Thursday, October 24, 2013

Petua : Penjagaan tudung

Menutupi rambut atau berhijab adalah kewajipan keatas semua wanita Islam. Di sanping menutup aurat, wanita yang bertudung lebih menyerlah keayuan dan kecantikkan mereka. Sekarang nie, banyak betul fesyen bertudung nie. Macam-macam fesyen ada. Itu yang membuat kaum wanita berbelanja sakan untuk mendapatkan tudung idaman mereka. Teman pernah jumpa harga satu tudung berharga sehingga lebih dari RM500. Nie baru kira yang biasa-biasa. Ada lagi yang lebih mahal dari ini.

So, bila dah banyak tudung dalam almari pakaian tu. Timbul pula masalah macam mana menjaga nak menyimpannya. Ok, nie yang teman nak kongsikan disini.



  • Pastikan tudung tidak diramas ketika mencuci, cukup sekadar dicelup dan angkat beberapa kali.
  • Cucian kering berfungsi mematikan pigmen warna pada sutera. Walaupun ia tidak luntur sekiranya dibasuh sendiri, sebagai langkah penjagaan elok dilakukan cucian kering.
  • Untuk cucian kali kedua dan seterusnya, gunakan bahan pencuci bersifat lembut.
  • Jangan berus atau tenyeh tudung berkenaan. Memadai jika anda mengepal lembut dan celup dua tiga kali sehingga bersih daripada bahan pencuci.
  • Tudung boleh dijemur di kawasan teduh.
  • Tidak perlu digosok.
  • Cara melipat tudung juga perlu betul. Jangan sekali-kali melipat bahagian sengkuap kerana jika sengkuap terlipat, ia tidak akan menjadi sempurna bila dipakai.
  • Sebaik-baiknya, cara menyimpan tudung yang mempunyai sengkuap ialah melipat dari bahagian bawah tudung. Gulung secara longgar dan masukkan ke dalam sengkuap.

2 comments :

  1. paling susah kalau nak masuk bag kalau nak p vacay...puas dok fikir mcm mana la tak kasi ia berlipat bahagian tengah tuh...but good info ;)

    ReplyDelete
  2. itu la pasal... tudung yg ade sengkuap keras tu kene jaga betul2, kalo tekelepek, mmg hilang dah keayuan..hahahaha...

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...