Saturday, December 17, 2016

Kuliah : Tazkirah di pagi ahad

Abu Hurairah r.a berkata: “Pada suatu hari ketika nabi SAW duduk bersama sahabat, tiba-tiba seseorang datang bertanya:
”APAKAH IMAN?” Nabi SAW menjawab:
Iman ialah percaya kepada ALLAH dan Malaikat-Nya, pertemuan dengan-Nya, percaya kepada Rasul-Nya dan
percaya pada hari berbangkit dari kubur.’

Demi MASA 
Gambar ehsan Google.

Lalu di tanya lagi: “Apakah ISLAM?” Jawab Nabi SAW:
“Islam ialah menyembah ALLAH SWT dan tidak mempersekutukan-Nya dengan sesuatu apa pun, dan mendirikan solat.”

Lalu sahabat itu bertanya lagi: :“Apakah Ihsan?” Nabi SAW menjawab: “Ihsan ialah menyembah Allah SWT seakan-akan engkau melihat-Nya, maka jika engkau tidak melihat-Nya, ketahuilah bahawa Allah melihatmu.”

Lalu bertanya lagi: “Bilakah Hari KIAMAT?” Jawab Nabi SAW: “Orang yang ditanya tidak lebih mengetahui daripada yang bertanya, tetapi aku akan ceritakan kepadamu beberapa tanda-tanda akan tibanya hari kiamat, iaitu jika hamba sahaya telah melahirkann tuannya, dan jika pengembala unta dan ternakan lainnya telah berlumba membangunkan bangunan-bangunan, termasuk dalam lima perkara yang tidak dketahui kecuali hanya Allah SWT, yang tersebut dalam ayat:
”Sesungguhnya hanya Allah yang mengetahui, bila hari kiamat, dan Dia pula yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang di dalam rahim ibu, dan tidak seorang pun yang mengetahui di manakah dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui sedalam-dalamnya.”

Kemudian pergilah orang itu. Lalu nabi SAW menyuruh sahabat: “Datangkan  kembali orang itu! Tetapi sahabat tidak melihat jejak orang itu tersebut. Maka nabi SAW bersabda:
"Dia adalah Malaikat Jibril yang datang  untuk mengajar agama kepada manusia.” (HR,Bukhari dan Muslim).

Waullahualam...

 Kome dah solat ke?

No comments :

Post a Comment

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...