Wednesday, April 19, 2017

Tak nak bayar hutang?

Ramai yang suka pinjam duit... tapi sangat payah untuk bayar balik hutang... Perlu ingat, hutang itu bukan sekadar pinjam duit saja... hutang nie ada macam-macam jenis... sebagai contoh, katakanlah suatu hari, kereta kita di langgar dari belakang... Biasa la, bila dah eksiden tu kata, nanti saya tanggung repair kerosakkan kereta tu..

Hutang 
Gambar ehsan Google.

Ok la, kita pun repair la kerosakkan tu dengan harapan, nanti claim semula pada orang yang melanggar tu.

Ye la kan, repair sendiri lagi cepat dari menunggu untuk claim insurance. Kalau tunggu claim insurance, mau berbulan-bulan menunggu untuk kereta tu siap...

So, berbalik semua pada cerita di atas, bila dah siap repair... nak claim semula pada orang yang melanggar tu... punya lah payah... selagi dia tak bayar pada kita... selagi itu lah dia berhutang dengan kita... nie la contoh orang yang berhutang... mungkin dia tak sedar... di akhirat nanti, hutang-hutang tu semua kena balik...

Hutang 
Gambar ehsan Google.

Perlu ke kita halalkan, bila orang yang berhutang dengan kita tu sengaja tak nak bayar hutang pada kita... pada hal, duit dia ada je...

Pada teman, tak usah halal kan hutang-hutang dia pada kita... di akhirat nanti, orang-orang yang berhutang tu akan berjumpa dengan kita dan akan menanggung dosa-dosa kita. Mereka Ini adalah saham kita di akhirat nanti.

Harap, orang-orang yang berhutang tu bersegeralah melunaskan hutang masing-masing selagi ada kesempatan.

No comments :

Post a Comment

Ada robot tak??? Sudi-sudikanlah tinggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...