Sunday, February 26, 2017

Kuliah : Ikan dalam surah Al-Kahfi

Sekadar perkongsian. Sukar rasanya berfikir dengan logik bagaimana ikan boleh hidup tanpa air. Kerana pada dasarnya, habitat ikan adalah air. Ikan Lungfish (Protopterus Sp), adalah ikan yang diakui boleh hidup berhibernasi di darat, hidup tanpa air. Lalu, inikah jenis ikan itu? Inikah ikan yang diceritakan dalam surah Al-Kahfi? Ikan yang hidup dengan cara yang aneh ini, inikah ikan yang diceritakan dalam surah Al-Kahfi? Inilah ikan yang menjadi saksi perjalanan Musa bertemu dengan Khidir. Jelaslah sudah, dalam ayat Al-Qur’an ini ALLAH memberi petunjuk pada mereka yang selalu memikirkan tentang kekuasan-Nya dan apa yang boleh Ia perbuat. Karena meragukan kuasa ALLAH dan firman Al-Qur’an. Lihat video dibawahπŸ‘‡




Surah Al-Kahfi




Maka apabila mereka berdua sampai ke tempat pertemuan dua laut itu, lupalah mereka akan hal ikan mereka, lalu ikan itu menggelunsur menempuh jalannya di laut, yang merupakan lorong di bawah tanah.
(Al-Kahfi 18:61)


Temannya berkata: "Tahukah apa yang telah terjadi ketika kita berehat di batu besar itu? Sebenarnya aku lupakan hal ikan itu; dan tiadalah yang menyebabkan aku lupa daripada menyebutkan halnya kepadamu melainkan Syaitan; dan ikan itu telah menggelunsur menempuh jalannya di laut, dengan cara yang menakjubkan".
(Al-Kahfi 18:63)

Tafsir Al-Quran ehsan dari portal Surah.

1 comment :

  1. Uniknya ciptaan Tuhan kan. Banyak lagi rahsia alam yg belum kita ketahui. Ini menunjukkan betapa kerdilnya kita ini di alam dunia ini.

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Sudi-sudikanlah tinggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...