Thursday, September 6, 2012

Petua : Kesan panas atau pijar cili di tangan

Kali ini, teman nak sharekan satu lagi petua bagaimana nak hilangkan kesan panas atau pijar cili di tangan. Hari tu, teman ada jugak sharekan satu petua yang sama, cuma caranya agak berlainan sket. Klik disini jika hendak membacanya.


Cili padi
Gambar ehsan Google.

Kebiasaanya, tangan kita akan berasa panas-panas atau pijar selepas memotong cili. Bagi mengatasinya, sediakan air biasa yang dicampurkan garam dalam sebuah bekas. Pastikan air dan garam sebati. Kemudian, celup atau rendamkan jari jemari tu ke dalamnya selama dua minit. Selepas itu, bilas lah dengan air biasa sehingga bersih.


Kesan pijar

Gambar ehsan Google.

Insya-Allah kesan panas atau rasa pijar itu akan hilang serta merta.

20 comments :

  1. selalu jugak kena.. boleh try ar pasni

    ReplyDelete
  2. yup..yang nie aku pernah try dan ia menjadi..hehehe :)

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  3. nak cuba ar...hrp2 mnjd...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba la, lepas cuba nanti komen la balik kat sini..

      Delete
  4. Replies
    1. owwhh ye ke... mungkin awak patut cuba basahkan tangan kemudian lumurkan tangan tu dengan garam, biarkan sekejap sebelum bilas. Teman dah mencubanya, memang menjadi :)

      Delete
  5. ada org kata layoq tgn dekat api lepas celup ayaq garam

    ReplyDelete
  6. Dah cuba.. tapi lambat sikit efek dia.. boleh la.. lain kali lepas buat ayaq asam buleh la amalkan petua ni.. terima kasih atas info.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe... at least kesan pijar tu hilang... mestilah ambik masa sket... tak kan la effectnya on spot... :d

      Delete
  7. Ok lah..menjadi juga..at least kurangkan sikit rs pijar nya..

    ReplyDelete
  8. Replies
    1. mmm... ada juga dua-tiga orang yang telah mencuba petua, tapi tak menjadi... tak pasti lah kena... mungkin tak sesuai kot...

      Delete
  9. Aku dah try..dua hari tak hilang²

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cara yang paling mudah sekali, basahkan tangan tu. Ambil satu sudu garam, lumurkan pada keseluruhan tangan tu. InsyaAllah hilanglah pijar di tangan tu...

      Delete
  10. Memang menjadi tp jgnlah harap hilang sekelip mata... tapi kalau pijar kat tangan tu dah berpindah ke mata sbb gatai gosok mata time tu... apa nk buat ek?

    ReplyDelete
  11. Memang menjadi cuma jgnlah harap hilang on the spot... tp kan kalau pijar tu dah transfer ke mata sbb gatal gosok mata time tu juga... apa nk buat ek?

    ReplyDelete
  12. Berkesan!! Saya baru mencubanya. Tangan terasa pijar selepas memotong cili pedas. Basahkan tangan sedikit, dan selepas itu lumurkan garam.. gosok-gosokkan ke kulit termasuk di celah-celah jari. Saya biarkan selama 1 minit lebih dan basuh tangan dengan air sejuk. Memang berkesan! Terima kasih atas petua ni. =)

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...