Monday, January 2, 2017

Luahan hati seorang anggota Bomba

Hidup sebagai Bomba ni tak seperti menjalani kehidupan seperti pekerjaan yang lain.

Mungkin ramai ahli keluarga atau kawan-kawan selalu menjatuhkan hukuman terhadap kami yang jarang ada di kala majlis-majlis sanak saudara atau rakan-rakan. Jatuhkan hukuman kata kami ni sombong, kami ni tak pernah luangkan masa untuk keluarga dan rakan-rakan sekalian.

Pasukan Bomba dan Penyelamat 
Rasa-rasa nya kami ni sengaja ke tak dapat hadir kenduri tu?
Rasa-rasa nya kami ni memang tak suka ke jumpa rakan-rakan?

Jadual bekerja kami ni bukan lah macam waktu office, 9 to 5 Monday to Friday, tak begitu. Kami terpaksa berkorban tak kira hari biasa atau hujung minggu, tak kira pagi petang siang atau malam.

Tuan-tuan selalu buat kenduri kendara & majlis jamuan pada waktu bila? Waktu hujung minggu terutamanya waktu cuti sekolah/public holiday kan? Tuan-tuan pergi kenduri kendara balik kampung dan sebagainya sebab jalanraya dah "jammed", Jadi sebab tuan-tuan semua juga lah banyak kerja tambahan buat Bomba pada waktu-waktu tersebut, jadi siapa yang terpaksa standby bagi memastikan lalu lintas tuan-tuan dan keluarga semua untuk pergi kenduri dan majlis majlis tu semua? Kami anggota Bomba ni la juga yang kena standby dan sebagainya.

Lepas tu tuan-tuan merajuk kami tak dapat hadir kenduri-kenduri yang tuan anjurkan?

Ok la, kami la yang salah. Kami memang anti-sosial, memang kami ni tak ingat kat sanak saudara dan rakan-rakan.

Saudara-saudara semua best bercuti, kami ini jarang sekali pun dapat cuti pada waktu-waktu public holiday ni semua. Kami bekerja untuk tuan-tuan sekalian ni, untuk tuan-tuan semua dapat nikmati kebahagiaan dengan sanak saudara. Kami ni nak jumpa isteri dan anak-anak kat rumah pun tak kesampaian.

Anak orang lain pergi holiday, cuti sekolah. Anak-anak kami termenung sahaja. Ayah terpaksa pergi kerja.

Kami Bomba selalu dapat "off day" pada tengah minggu, takde pulak saudara semua nak ajak datang kenduri atau makan-makan. Kalau saya ajak tuan-tuan datang rumah waktu tengahari Rabu ajak jamu makan, tuan mesti kata saya gila. Betul tak?

Jadi kenapa tuan boleh judge saya sebab tak datang kenduri hari sabtu/Ahad tapi saya ajak tuan datang pada hari biasa tuan pula kata saya yang gila?

Apa? Kehidupan saya tak se-penting hidup tuan?

Tak payah la nak tegur sinis "haaa tu la jarang balik kampung", "haaaa tu la tak pernah datang kenduri".

Kalau kena waktu dan tarikh nya, in sha Allah kami datang. Tak pernah rasa tak nak datang kenduri kendara, majlis majlis tuan-tuan ni semua.

Selamat menempuh 2017 yang  lebih mencabar!

Sekadar perkongsian. Mungkin pihak JPA terlepas pandang masalah ini dan tiada pihak Menteri atau kementerian yang sudi melihat nasib para anggota Bomba ini. Apa pun, harap entry ini dapat memberi sedikit impak dalam menaik taraf kehidupan anggota Bomba ini.

1 comment :

  1. kesian orang yg kerja badan beruniform ni ye..
    tp saya ada kenal sorang akak bomba ni, relaks je kerja dia, tp dia pegawai la..mungkin pegawai je office hour kot

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Sudi-sudikanlah tinggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...