Thursday, July 23, 2015

Petua : Menanggalkan kesan hangus pada periuk

Macam mana hendak menanggalkan kesan hangus masakan pada periuk? Inilah yang terjadi di pagi hari raya kedua yang lepas. Masa tu, kak long sedang sibuk didapur menyediakan sarapan pagi. Masa tu, kak long memanaskan kuah kacang di dalam periuk kaca. Sepatutnya kuah kacang tu dikacau pelahan di atas api sederhana. Nak dijadikan cerita, masa memanaskan kuah kacang tu, kak long masak pulak nasi goreng. Itulah yang terjadi, disebabkan terleka mengoreng nasi dia terlupa kuah kacang yang sedang dipanaskan tu. Akibatnya, kuah kacang tu hangus di bahagian bawahnya, dan meninggalkan kerak hitam di dasar periuk tu. Nak menanggalkan kerap hitam tebal tu pun sukar. Kalau menyentalnya dengan berus kasar, pasti meninggalkan kesan calar pada dasar periuk tu.

Kesan hangus pada periuk


Jangan lah risau sangat ye. Teman akan kongsikan satu petua macam mana hendak menanggalkan kesan kerak hitam nie. Mudah je caranya. Mula-mula, bersihkan periuk tu dari kesan minyak.


Gambar ehsan Google.

Kemudian, taburkan soda bikarbonate pada permukaan periuk atau kuali yang hangus itu. Kemudian, masukkan sedikit air panas dan biarkan semalaman. Lakukan berulang kali sehingga kesan hangus itu hilang.

Selamat mencuba ye.

2 comments :

  1. T.kasihlah ye bagi petua ni.. (sebenarnya malas nak google cari.. hehehe).. sayang rosak cenggitu je periuk yang ada.. huhuhu..

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Sudi-sudikanlah tinggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...