Wednesday, September 16, 2020

Wordless : Angkut-angkut

Pernah tak kome tengok serangga nie. Orang kampung teman panggil serangga nie Angkut-angkut. Nama saintifiknya pula Potter wasps. Apa yang unik pasal serangga nie. Kalau kome nak tahu, Angkut-angkut membina sarangnya dengan mengunakan tanah. Hebatkan! Entah berapa lama la agaknya di ambil untuk Angkut-angkut nie bina sarang tu. Sarang Angkut-angkut nie ada banyak bilik tau. Masa kecik-kecik dulu, teman suka benor musnahkan sarang Angkut-angkut. Jahatkan teman nie...!

Kesian Angkut-angkut tu, kena buat sarang dia semula. Biasanya Angkut-angkut nie akan buat sarangnya pada permukaan rata yang tak terkena air. Macam di pintu, tingkap. Masa PKP hari tu pun ada angkut-angkut buat sarangnya kat nombor plat kereta teman. Ye la kan, masa tu kereta teman kurang sangat di gunakan.

Nie Angkut-angkut yang tengah cari port baru nak buat sarang. Tapi awas, ada juga Angkut-angkut yang berbisa, menyengat jika di ganggu ya.



Hebatkan makhluk kecil nie...





6 comments :

  1. dah lama tak nmpk serangga ni...

    ReplyDelete
  2. Ada sarang angkut2 kat moto wak.
    Wak biarkan aje, moto wak pun tak pernah basuh.

    ReplyDelete
  3. Pernah sangat hehehee....
    Samalah Mrs.A pun panggil Angkut-Angkut

    ReplyDelete
  4. sy pn pggl angkut2 jg. rumah kayu dulu selalu ada menatang ni๐Ÿ˜Š

    ReplyDelete
  5. Kalau nampak sarang angkut angkut ni memang musnahkan. memang gigih kan dia buat sarang.

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...