Sunday, November 5, 2017

Kuliah : Melatih cara pandangan yang dapat menjamin kesucian hati

Bagaimana hendak menjaga pandangan mata dan kesucian hati. Kita adalah pendosa. Kita hanyalah manusia biasa yang tidak mampu untuk lari dari membuat dosa. Tanpa kita sedari, setiap hari kita membuat dosa. Dalam entry pagi nie, teman kongsikan sedutan dari segment kuliah berkenaan, “Bagaimana seharusnya seseorang memandang orang lain dalam pergaulan sehari-hari?”

Menjaga kesucian hati

Gambar ehsan Google.

Ciri-ciri orang orang soleh itu, dia tak pernah memandang buruk orang lain selain dirinya sendiri.

Kalau dirimu masih melihat  keburukan pada orang lain, maka paling minimum carilah sekurang-kurangnya satu kebaikannya sampai ketemu, pasti ada!

Akan tetapi jika kau tetap tidak dapat menemukan kebaikannya, maka janganlah terburu-buru mencelanya, sebaliknya CELA-lah dirimu sendiri atas kegagalanmu menemukan sisi kebaikannya.

Sebab ketahuilah... Seburuk-buruk manusia pasti dia masih menyimpan FITRAH yang suci. Dan tak ada manusia yang jatuh lebih rendah dari fitrahnya.

Berusahalah dirimu selalu berakhlaq dengan akhlaq Allah yang dalam pandangan rahmatNya berkenan menghapus 1001 keburukan manusia  dengan hanya satu kebaikan taubat.

Dan janganlah kau tiru akhlaq iblis, kerana kesombongannya, ia justru menghapus 1001 nilai kebaikan manusia hanya kerana satu kekurangan. Fahamilah...

Nasihat Oleh Kiyai Dhiyauddin

#UstazIqbalZain

No comments :

Post a Comment

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...