Sunday, July 29, 2018

Kuliah : Hebatnya doa duduk antara dua sujud

Kita solat 5 waktu sehari semalam. Tapi, adakah kita memahami doa yang kita baca semasa solat?

Ketika  orang ditanya : “Doa apakah yang  paling  kerap  dibaca oleh orang islam ?”

Banyak  yang  menjawabnya dengan salah. Begitu kerap doa itu dibaca,  hingga ketika sedang membaca doa tersebut, banyak antara kita yang tak merasa  sedang membaca DOA tersebut.

Padahal  doa itu sangatlah hebat, merangkumi  keperluan kita di dunia dan akhirat. Dan dibaca minimum 17 kali setiap hari.


Gambar ehsan Google.

Doa itu, ialah doa diantara dua sujud, marilah kita hayati dan fahami maknanya :

ROBBIGHFIRLII
Wahai Tuhan ampunilah dosaku, dosa adalah beban, yang menyebabkan kita berat melangkah menuju keredhaan اللّهُ. Dosa  adalah  kotoran hati yang membuat hati gelap,  sehingga hati kita merasa berat sekali untuk melakukan kebaikan.

WARRHAMNII
Sayangilah diriku, kalau kita disayang اللّه hidup akan terasa tenang, karana dengan kasih sayang-Nya akan dapat dicapai semua cita-cita. Dengan kasih sayang اللّه nafsu kita akan terbimbing dan terdidik.

WAJBURNII
Tutup lah  segala  kekuranganku, banyak sekali kekurangan kita, kurang syukur, kurang sabar, kurang menerima kenyataan, mudah marah, pendendam  dan  lainnya. Kalau kekurangan kita ditutup/diperbaiki اللّه maka  kita  akan  menjadi  manusia sebenarnya.

WARFA'NII
Tinggikanlah darjatku, kalau اللّه sudah  meninggikan darjat kita, maka pasti tidak ada  manusia atau makhluk yang boleh menghinakan kita.

WARZUQNII
Berikanlah  aku  rezki, sebagai hamba اللّه kita  memerlukan rezki, اللّه mampu mendatangkan rezki dari jalan yang tak disangka dan tidak ternilai banyaknya.

WAHDINII
Berikanlah  aku petunjuk/bimbinglah aku  ke jalan yang benar. Kita bukan hanya minta petunjuk/hidayah yang berkaitan dengan agama. Tetapi kita juga  minta  petunjuk  agar terhindar dari  mengambil  keputusan  yang di anggap salah.

WA'AAFINII
Berikan lah  aku  kesihatan,  apabila kita sihat, kita dapat menambah kebaikan dan manfaat serta kita tidak menjadi beban kepada orang lain.

WA'FUANNII
Aku mohon agar kesalahanku dihapus dari catatan.

Dari doa tersebut Dimulakan dan Diakhiri dengan mohon keampunan dari الله sehingga kita benar-benar bersih dari dosa.

Allah SWT memerintahkan kita untuk membaca doa tersebut, Rasulullah  SAW mencontohkan  kepada kita, menurut logiknya  doa tersebut pasti terkabul dan diterima oleh Allah SWT.

Terkadang  yang menjadi persoalan, dimana  hati dan fikiran kita, ketika kita membaca doa itu dan kita tidak hafal arti serta maknanya.

Padahal  doa tersebut sangat hebat, dan masih banyak orang sering terburu-buru yang  sepatutnya perlu tuma'ninah dengan  menghayati  benar-benar meminta kepada Allah SWT.

Jika perkongsian ini baik, panjang-panjangkan lah. Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada semua.


No comments :

Post a Comment

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...