Thursday, October 31, 2013

Petua : Mengelak rambut selalu gugur

Ada masalah rambut gugur. Adalah normal jika rambut gugur dalam anggaran 10 helai sehari. Masalahnya jika rambut kome gugur lebih banyak. Ini tentu merisaukan. Adalah dinasihatkan untuk mendapatkan nasihat dari mereka yang lebih pakar. Apa pun teman nak kongsikan petua ini sebagai satu alternative untuk kome yang mengalami masalah ini.

Gambar ehsan Google.

Untuk petua ini, kome perlu dapat bahan dibawah;

  • Daun lidah buaya - diambil lendirnya
  • Pokok tutup bumi - diambil lendirnya
  • Minyak zaitun


Pokok tutup bumi ini agak sukar sedikit untuk mendapatkannya. Kalau di kampung-kampung mungkin mudah diperolehi. Inilah rupa pokok tutup bumi.

Gambar ehsan Wikipidea.

Kedua-dua bahan yang dikumpulkan dari daun lidah buaya dan pokok tutup bumi itu kemudiannya di campurkan dengan sedikit minyak zaitun. Bahan ini kemudiannya hendakklah di sapukan pada keseluruhan rambut selepas mandi (malam) dan rambut itu hendaklah dibungkus dengan tuala selama 30 minit. Biarkan ianya kering dengan sendirinya. Keesokkannya setelah bangun dari tidur barulah rambut itu dicuci bersih.

Amalkan seminggu sekali. Selain rambut tidak gugur, rambut juga akan lambat beruban.


No comments :

Post a Comment

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...