Saturday, August 11, 2018

Kuliah : Peringatan buat ‘Lelaki’

Kalau kome tu lelaki, ambil lah tahu soal ini.



Tahukah kamu wahai LELAKI bahwa Rasulullah tidak pernah meninggalkan solat berjamaah, sejak solat diwajibkan pada malam isra mi'raj hingga solat terakhir dalam hidup beliau?


Tahukah kamu wahai LELAKI bahwa banyak di antara para ulama yang seumur hidupnya tidak pernah solat fardhu sendirian dan selalu berjamaah sampai akhir hayat mereka?

Tahukah kamu wahai LELAKI bahwa diantara mereka ada yang rela walaupun harus membayar orang demi menemani solat berjamaah?

Lelaki

Gambar ehsan Google.


Tahukah kamu wahai LELAKI bahwa ada sebagian ulama yang pernah menangis selama 40 hari kerana merasa rugi yang amat mendalam sebab tertinggal satu solat fardhu berjamaah saja?


Tahukah kamu wahai LELAKI bahwa bila anda solat berjamaah maka solat anda dapat dipastikan diterima oleh ​اَللّهُ ?

Tahukah kamu wahai LELAKI bahwa khusus untuk solat isya dan subuh berjamaah berpahala seperti solat sepanjang malam?

Tahukah kamu wahai LELAKI bahwa orang yang solat subuh berjamaah, maka dihari itu kehidupannya dibawah perlindungan ​اَللّهُ ?


Tahukah kamu wahai LELAKI bahwa kerana begitu beratnya hukum solat berjamaah sehingga dalam madzhab Hanafi difatwakan bahwa hukum solat berjamaah adalah wajib?

Tahukah kamu wahai LELAKI bahwa dalam madzhab kita asysyafi'i solat berjamaah hukumnya fardhu kifayah sehingga bila dalam sebuah perkampungan penduduknya, tidak ada yang solat berjamaah, maka seluruh orang kampung itu, berdosa semua kerana meninggalkan berjamaah dan bukan karena meninggalkan solat?


Tahukah kamu wahai LELAKI bahawa syaitan akan berleluasa berkuasa di sebuah perkampungan, bila penghuninya tidak ada yang solat berjamaah?

Tahukah kamu wahai LELAKI bahwa dalam suatu hadith, Rasulullah SAW sempat mengancam bahkan Rasulullah SAW mengancam kepada orang yang meninggalkan solat berjamaah hingga berkeinginan membakar rumah mereka?

Tahukah kamu wahai LELAKI bahwa sahabat Ibnu Mas'ud RA, pernah mengatakan "kami saksikan saat Nabi Muhammad SAW masih hidup tidak seorangpun, ada yang meninggalkan solat berjamaah kecuali hanya orang-orang munafik tulen"?

Tahukah anda bahwa bila anda menyebar info ini maka anda tidak akan rugi atau menjadi hina, malahan, insya ​اَللّهُ akan berpotensi mendapat kebaikan yang tak terhingga? Semoga mendapat hidayah bersama.


آمين يا رب العالمين


Boleh la kongsikan kepada para suami, saudara laki-laki, anak laki-laki, saudara sepupu laki-laki, keponakan laki-laki dan teman kerabat lak-laki.

Semoga Bermanfaat...

1 comment :

  1. kalaulah lelaki yang teringin nak menjadi perempuan baca ni, betapa beruntungnya Allah jadikan dan berikan kepada setiap hambaNYA.

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...