Thursday, May 29, 2014

Petua : Khasiat air embun

Embun biasa muncul di waktu awal pagi. Kalau berjogging awal pagi di padang, kasut kome mesti dibasahi dengan air embun. Kalau tak hujan diwaktu malam sebelumnya la... Actually, air embun nie banyak khasiatnya. Orang tua-tua dahulu ada yang mengamalkan mandi air embun nie. Air embun nie sebenarnya baik untuk tubuh.

Gambar ehsan Google.


Antara yang biasa orang-orang tua dahulu amalkan ialah dengan mengembun air semalaman. Air yang di embunkan ini biasanya lebih sejuk dan segar. Antara khasiatnya ialah melawaskan usus. Untuk mereka yang mengalami masalah sembelit akan mudah membuang air besar selepas meminum air embun ini.

Ada juga yang mengamalkan air embun ini untuk merawat masalah kulit wajah yang berjerawat dan berminyak dengan hanya menyapu air embun ini ke wajah. Ada juga yang mengatakan air embun ini mempunyai kandungan oksigen yang lebih tinggi hingga baik untuk kesihatan kulit.

Macam mana nak dapatkan air yang diembunkan ini? Mudah saja. Sediakan air di dalam sebuah bekas kemudian biarkan ia di luar kawasan terbuka semalaman. Apa pun pastikan air tersebut tidak di cemari dengan debu, air hujan atau apa-apa kotoran supaya ia bersih.

3 comments :

  1. dulu arwah mak selalu perembunkan air asam jawa untuk
    ubat sakit tekak

    ReplyDelete
  2. owh...air embun pun ade khasiat rupanya..ingatkan tak elok sebab orang tua-tua selalu cakap tak elok berembun...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  3. Sekarang nie udara pun tercemar... selalu jer jerebu... nak dapat embun yang bersih pun susah...
    Masa kecik2 dulu selalu sapu embun kat rambut... sebab ada yg kata dia akan menghitamkan rambut... tapi tak tau la betul ke idakk... hehehe...

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...