingan jika beli ikan di pasar borong dengan ikan yang dibeli terus dari pasar Pasir Penambang nie. Memang jauh beza rasanya ikan yang segar nie. Sebab itulah, teman sanggup pegi jauh untuk membeli ikan.

Paling lama stok ikan jika ikut petua nie boleh bertahan sehingga 3 bulan lebih. Bukan apa, dalam 3 bulan tu, stok ikan teman dah habis :d

5 comments :

  1. good tips! tak pernah buat gitu..nanti boleh cuba..

    ReplyDelete
  2. ini satu benda yang aku tak tau..ingatkan beli and simpan dalam freezer jer dah cukup..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  3. 3 bulan...lama tuh!!! banyak betul sekali memborong ek??

    ReplyDelete
  4. Betul tu.. idah dah lama amalkan... :)

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Sudi-sudikanlah tinggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...