Sunday, October 1, 2017

Dobi mesra Muslim

Kedai dobi khas untuk orang Islam. Baru-baru nie, di Johor kecoh pasal kedai dobi yang di khaskan untuk masyarakat Islam. Inisiatif nie bagus. Tapi mendapat tentangan la pulak. Teman sendiri pun tak faham apa masalahnya sampai inisiatif nie mendapat tentangan orang bukan Islam. Bukannya tak ada kedai dobi lain kat area tu. Islam adalah agama rasmi Malaysia. Klik disini dan disini Jika kome nak baca antara laporan berita pasal isu nie.

Dobi Mesra Muslim

Gambar ehsan The Malay Mail Online.

Sepatutnya kita bebas untuk melakukan segala urusan agama selagi ianya tidak bercanggah dengan Islam. Pada pendapat teman, dobi mesra Muslim nie tak lebih dari strategi perniagaan. Pada pendapat teman, penguatkuasaan undang-undang Islam negara kita nie sangatlah lemah. Tengok saja la isu halal, senang-senang saja mereka campurkan benda haram dan kemudian di jual kepada umat Islam. Mungkin undang-undang kita nie tak cukup tegas untuk membendung perkara ini berulang.

Sebenarnya kita sebagai penguna Islam memang sangat memerlukan pilihan seperti ini. Setidak-tidaknya pilihan yang di buat ini tidak lah meragukan. Cuba kome bayangkan jika ada la bulu anjing tersangkut kat filter mesin basuh tu. Macam mana lah agaknya ibadat kita nanti ya?

Sepatutnya, biarkan saja pengusaha tu meneruskan inisiatif dia. Biar penguna yang menentukan pilihan mereka.

#islamituindah

No comments :

Post a Comment

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...