Friday, May 2, 2014

10 Tabiat yang merosakkan otak

Kome tahun antara tabiat yang boleh merosakkan otak kome tu. Kalau tak tahu, nie yang teman nak kongsi nie.


1. Tidak mengambil sarapan pagi.
Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Ini akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisi pada otak dan menjadikannya kurang aktif.

So, pastikan kome mengambil sarapan pagi

2. Terlebih makan.
Ia akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkan kuasa mental otak.


Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a ia berkata Rasulullah saw bersabda: 

“Orang muslim itu makan dengan satu perut, sedangkan orang kafir dengan tujuh perut”. 
H/R Malik, Bukhari, Muslim, Ibnu Majah dan selainnya 

Dalam riwayat Bukhari disebutkan dengan lafal: 

“Ada seorang lelaki kafir yang makannya banyak sekali, lalu ia pun masuk Islam. Setelah itu, makannya menjadi sikit. Hal itu diberitahukan kepada Rasulullah saw. Maka beliau bersabda: ““Sesungguhnya orang muslim itu makan dengan satu perut, sedangkan orang kafir dengan tujuh perut”. 
H/R Bukhari

3. Perokok.
Asap rokok akan mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh mengakibatkan penyakit 'Alzheimer'. Tidakkah kamu tahu bahawa, rokok itu merupakan satu racun merbahaya. Klik disini untuk membaca berkenaan perkara ini.

4. Penggunaan gula yang berlebihan.
Pengambilan gula secara berlebihan akan mengganggu penyerapan protein dan nutrisi. Selain daripada itu, ia akan mengganggu perkembangan otak yang sihat dan membahayakan kesihatan.


5. Pencemaran udara.
Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia.Pencemaran udara boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak. Asap rokok sangat merbahaya kepada kesihatan jika terdedah dalam tempoh yang berpanjangan.

6. Terlebih tidur.
Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak tetapi masa tidur yang panjang boleh mengakibatkan sel-sel otak kita mati.

7. Menutup muka ketika tidur.
Tidur sambil menutup muka akan mengakibatkan otak menerima lebih banyak karbon dioksida berbanding oksigen dan ini akan membawa kerosakan kepada otak.

8. Membiarkan otak bekerja semasa kita berada di dalam keadaan kurang sihat.
Bekerja semasa anda kurang sihat boleh mengurangkan keberkesanan otak dan juga membawa kerosakan kepada sel-sel otak.

9. Kurang berimiginasi.
Berfikir adalah satu cara terbaik untuk melatih otak kita. Kurangnya berimiginasi boleh menyebabkan tahap kecerdasan/keaktifan otak menurun.

10. Jarang berfikir.
Jarang berfikir akan menyebabkan otak kita kurang aktif. Oleh itu, perbincangan yang membina boleh menambah keberkesanan kecerdasan otak kita.

5 comments :

  1. nampaknya ada beberapa benda yang aku kena stop buat nih...hehehhe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  2. rokok tu bukan takat racun
    dah jadi benda haram
    tapi ramai orang ambil mudah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu... mereka nie bodoh je... dah tau haram pun dok sedut lagi...

      Delete
  3. good info...
    kena minum susu anmum ni...supaya sel2 otak boleh berhubung :-)

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Sudi-sudikanlah tinggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...