Thursday, August 2, 2012

Petua - Memutihkan pakaian

Buah Mengkudu - Memutihkan Pakaian

Hari nie, teman nak bercerita berkenaan buah mengkudu. Buah mengkudu nie memang banyak khasiatnya. Selain daunnya boleh dibuat ubat, buahnya yang masak boleh digunakan sebagai bahan memutihkan pakaian.


Gambar ehsan Google.

Caranya :
Ambil beberapa biji buah mengkudu masak, masukkan kedalam baldi dan tuangkan air serta sabun. Kemudian, ramas la buah mengkudu tadi sehingga hancur dan berbuih. Kemudian, rendamkan pakaian yang hendak dicuci semalaman.

Esoknya, baru lah dibilas sehingga bersih. Pakaian yang dicuci itu akan menjadi lebih bersih.

*Teringat kat arwah opah teman, dia selalu makan buah mengkudu nie buat ulam, kadang-kadang makan mengkudu dengan cicah garam. Teman idak le... tak lalu teman... buah mengkudu yang masak tu kan busuk... :D

2 comments :

  1. xsedap buah mengkudu ni..

    jomsinggah
    http://yayabunga.blogspot.com/2012/07/hari-ini-aku-nak-join-segmen-dari-kak.html

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Sudi-sudikanlah tinggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...