Thursday, October 24, 2019

Tips untuk membuat perangkap lalat

Serangga bernama lalat nie memang merimaskan. Umum mengetahui, lalat suka pada tempat-tempat yang kotor. Kalau di kawasan kediaman kome tu berdekatan atau terdapat ladang penternakkan ayam, masalah nie akan lebih teruk lagi walaupun ladang ayam tersebut jauh dari rumah kome tu.

Dalam entry hari ini, teman hendak memanjangkan perkongian video ini. Kretif juga cara mereka membuat perangkap maut untuk lalat dengan hanya mengunakan bahan-bahan kitar semula dan bahan sumber alam yang terdapat di dapur.

Untuk membuatnya, bahan utama yang di perlukan teman senaraikan di bawah;

  • Botol plastik
  • Sepotong dua ikan masin (di potong kecil)
  • Air

Ok, begini caranya untuk membuat perangkap maut lalat nie. Mula-mula botol plastik tersebut di bersihkan dan di tebuk satu lubang kecil (muat-muat untuk lalat tersebut masuk) di bahagian tengah botol plastik tersebut. Setelah itu, masukkan air dan potongan ikan masin ke dalam botol tersebut. Ok, dah siap pun perangkap maut lalat nie.

Botol nie, boleh la kita letakkan di tempat-tempat tumpuan lalat. Aroma dari air rendaman ikan masin tersebut akan menarik minat lalat untuk masuk ke dalam botol tersebut dan lalat-lalat ini akan gagal untuk keluar dan terperangkap di dalam botol sehingga mati.

Mudahkan. Kos hendak membinanya pun sangat rendah. Kome boleh tonton perkongsian video di bawah.... Selamat menontonnya ya...


Apa macam??? Faham ke idok...



7 comments :

  1. Dah pernah tonton video ni
    tapi belum pernah buat cara tu.

    ReplyDelete
  2. Bagus tips ni sis.. tak pernah terfikir.. nnti nak buat lah..
    TQ kongsi tips sis...:)

    ReplyDelete
  3. thanks for sharing. nanti nak cuba la

    ReplyDelete
  4. boleh cuba ni. memang rimas kalau nampak lalat berterbangan tu

    ReplyDelete
  5. tudiaaa berkesan. tapi main concern nak tau perangkap cicak..
    eh tamo tangkap cicak nak halau cicak.. stress betul.

    ReplyDelete
  6. Info sangat berguna ni. Kalau balik rumah ayah boleh try, sana banyak betul lalat

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...