Wednesday, September 16, 2020

Wordless : Angkut-angkut

Pernah tak kome tengok serangga nie. Orang kampung teman panggil serangga nie Angkut-angkut. Nama saintifiknya pula Potter wasps. Apa yang unik pasal serangga nie. Kalau kome nak tahu, Angkut-angkut membina sarangnya dengan mengunakan tanah. Hebatkan! Entah berapa lama la agaknya di ambil untuk Angkut-angkut nie bina sarang tu. Sarang Angkut-angkut nie ada banyak bilik tau. Masa kecik-kecik dulu, teman suka benor musnahkan sarang Angkut-angkut. Jahatkan teman nie...!

Kesian Angkut-angkut tu, kena buat sarang dia semula. Biasanya Angkut-angkut nie akan buat sarangnya pada permukaan rata yang tak terkena air. Macam di pintu, tingkap. Masa PKP hari tu pun ada angkut-angkut buat sarangnya kat nombor plat kereta teman. Ye la kan, masa tu kereta teman kurang sangat di gunakan.

Nie Angkut-angkut yang tengah cari port baru nak buat sarang. Tapi awas, ada juga Angkut-angkut yang berbisa, menyengat jika di ganggu ya.



Hebatkan makhluk kecil nie...


No comments :

Post a Comment

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...