Friday, May 18, 2012

Pelangi petang di Saujana Utama

Tak selalu kan kita jumpa pelangi sekarang nie... teringat teman masa dulu-dulu... Orang-orang tua banyak sangat ceritakan kisah pelangi nie... macam-macam cerita... tak tahu la teman, apa motif disebalik cerita mereka tu... apa yang penting, pelangi nie cantik... dan kita patut bersyukur dapat menikmati keindahan alam ciptaan yang maha Esa.


Teringat teman pada satu kisah yang diceritakan kepada teman masa zaman kanak-kanak dulu... 


Menurut cerita yang dikisahkan, dipangkal pelangi tersebut tersembunyi kotak harta karun... tapi kalau kita fikir secara logik... kita tak kan dapat mengejar pelangi tu... semakin kita dekati... semakin jauh pelangi tu dari kita...

Satu lagi kisah yang teman masih ingat lagi, kata orang tua-tua dulu... kononnya, bila pelangi muncul di kaki langit... ada puteri bunian turun mandi di dunia nie... mmm.... macam tak logik jer kan... kat mana laa dunia mereka tu... kita sendiri pun tak pernah tahu...

Kisah yang nie lagi best... Orang-orang tua memang pantang betul kalau pelangi muncul... anak-anak mereka menunding jari ke pelangi tuu... Katanya nanti jari kudung atau bengkok kalau menunding jari ke pelangi... mmm... kalau difikirkan memang tak releven langsungkan... apa kaitannya pelangi dan jari kita nie...

Tapi itu lah realiti masyarakat melayu kita nie... penuh dengan pantang larang orang tua-tua turun-temurun... ada yang boleh diterima... dan ada yang langsung tak releven...

Apa pun, pelangi hanya la fenomena alam yang terbentuk akibat biasan cahaya matahari oleh zarah-zarah atau molekul-molekul air dalam udara yang terapung di langit. Inilah fakta saintifik yang merungkaikan asal kejadian pelangi.

4 comments :

  1. cantik kan pelangi..tringat lagu mase zaman sekolah rendah ade pendidikan muzik nyanyi lagu pelangi, ingat tak Izni? eh? sekolah kite mane same...hehehe...

    pst: entry yg lepas...tol tu betol, bukan Tol, hehehehe! lain kali saya takmo la tulis shortform, takot salah paham, hehehehe...

    ReplyDelete
  2. hahahah..nak mencari pangkal dia tu ntah bila la nak jumpa.pelangi memang lawa

    ReplyDelete
  3. lame dah tak nampak pelangi :) ..

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Sudi-sudikanlah tinggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...