Gambar ehsan : Google
Soalan
Assalamuaikum Ustaz,
Jawapan
"Hai manusia! Makanlah dari apa-apa yang ada di bumi ini yang halal dan baik, dan jangan kamu mengikuti jejak syaitan karena sesungguhnya syaitan itu musuh yang terang-terangan bagi kamu." (al-Baqarah: 168)
Selanjutnya mengumandangkan seruannya kepada orang-orang mu'min secara khusus.
Firman Allah:
Maka perut ikan dan najisnya juga tak termasuk dalam bab ini.
Umar r.a berkata: Yang dimaksud shaiduhu, iaitu semua binatang yang diburu; sedang yang dimaksud tha'amuhu (makanannya), iaitu barang yang dicarinya.
Setelah mereka tiba di Madinah, diceriterakanlah hal tersebut kepada Nabi, maka jawab Nabi:
Tiada pun diarahkan oleh Nabi untuk membuang perut atau najis ikan itu terlebih dahulu.
Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi Menyebut (Al-Halal wal Haram Fil Islam) :
KESIMPULAN :
Soalan
Assalamuaikum Ustaz,
Baru-baru
ini saya menerima satu artikel dari forumer ingatan@yahoogroups.com menyatakan bahawa haram memakan ikan yang direbus/digoreng yang tidak
disiang (dibuang isi perutnya). Dengan jelas sekali dalam artikel tersebut,
saudara tersebut menyatakan hukum itu terguna pakai untuk ikan bilis sekali.
Ini amat
baru bagi saya. Dan sememangnya saya jahil tentang ini. Sebelum saya
menwar-warkan kepada rakan-rakan yang lain, saya ingin kepastian tentang hukum. Mungkin
ini di luar bidang kuasa ustaz, tetapi saya amat hargai sekiranya ustaz dapat
mencari sumber-sumber dari jemaah lain yang boleh membantu menyelesaikan
permasalahan ini. Saya kira,
ramai di forum zaharuddin.net ini berminat untuk
mengetahui kerana rata-rata, nasi lemak yang kita makan menggunakan ikan bilis yang
tidak dibuang perutnya.
BabyMerc
5727
Wa'alaikumussalam,
Dari
banyak-banyak isu dalam dunia ni yang besar-besar, isu begini juga yang menjadi
kegemaran umat Islam hari ini. Wallahu ‘alam. Pada mulanya saya tidak berminat
menjawab, tetapi kerana ramai pula yang menjadi keliru kerana pelbagai ‘fatwa'
dibuat oleh orang awam. Maka saya luangkan beberapa minit menjawabnya.
Islam
berada di antara suatu faham kebebasan soal makanan dan extrimis dalam soal
larangan. Oleh karena itu Islam kemudian mengumandangkan kepada segenap umat
manusia dengan mengatakan:
"Hai manusia! Makanlah dari apa-apa yang ada di bumi ini yang halal dan baik, dan jangan kamu mengikuti jejak syaitan karena sesungguhnya syaitan itu musuh yang terang-terangan bagi kamu." (al-Baqarah: 168)
Selanjutnya mengumandangkan seruannya kepada orang-orang mu'min secara khusus.
Firman Allah:
"Hai
orang-orang yang beriman! Makanlah yang baik-baik dari apa-apa yang telah Kami
berikan kepadamu, serta bersyukurlah kepada Allah kalau betul-betul kamu
berbakti kepadaNya. Allah hanya mengharamkan kepadamu bangkai, darah, daging babi dan
binatang yang disembelih bukan karena Allah. Maka barangsiapa dalam keadaan
terpaksa dengan tidak sengaja dan tidak melewati batas, maka tidaklah berdosa
baginya, karena sesungguhnya Allah Maha Pengampun dan Maha
Belas-kasih." (al-Baqarah: 172-173)
Point
: Perut ikan tak termasuk dalam bab bangkai yang diharamkan dan jikalau ia
mempunyai najis, ia adalah terhasil dari makanan ikan yang juga harus,
justeru ia adalah harus di makan (bagi sesiapa yang nak makan le).
Makanan
kedua yang diharamkan ialah darah yang mengalir. Ibnu Abbas pernah ditanya
tentang limpa (thihal), maka jawab beliau: Makanlah! Orang-orang kemudian
berkata: Itu kan darah. Maka jawab Ibnu Abbas: Darah yang diharamkan atas kamu
hanyalah darah yang mengalir.
Maka perut ikan dan najisnya juga tak termasuk dalam bab ini.
Rasulullah
s.a.w. ketika ditanya tentang masalah air laut, baginda menjawab:
"Laut
itu airnya suci dan bangkainya halal." (Riwayat Ahmad dan ahli sunnah)
Dan firman
Allah yang mengatakan:
"Dihalalkan
bagi kamu binatang buruan laut dan makanannya." (al-Maidah. 96)Umar r.a berkata: Yang dimaksud shaiduhu, iaitu semua binatang yang diburu; sedang yang dimaksud tha'amuhu (makanannya), iaitu barang yang dicarinya.
Dan kata
Ibnu Abbas pula, bahawa yang dimaksud ‘thaamuhu', iaitu bangkainya. Dalam
hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim dari Jabir bin Abdullah
diceriterakan, bahawa Rasulullah s.a.w. pernah mengirimkan suatu angkatan,
kemudian mereka itu mendapatkan seekor ikan besar yang sudah menjadi bangkai.
lkan itu kemudian dimakannya selama 20 hari lebih.
Setelah mereka tiba di Madinah, diceriterakanlah hal tersebut kepada Nabi, maka jawab Nabi:
"Makanlah
rezeki yang telah Allah keluarkan untuk kamu itu, berilah aku kalau kamu ada
sisa. Lantas salah seorang diantara mereka ada yang memberinya sedikit.
Kemudian Nabi memakannya." (Riwayat Bukhari)
Tiada pun diarahkan oleh Nabi untuk membuang perut atau najis ikan itu terlebih dahulu.
Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi Menyebut (Al-Halal wal Haram Fil Islam) :
Binatang
laut iaitu semua binatang yang hidupnya di dalam air. Binatang
ini semua halal, didapat dalam keadaan bagaimanapun, apakah waktu diambilnya
itu masih dalam keadaan hidup ataupun sudah bangkai, terapung atau tidak.
Binatang-binatang tersebut berupa ikan ataupun yang lain, seperti: anjing laut,
babi laut dan sebagainya. Bagi
yang mengambilnya tidak lagi perlu diperbincangkan, apakah dia seorang muslim
ataupun orang kafir.
Dalam hal ini Allah memberikan keleluasaan kepada
hamba-hambaNya dengan memberikan perkenan (mubah) untuk makan semua binatang
laut, tidak ada satupun yang diharamkan dan tidak ada satupun persyaratan untuk
menyembelihnya seperti yang berlaku pada binatang lainnya. Bahkan Allah
menyerahkan bulat-bulat kepada manusia untuk mengambil dan menjadikannya
sebagai modal kekayaan menurut keperluannya dengan usaha semaksima mungkin
untuk tidak menyiksanya.
Firman
Allah:
"Dialah
Zat yang memudahkan laut supaya kamu makan daripadanya daging yang
lembut." (an-Nahl: 14)
"Dihalalkan
buat kamu binatang buronan laut dan makanannya sebagai perbekalan buat kamu dan
untuk orang-orang yang belayar." (al-Maidah: 96)
KESIMPULAN :
DARI SUDUT
HUKUM, PERUT IKAN MALAH NAJISNYA ADALAH PERKARA YANG DIDIAMKAN HUKUMNYA
OLEH ALLAH DAN RASULNYA, Natijahnya, hukumnya akan mengikuti hukum dagingnya
sebagaimana dalil di atas, iaitu harus untuk dimakan bersekali dengan
dagingnya.
Bagaimanapun, jika
adat dan sains mendapati ianya tidak baik untuk kesihatan manakala adat
mendapatinya sebagai kotor dan kurang elok. Maka adalah baik untuk menjauhinya.
Kepala ikan pun sebenarnya nampak macam kotor dan mengerikan, tapi ramai orang
suka makan kari kepala ikan, cuma saya belum pernah dengar kari perut ikan
sahaja.
Justeru
itu, dalam bab perut dan najis ikan bilis, ia isu yang sangat kecil dan ia adalah
harus, siapa nak buang pun tiada masalah, siapa yang termakan atau memang nak
makan pun tiada masalah.
No comments :
Post a Comment
Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...