Thursday, January 19, 2017

Petua : Hilangkan kesan pijar cili di tangan

Mesti kome pernah kena rasa hangat pijar di tangan bila memotong cili pedas. Kalau cilinya sedikit, mungkin tak rasa sangat. Tapi, kalau cilinya banyak, mesti kome rasa panas pijar nie di tangan. Sebelum nie, teman ada jugak kongsikan beberapa petua dalam entry yang lepas. Kome boleh baca dua entry tu kat sini dan sini.

Cili Padi 
Gambar ehsan Google.

Petua kali ini, masih lagi mengunakan garam sebagai bahan utama. Cuma caranya berbeza sedikit mengikut pengalaman teman sendiri. Bila terasa je hangat pijar cili ditangan nie, apa yang perlu kome buat ialah basahkan tangan kome tu dulu.

Kemudian, ambil garam dalam satu sudu makan. Sebaik-baiknya garam halus la. Kemudian, lumurkan pada keseluruhan tapak tangan yang terasa hangat pijar itu. Biarkan seketika, dalam seminit dua gitu, kemudian bilas dengan air bersih. Kebiasaanya, kesan hangat pijar itu akan beransur-ansur hilang.

Selamat mencuba ye.

1 comment :

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...