Sunday, November 27, 2016

Kuliah : Persiapan menghadapi kematian

Petikan ceramah Perdana Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani.

Hidup kita tidak sekadar di dunia tetapi akan hidup lagi kerana kita sedang dalam perjalanan ke padang Masyar. Hidup kita di dunia hanya dalam linkungan 60-70 tahun sahaja. Dalam masa terbatas, kena jadi secerdik cerdik manusia yang bukan sahaja memikir akan kehidupan di dunia tapi berfikiran jauh untuk memikir kehidupan yang akan dijalani di akhirat.

Ajal 
Gambar ehsan Google.

Orang paling cerdik ialah orang yang mempersiapkan diri dengan amalan sebagai bekalan selepas mati. Kita akan fikir panjang dan jauh. Bekalan apa perlu dibawa untuk mengadap di hadapan Allah nanti. Itu yang menyebabkan kita datang dan hadir majlis ilmu supaya tidak terkejut bila mengadap depan Allah. Jangan tergaman bila berada di suasana yang jauh lebih besar dari apa yang kita lihat di dunia ini.

Ajal 
Gambar ehsan Google.

Ada golongan manusia yang mengadap Allah dalam keadaan tidak bersedia. Disebut dalam surah An Nisa ayat 97, ada golongan dimati dalam keadaan melakukan kezaliman pada diri sendiri. Mati dalam keadaan maksiat, mati dalam keadaan tidak bersedia. Mati dalam keadaan tak boleh membaca Al Quran.

Bila mati,  pasti  sekali orang seperti ini tak lepas di hadapan Allah. Bila malaikat tanya, pasti tak boleh menjawab. Kenapa mati dalam keadaan tidak bersedia?

Malaikat pasti menanya kenapa kamu tak menuntut ilmu sedang muka bumi ini adalah luas. Tempat bagi orang seperti ini adalah tempat yang azab.

Ada golongan yang langsung tak peduli pasal kuliah dan majlis agama. Allah akan buka segala pintu maksiat yang dia ingin lakukan dan Allah biarkan sehingga dia rasa seronok dan kemuncak kehidupannya dan ketika itu Allah akan tarik nyawa dia dalan keadaan tercengang cengang. Nau'zubillah...

Saturday, November 26, 2016

Kuliah : Jangan putus asa dengan rahmat dan keampunan Allah

Sekadar perkongsian di pagi ini dalam segment kuliah. Jangan sesekali putus harapan atas rahmat dan keampunan Allah ke atas hambanya. Sesungguhnya, Allah lagi maha penyayang dan pengampun.

Putus harap 
Gambar ehsan Google.

Anas bin Malik r.a meriwayatkan bahawa dia mendengar Rasulullah SAW bersabda tentang firman Allah ta'la :

"Wahai anak adam, sesungguhnya selagi engkau berdoa kepada-Ku dan berharap kepada-Ku, maka Aku akan ampuni engkau dan Aku tidak Peduli (betapa banyak dan besarnya dosa itu).

Wahai anak Adam, seandainya dosa engkau hampir memenuhi ruang antara bumi dan langit lalu engkau minta keampunan-Ku nescaya akan Aku ampuni semuanya.

Wahai anak Adam, jika engkau datang kepada-Ku dengan kesalahan yang memenuhi bumi kemudian engkau menemui-Ku dalam keadaan tidak menyekutukan-Ku sedikitpun maka akan Aku temui engkau dengan kempunan sepenuh bumi jua."

[HR At-Tirmidzi dan katanya : Hadith Hasan]

Thursday, November 24, 2016

Petua : Memutihkan siku atau bahagian bawah lengan yang gelap

Petua untuk memutihkan bahagian siku atau bahagian bawah lengan yang gelap. Sebelum nie, teman ada kongsikan petua untuk mengatasi masalah nie. Kalau berminat boleh la klik disini untuk membaca petua tu.

Minyak zaitonGambar ehsan Google 

Dalam entry hari nie, teman kongsikan satu lagi petua untuk mengatasi masalah nie. Petua nie agak mudah untuk dipraktikkan. Hanya guna kan sumber bahan alami saja. Mudah saja caranya. Mula-mula, dapatkan minyak zaiton dan buah timun.

Timun 
Gambar ehsan Google 

Potong timun tersebut dan sapukan sedikit minyak zaiton pada permukaan timun yang telah di potong itu. Kemudian, tempelkan timun tersebut pada bahagian gelap pada tubuh. Biarkan seberapa lama yang boleh. Jika diamalkan selalu, kesan hitam pada tubuh akan pudar selain memberi kesegaran kepada bahagian tersebut.

Selamat mencuba.

Wednesday, November 23, 2016

Wordless : Mentari di ufuk timur

Wordless di pagi Rabu, 23 November 2016 dari aras 54, Menara TM.

Matahari terbit 

Monday, November 21, 2016

Paya Indah Wetland

Apa yang menarik di Paya Indah Wetland? Teman berkunjung ke Paya Indah Wetland ini pun disebabkan aktiviti kumpulan di jabatan tempat kerja. Tak sempat nak Google pun pasal Paya Indah Wetland nie. Apa yang teman pernah dengar, di Paya Indah Wetland nie ada badak air.


Paya Indah Wetland

Oleh sebab, aktiviti kali ini dalam kumpulan, pihak penganjur telah uruskan sesi penerangan oleh petugas Paya Indah Wetland.


Paya Indah Wetland

Paya Indah Wetland ini di urusan oleh Pihak Jabatan PERHILITAN Malaysia. Berikut adalah beberapa fakta yang di kongsikan oleh pihak PERHILITAN;
  • 220 spesis tumbuhan akuatik dan daratan
  • 225 spesis burung
  • 20 spesis mamalia
  • 20 spesis reptilia
  • 10 spesis amfibia
  • 14 spesis ikan
Paya Indah Wetland ini terbahagi kepada 3 Zon.

1. Recreation Zone
2. Education Zone
3. Conservation and Research Zone


Paya Indah Wetland

Gambar ehsan Google.

Pengunjung yang datang melawat tanpa sebarang atur temu janji hanya boleh memasuki kawasan recreation Zone sahaja. Untuk berkunjung ke Education Zone dan Conservation and Research Zone, pengunjung perlu membuat tempahan awal 1-3 minggu sebelum tarikh lawatan. Bayaran sebanyak RM120 untuk juru pandu untuk 4 jam dan terhad kepada 12 orang satu kumpulan. Pengunjung juga boleh menyewa chelet disini dengan bayaran serendah RM120 untuk semalaman. Setakat nie masuk percuma je. Parking kereta pun luas.

Untuk kunjugan kali ini, kami hanya berkesempatan untuk menjelajah Recration Zone sahaja. Mungkin, lain kali boleh di aturkan untuk kunjungan di zone yang lain.

Apa pun, organiser telah sediakan beberapa aktiviti yang boleh dibuat disini. Antaranya;
  1. Lawatan konservasi hippo
  2. Lawatan konservasi burung pelican
  3. Lawatan konservasi buaya (tiada aktiviti memberi makan)
  4. Lawatan konservasi landak dan kura-kura
  5. Menara tinjau dan aktiviti berbasikal
Selesai sesi penerangan, kami di bawa ke kawasan yang menempatkan hippo. Kawasan penempatan hippo ini agak luas. Terdapat kolam atau tasik di dalamnya. Waktu makan hippo adalah sekitar jam 10 pagi. Pengunjung akan di beri peluang untuk memberi makan hippo. Makanan hippo adalah tumbuh-tumbuhan yang di tanam khas untuknya dari Afrika serta buah-buahan seperti betik dan pisang. Padan dengan saiznya, makan pun banyak jugak. Sebijik betik dan sesisir pisang sekali di sumbat dalam mulutnya.


Badak Air

Cuba tengok gigi hippo nie, sepanjang hidup dia tak pernah sapa-sapa tolong gosokkan giginya... Panjang jugak taring nya tu... Kome tau tak, di luar negara ada jawatan tukang gosok gigi badak air... kalay tak percaya, tengok la video nie...



Badak Air

Kalau kome perhatikan muncung hippo tu, kasar benor misainya... Kalau tercucuk mau tembus kulit di buatnya...๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿค—๐Ÿค—

Hippo

Macam mana nak bagi hippo ini makan? Mudah je, caranya pegang makan tersebut tinggi-tinggi macam dalam video nie. Kemudian, bila hippo tu bukak mulut, jatuhkan saja makanan tersebut ke dalam mulutnya. Mulut dia kan besar...




Badak Air

Hippo ini mempunyai badan yang besar. Hippo mampu untuk berenang dan menyelam di dalam air. Jangan terkejut, dengan mempunyai saiz badan yang besar ini, hippo mampu untuk berlari di atas daratan dengan kelajuan 48KM sejam. Walau pun Hippo nie nampak cute dan manja saja, Hippo nie sebenarnya sangat merbahaya. Hippo boleh membunuh manusia. Menurut statustik, Hippo telah di senaraikan antara 10 haiwan yang merbahaya di dunia. Setiap tahun di anggarkan lebih dari 500 manusia terbunuh di sebabkan oleh Hippo. Hippo akan menjadi lebih aggresive jika ada baby Hippo di sekitarnya. Kome boleh klik kat sini kalau nak tahu lebih lanjut pasal haiwan yang merbahaya di dunia.


Fakta Hippo

Hippo cepat berpeluh jika berada di daratan. Peluh hippo nie berwarna merah darah. Hippo perlu menyejukkan badan dengan berendam di dalam air.

Berdekatan dengan kolam yang menempatkan Hippo ada tasik yang menempatkan sekawan itik dan angsa liar.


Paya Indah Wetland

Selesai sesi penerangan di kandang Hippo, kami di bawa merentasi satu tasik besar yang menempatkan buaya. Antara spesis buaya yang di tempatkan disini adalah jenis buaya tembaga. Di anggarkan terdapat lebih dari 50 ekor buaya di dalam tasik ini. Banyak betul. Kalau la ada aktiviti belon panas atau payung terjun sekitar KLIA dan Dengkil, tetiba di terbangkan angin jatuh dalam tasik nie, memang kenduri la buaya-buaya dalam nie.


Paya Indah Wetland

Di Paya Indah Wetland nie banyak tasik. Nie teman kongsikan Googel Map view sekitar Paya Indah Wetland. Google maps di bawah nie adalah tasik yang menempatkan buaya-buaya tu... besarkan tasik nie...



Lepas berkunjung di tasik yang menempatkan buaya, pengunjung akan melintasi pula tasik yang menempatkan angsa-angsa swan. Hanya dapat melihatnya dari jauh saja.


Paya Indah Wetland

Antara aktiviti yang boleh di lakukan di Paya Indah Wetland nie ialah aktiviti berbasikal. Kome boleh sewa basikal disini dengan harga RM5 untuk 1 jam. Boleh je kawtim kalau pegi buat aktiviti berkumpulan masa weekday. Tak ramai pengunjung pun time-time hari weekday nie. Sorry la ye, tak ada gambar aktiviti berbasikal. Tak sempat nak snap sebab masing teruja nak berbasikal.

Bila dah ada basikal nie, boleh la meronda jauh sket. Naik bukit, turun bukit. Di sebabkan masa terhad, kami hanya sempat melawat Menara Tinjau je. Apa ada di Menara Tinjau nie... Bila dah ramai tu, kena gilir-gilir la naik ke atas tower tu... Terhad dalam 10 orang dalam satu-satu masa...


Paya Indah Wetland

nie la pemandangan dari Menara Tinjau Paya Indah Wetland...


Paya Indah Wetland

Paya Indah Wetland


Lepas berehat sebentar, kami terus berlumba balik untuk aktiviti seterusnya di Pusat Interpretasi. Apa yang ada disini ye...?


Pusat Interpretasi Paya Indah Wetland

Di Pusat Interprestasi nie ada pameran anatomy dan physiology haiwan-haiwan yang terdapat di Paya Indah Wetland nie.

Nie adalah telur-telur haiwan yang terdapat disini, seperti telur buaya, telur burung-burung dan banyak lagi la...


Pusat Interpretasi Paya Indah Wetland

Nie pulak adalah buaya yang telah di awet...

Paya Indah Wetland

Di bawah ni pulak adalah tengkorak buaya dan badak air... dah rupa tulang dinosor la pulak...

Pusat Interpretasi Paya Indah Wetland

Selesai aktiviti di Pusat Interprestasi nie, kumpulan kami terus ke Belibis Cafe untuk makan tengahari. Menu makan tengahari boleh di aturkan melalui pihak cafe. Jadi tiada masalah bab makan-makan nie.

So, tamat la sudah aktiviti di Paya Indah Wetland nie. Jika ada kelapangan boleh lah meneroka Education zone pula. Pasti lebih menarik lagi.

Sunday, November 20, 2016

Kuliah : Jangan ambil mudah apabila masbuq

Masbuq adalah makmum yang tidak sempat berjemaah semasa berdiri imamnya sekadar masa  al-fatihah dengan bacaan yang pertengahan. Tidak terlalu cepat dan tidak terlalu lambat, bahkan mengikut bacaan kebiasaan orang ramai. 


Makmum yang tidak sempat berjemaah dengan imam semasa berdiri imamnya sekadar masa yang membolehkan ia membaca Al-Fatihah hingga selesai, maka dinamakan orang yang masbuk. Timbul beberapa persoalan antaranya, Bolehkah seorang yang solat fardu berimamkan yang solat sunat?


Solat 
Gambar ehsan Google.

Jawapan kepada persoalan tersebut ada di bawah;

Dalam masalah ini, para ulama telah khilaf. Ini kerana kedudukan fardu lebih tinggi daripada sunat. Justeru tidak dibolehkan bagi yang melakukan solat fardu mengikut solat sunat kerana ia lebih rendah. Sebahagian yang lain pula berpendapat boleh dan harus kerana jenisnya sama iaitu solat. Imam Syafie berpendapat sah seseorang makmum yang mendirikan solat fardu berimamkan imam yang solat sunat. Berdasarkan hadith yang direkodkan oleh Imam al-Bukhari dan Muslim, “Pernah suatu hari Muaz bersembahyang Isyak bersama-sama dengan Nabi Muhammad SAW. Kemudian selepas selesai, Muaz kembali ke rumahnya dan dia menjadi imam kepada ahli keluarganya.”

Imam al-Syafie mejelaskan, solat yang didirikan oleh Muaz pada kali kedua ini adalah solat sunat, manakala solat ahli keluarganya yang menjadi makmum itu adalah solat fardu Isyak. Ini menjadi dalil bahawa dibenarkan orang yang bersolat fardu berimamkan imam solat sunat.

Namun, adalah lebih baik dielakkan bagi menghindar daripada perbezaan pendapat kerana ulama yang lain berpendapat tidak sah makmum solat fardu berimamkan imam solat sunat. Lihat Mughni al-Muhtaj oleh al-Syarbini al-Khatib (1/503).

Justeru kami berpendapat hukumnya adalah dibolehkan untuk seorang yang solat fardu mengikut dan berimamkan dengan orang yang bersolat sunat berdasarkan hujah dan dalil di atas.


Akhukum fillah,

Datuk Dr. Zulkifli bin Mohd al-Bakri

Mufti Wilayah Persekutuan

09 Zulkaedah 1436H bersamaan 24 Ogos 2015

Saturday, November 19, 2016

Kuliah: Jangan melihat seseorang itu dari masa silamnya

Jangan melihat seseorang dari masa silamnya kerana seorang wanita pelacur akhirnya diberi taufiq untuk bertaubat kepada Allah disebabkan ihsannya memberi minum kepada seekor anjing.

Jangan melihat seseorang dari masa silamnya kerana ahli sihir Firaun yang berkumpul untuk melawan Nabi Musa, kesemua mereka akhirnya beriman kepadanya.

Jangan melihat seseorang dari masa silamnya. Berilah kesempatan seseorang untuk berubah. Kerana seseorang yang hampir membunuh Rasul pun kini terbaring disebelah makam Rasulullah saw iaitu Saidina Umar Al Khattab.

Jangan melihat seseorang dari masa silamnya. Seseorang yang pernah berperang melawan agama Allah pun akhirnya menjadi pedang Allah (Saifullah) iaitu Saidina Khalid Ibnu Walid.

Masa silam 
Gambar ehsan Google

Jangan melihat seseorang dari masa silamnya kerana ramai ketua perompak dan penyangak berubah menjadi wali Allah seperti Fudhail bin Iyadh dan Bisyir al-Hafi.

Jangan melihat seseorang dari masa silamnya kerana seorang peminum arak berubah menjadi alim yang warak iaitu Malik bin Dinar.

Jangan menilai orang dari rupanya. Kerana Rasulullah saw melihat si pendek tak menawan iaitu sahabat beliau Saidina Julaybib r.a dikejar-kejar oleh para bidadari syurga.

Jangan memandang orang dari status dan hartanya. Kerana kasut emas fir'aun pun berada di neraka, sedangkan selipar lusuh Saidina Bilal bin Rabah kedengaran langkahnya di syurga.

Jangan memandang orang dari darjat kedudukan kerana seorang lelaki dari Yaman yang masyarakat meminggirkannya dengan menganggap dia sebagai orang gila rupanya diberitahu Rasulullah saw bahwa namanya terkenal di langit iaitu Sayyidina Uwais al-Qarni.

Subhanallah...

Semoga Allah memberikan kita petunjuk dan hidayahNya untuk memburu redhaNya, agar di setiap ilmu yang kita miliki, dapat menggerakkan kita untuk lebih dekat lagi dengan rahmat Allah. Sesungguhnya, hidayah itu milik Allah. Amiin..
Google

Thursday, November 17, 2016

Petua : Untuk mengatasi kulit muka kering

Kulit wajah kome kering? Sesetengah orang mengalami masalah kulit wajah yang kering serta kusam. Dalam entry yang lepas, teman ada kongsikan satu petua untuk mengatasi masalah kulit kering. Kome boleh klik disini untuk membaca petua tersebut.

Dalam entry petua hari ini, teman akan kongsikan satu lagi petua untuk mengatasi masalah kulit wajah yang kering. Tiada bahan kimia yang merbahaya. Hanya mengunakan tumbuh-tumbuhan sahaja. Petua kali ini hanyalah  mengunakan kobis. Jangan tak percaya pulak, kobis ini selain di jadikan menu dalam hidangan seharian boleh juga di manfaatkan untuk tujuan kecantikkan.

Kobis Gambar ehsan Google.

Caranya, mudah sahaja. Dapatkan kobis bulat. Kemudian tumbuk kobis tersebut sehingga lumat. Kalau malas nak tumbuk, boleh dikisar sehingga halus. Kemudian jadikan ia sebagai masker. Sapukan pada wajah seminggu dua kali. Insya Allah, kulit akan menjadi lemban, halus dan menawan.

Selamat mencuba.

Sunday, November 13, 2016

Kuliah : Baca Al-Quran setiap hari

Sekadar perkongsian dari Ustaz Dusuki Abdul Rani. Dalam sehari berapa kalikah perlu kita baca Al-Quran. Ini adalah satu persoalan yang pernah di tanyakan kepada Ustaz Dusuki Abdul Rani.

Dari Ustaz Dusuki Abdul Rani:

"Berapa kali kita kena baca Al-Quran dalam sehari? Kita kena baca Al-Quran sebanyak bilangan kita makan dalam sehari.Kita makan untuk jasad yang akan mereput suatu hari nanti, tetapi kita baca Al-Quran untuk roh yang akan terus hidup".

Al Quran 
Gambar ehsan Google.

"Rasulullah s.a.w menceritakan dalam hadith baginda bahawa tatkala kematian berlaku pada seorang anak Adam, Al-Quran akan mula keluar dari jasadnya dan berada pada hujung kepalanya dengan syarat apabila Al-Quran dibaca setiap hari sebelum subuh. Apabila jasad kita dimandikan dan dikafankan, Al-Quran akan duduk diantara dada dan kain kafan yang membalut jasad kita sehingga diusung ke kubur.Apabila turun ke liang lahad dan dikebumikan sampai paras lutut, malaikat Munkar dan Nakir akan bergerak ke hadapan wajah kita dan menghalau amalan-amalan seperti solat, puasa, zakat, haji. Tetapi hanya satu sahaja malaikat tak boleh halau iaitu amalan membaca Al-Quran sebelum subuh."

"Al-Quran yang dibaca sepanjang hidup kita akan menjadi peguam bela untuk menjawab soalan-soalan malaikat Munkar dan Nakir yang diajukan pada kita. Oleh itu, hiduplah dengan Al-Quran setiap hari dan jangan biarkan Al-Quran hanya menjadi hiasan di rak buku dan disimpan di dalam almari.

Sebagai renungan dan muhasabah diri sendiri. Jom kita amalkan membaca AL-Quran dan sama-samalah kita hidupkan amalan membaca sebelum masuk waktu subuh.

Saturday, November 12, 2016

Kuliah: Jangan melihat seseorang itu dari masa silamnya

Jangan melihat seseorang dari masa silamnya kerana seorang wanita pelacur akhirnya diberi taufiq untuk bertaubat kepada Allah disebabkan ihsannya memberi minum kepada seekor anjing.

Jangan melihat seseorang dari masa silamnya kerana ahli sihir Firaun yang berkumpul untuk melawan Nabi Musa, kesemua mereka akhirnya beriman kepadanya.

Hidayah milik Allah 
Gambar ehsan Google

Jangan melihat seseorang dari masa silamnya. Berilah kesempatan seseorang untuk berubah. Kerana seseorang yang hampir membunuh Rasul pun kini terbaring disebelah makam Rasulullah saw iaitu Saidina Umar Al Khattab.

Jangan melihat seseorang dari masa silamnya. Seseorang yang pernah berperang melawan agama Allah pun akhirnya menjadi pedang Allah (Saifullah) iaitu Saidina Khalid Ibnu Walid.

Jangan melihat seseorang dari masa silamnya kerana ramai ketua perompak dan penyangak berubah menjadi wali Allah seperti Fudhail bin Iyadh dan Bisyir al-Hafi.

Jangan melihat seseorang dari masa silamnya kerana seorang peminum arak berubah menjadi alim yang warak iaitu Malik bin Dinar.

Jangan menilai orang dari rupanya. Kerana Rasulullah saw melihat si pendek tak menawan iaitu sahabat beliau Saidina Julaybib r.a dikejar-kejar oleh para bidadari syurga.

Jangan memandang orang dari status dan hartanya. Kerana kasut emas fir'aun pun berada di neraka, sedangkan selipar lusuh Saidina Bilal bin Rabah kedengaran langkahnya di syurga.

Jangan memandang orang dari darjat kedudukan kerana seorang lelaki dari Yaman yang masyarakat meminggirkannya dengan menganggap dia sebagai orang gila rupanya diberitahu Rasulullah saw bahwa namanya terkenal di langit iaitu Sayyidina Uwais al-Qarni.

Subhanallah...

Semoga Allah memberikan kita petunjuk dan hidayahNya untuk memburu redhaNya, agar di setiap ilmu yang kita miliki, dapat menggerakkan kita untuk lebih dekat lagi dengan rahmat Allah. Sesungguhnya, hidayah itu milik Allah. Amiin..

Thursday, November 10, 2016

Petua : Untuk menghalau tikus

Petua untuk menghalau tikus. Kali ini, teman akan kongsikan satu lagi petua untuk menghalau tikus. Kome boleh klik disini untuk membaca berkenaan petua untuk menghalau tikus yang pernah teman kongsikan dulu.

Tikus 

Gambar ehsan Google.

Untuk petua ini, bahan utama yang diperlukan ialah lada hitam. Lada hitam ini kome boleh kisarkan kasar atau boleh saja digunakan terus. Caranya taburkan saja pada tempat yang tikus tu selalu kelihatan.

Lada hitam 
Gambar ehsan Google.

Lakukan lagi perkara yang sama dengan menaburkan lada hitam ini jika tikus tersebut muncul di tempat lain. Dengan cara ini, tikus itu akan lari dan tak akan lalu lagi kat tempat tu.

Selamat mencuba.

Sunday, November 6, 2016

Kuliah : Tidak mahu memakai tudung kerana tidak mahu hipokrit.

Untuk renungan bersama tentang isu bertudung dan menutup aurat. Pernah juga teman dengar ungkapan "Saya tidak bertudung kerana saya tidak mahu menjadi hipokrit, tidak ikhlas. Kelihatan saya bertudung tapi jiwa saya tidak." Ungkapan-ungkapan sebegini pernah juga teman dengar keluar dari mulut seorang yang mengaku sebagai Islam.

Aurat wanita 
Ehsan dari Google

"Saya tidak sembahyang kerana tidak mahu jadi hipokrit. Jasad saya sembahyang tapi hati tak sembahyang."

"Saya tidak akan membayar zakat sehingga saya hati saya rela melakukannya dengan ikhlas."

"Saya hanya akan pergi haji bila hati saya bebas dari riya’
Kata-kata diatas TIDAK AKAN PERNAH BENAR SAMA SEKALI melainkan anda sengaja membiarkan diri dalam kejahilan."

Islam bukan sekadar peganggan agama, malah Islam adalah lebih dari itu, meliputi seluruh aspek kehidupan manusia itu. Dengan kata lain, Islam adalah cara hidup, "Way of Life". Tidak malukah kita mengaku sebagai Islam, tetapi tidak beramal dengannya.

Agaknya bila maut menjemput, alasan ini ALLAH terima?

Mulakan dengan mendidik dan belajar solat yang betul,
Didalam solat ada tarbiah, ada janji, ada ketaatan dan kepatuhan kepada Tuhan, ada muraqabah (perasaan sentiasa dalam pemerhatian Allah).

Sekiranya solat itu betul, tidak mungkin akan wujud kalam seperti diatas kerana “sesungguhnya solatku, ibadatku, HIDUP DAN MATIKU hanya untuk Allah, pemilik alam ini.”

ุฅِู†َّ ุตَู„ุงุชِูŠ ูˆَู†ُุณُูƒِูŠ ูˆَู…َุญْูŠَุงูŠَ ูˆَู…َู…َุงุชِูŠ ู„ِู„َّู‡ِ ุฑَุจِّ ุงู„ْุนَุงู„َู…ِูŠู†

Saturday, November 5, 2016

Kuliah : Jika tertinggal atau menambah rukun semasa solat

Sekadar perkongsian ilmu. Entry kuliah pagi ini berkisar tentang persoalan tertinggal atau tertambah rukun semasa mengerjakan solat. Antara persoalan yang boleh dikongsikan seperti berikut;

-IMAM TAMBAH RAKAAT-

Solat 
Gambar ehsan Google


SOALAN INBOX:

Assalamualaikum ustaz, malam tadi saya solat isyak di surau tempat saya. Lepas rakaat 4 imam tak tahiyat dia terus naik, makmum semua confius dan mengikut imam. Selesai solat keadaan kecoh sedikit sebab ada yang tegur imam tertambah satu lagi rakaat. Apakah hukum solat imam dan makmum? Sah atau tidak? Kemudian semua berpakat ulang solat. Mohon penjelasan ustaz.

JAWAPAN:

1) Hukum asas dalam solat jika menambah mana-mana rukun fi’li(perbuatan) maka solat dikira batal seperti menambah rakaat dalam solat, menambah sujud atau rukuk, kecuali mereka yang terlupa.

2) Jika seseorang menyedari bahawa di sedang menambah mana-mana rukun fi’li maka dia wajib berpatah balik iaitu wajib meninggalkan rukun yang tertambah, tanpa meneruskannya. Sebagai contoh apabila seseorang menyedari bahawa dia menambah rakaat tanpa sengaja, maka wajib dia terus duduk tahiyyat akhir.

3) Apabila seseorang menyedari bahawa dia telah menambah rakaat sedangkan bertahiyyat akhir, maka dia hanya perlu meneruskan tahiyyat tersebut kemudian disunatkan untuk melakukan sujud sahwi sebelum salam.

4) Manakala apabila sudah menyedari tambahan rakaat itu setelah salam, maka dia tidak wajib untuk mengulangi solat tersebut kerana dia menambah rakaat tersebut bukan secara sengaja malah terlupa. Namun dia disunatkan untuk melakukan sujud sahwi.

5) Dalam situasi solat berjemaah, jika imam menambah satu lagi rakaat sedangkan solat sudah sempurna rakaatnya maka makmum tidak boleh ikut serta imam tersebut.

Perkara ini dijelaskan oleh Imam Ba ‘Alawi -ุฑุญู…ู‡ ุงู„ู„ู‡ ุชุนุงู„ู‰- di dalam karangannya “Bughyah al-Mustarsyidin”, kata beliau:

ู‚ุงู… ุงู„ุฅู…ุงู… ู„ุฎุงู…ุณุฉ ู„ู… ูŠุฌุฒ ู„ู„ู…ุฃู…ูˆู… ู…ุชุงุจุนุชู‡ ูˆู„ูˆ ู…ุณุจูˆู‚ุง ูˆู„ุง ุงู†ุชุธุงุฑ ุจู„ ุชุฌุจ ู…ูุงุฑู‚ุชู‡.

Maksudnya: “Apabila Imam bangun untuk rakaat ke lima maka makmum tidak boleh mengikutinya walaupun dia makmum yang masbuq, begitu juga tidak boleh menunggu, bahkan wajib mufaraqah".

6) Menurut Imam Ba ‘Alawi dalam kenyataannya makmum yang yakin bahawa imam telah tersalah dengan menambah rakaat maka dia tidak boleh ikut serta imam tersebut bahkan tidak boleh menunggu imam itu untuk turun kembali, jika dia ikut serta imam atau menunggu maka batal solatnya. 

7) Melainkan jika imam itu sengaja tidak turun untuk tahiyyat kerana dia tertinggal salah satu rukun dalam solat, lalu dia menambah satu rakaat sebagai tambahan yang menggantikan rakaat yang kekurangan rukun. Penambahan sebegini tidak membatalkan solat bahkan diwajibkan menambah kerana kekurangan rukun pada rakaat sebelumnya.

8) Begitu juga jika makmum yang mengetahui atau menyangka bahawa imam sengaja menambah rakaat disebabkan tertinggal rukun pada salah salah satu rakaat sebelum iniูˆ maka makmum boleh/harus menunggu untuk salam bersama-sama imam, namun lebih afdal mufaraqah seperti yang dinyatakan dalam kitab Tuhfah al-Muhtaj.

9) Jika si makmum tidak mengetahui samaada itu adalah rakaat tambahan atau syak samaada ia tambahan atau tidak maka makmum mestilah mengikuti imam tersebut sepertimana yang dinyatakan di dalam kitab Busyra al-Karim. Apabila disedari ia adalah rakaat tambahan setelah salam, maka tidak wajib mengulangi solat hanya disunatkan untuk bersujud sahwi (seperti kenyataan no. 4).

10) Kembali kepada soalan di atas, solat imam itu dikira sah kerana dia yakin bahawa dia dalam rakaat keempat, tindakan seterusnya dia disunatkan untuk sujud sahwi sahaja tanpa perlu mengulangi solat apabila menyedari dia telah menambah satu rakaat.

11) Manakala makmum dalam situasi ini berada dalam keadaan jahil terhadap hukum hakam solat, maka dimaafkan bagi mereka yang turut serta bersama imam menambahkan rakaat sedangkan dia perasan bahawa rakaat itu adalah rakaat ke-5. Jika berlaku lagi selepas ini(setelah mendapat ilmu) maka solatnya tidak sah bahkan wajib diulangi.

Wallahu A’lam
Abu Ruqayyah Ba ‘Alawi

Friday, November 4, 2016

Nasi Bamboo Sungai Klah

Tempat makan best di Sungkai, Perak. Kali ini teman nak review Nasi Bamboo Sungai Klah, satu lagi lokasi tempat makan best yang rare terletak di Sungkai. Tak jauh pun kalau nak pegi dari Tanjong Malim. Senang je nak pergi ke Nasi Bamboo Sungai Klah nie. Lokasinya sangat strategik. Kalau melalui Lebuhraya Utara Selatan (PLUS), kome keluar je mengikut exit Sungkai. Selepas bayar tol, belok kanan menghala ke Ipoh. Lebih kurang 50 meter, disebelah kiri jalan kome boleh nampak lokasi Nasi Bamboo Sungai Klah.


Nasi Bamboo

Nasi Bamboo Sungai Klah

Nasi Bamboo Sungai Klah

Nasi Bamboo Sungai Klah ini dibuka setiap hari Selasa hingga hari Ahad dari pukul 10.30 pagi hingga jam 6.00 petang. Hari Isnin adalah hari rehat mereka. Bagaimana pun jika hari Isnin adalah bersamaan hari cuti umum, Nasi Bamboo Sungai Klah ini akan beroperasi seperti biasa. Kome boleh klik disini untuk ke FB rasmi Nasi Bamboo Sungai Klah.

Nasi Bamboo Sungai Klah

Konsep perniagaan Nasi Bamboo Sungai Klah ini adalah self service. Jadi pilih je segala juadah yang disediakan dan buat bayaran di cashier tu. Pilih bayar dan makan ๐Ÿ˜‹.


Nasi Bamboo Sungai Klah

Apa yang best kat sini? Mesti la nak makan nasi dalam buluh dan ayam bakar bunian... Set Nasi Bamboo dalam banner di bawah nie... Harga untuk set Nasi Bamboo pun ada sekali... Harganya berpatutan dan tidaklah melampau... Untuk set nasi telah disediakan pakejnya yang terdiri ulam sambal belacan, telur masin, serabut kelapa dan telur masin.


Nasi Bamboo

Nasinya dimasak dengan cara kukus atau dipanggang dalam daun dan buluh. Teman tak pasti pulak daun apa yang digunakan untuk membungkus nasi dalam buluh tu. So, bila dimasak sebegitu, akan ada aroma yang sangat unik dan tersendiri menambahkan selera makan. Kalau nak tambah menu lain, pun boleh je. 


Nasi Bamboo Sungai Klah

Nasi Bamboo Sungai Klah

Lauk-lauk yang disediakan pun sangat menarik dan rare. Tapi signature Nasi Bamboo Sungai Klah ialah Nasi dalam buluh tu, ayam kampung bakar bunian dan ayam kampung goreng serabut. Mesti cuba rasa tau...๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘


Nasi Bamboo Sungai Klah - Ayam Kampung Bakar Bunian

Ayam Kampung Bunian

Ada juga disajikan dengan kambing bakar, ikan bakar, sup kambing serta beraneka jenis kerabu seperti kerabu pucuk paku, kerabu jantung pisang, kerabu kacang botol dan dua jenis lagi kerabu yang teman tak berapa ingat namanya. Kerabunya pun agak rare dan susah untuk dapat di tempat lain. Lauk-lauk ulaman lain turut disajikan.


Ayam Kampung Percik

Ikan bakar


Nasi Bamboo Sungai Klah

Nasi Bamboo Sungai Klah

Pelbagai jenis minuman buah-buahan segar turut disediakan sebagai pilihan buat pelanggan untuk menghilangkan dahaga. Ada juga ais krim Malaysia (batang) dan Coconut Shake. Tapi dalam kuantiti yang terhad. Siapa cepat dia dapat...๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜

Untuk kali kedua singgah makan disini, menu yang diambil sama macam kali pertama singgah makan kat sini. Yang wajib ada kambing bakar... Terasa kenikmatan daging kambing bakar nya... ๐Ÿ˜‹๐Ÿ˜‹๐Ÿ˜‹๐Ÿ˜‹๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘


Kambing bakar


Kambing bakar


Kalau weekend atau cuti bersambung, confirm ramai yang akan singgah makan disini. Untuk mereka yang datang dalam kumpulan yang besar, adalah lebih baik buat booking tempat dulu. Teman kongsikan nombor untuk dihubungi bagi memudahkan untuk membuat tempahan.


Nasi Bamboo Sungai Klah

Kalau buat tempahan awal, bolehlah minta siapkan hidangan yang kome nak makan. Jadi semua akan terurus lebih awal. Tak lah kalut sangat nanti.

Pihak pengurusan Nasi Bamboo Sungai Klah turut menyediakan surau dan tandas untuk keselesaan pengunjung mereka. Ada juga dijual barangan cendera hati seperti t-shirt dan fridge magnet Sungai Klah sebagai destinasi pelancongan.

Apa pun Nasi Bamboo Sungai Klah nie memang owsome... Satu destinasi yang mesti... kalau berkunjung ke Tanjong Malim atau Sungkai... Selamat menjamu selera...๐Ÿ˜๐Ÿค“๐Ÿ˜Œ๐Ÿ˜Š

Teman bagi ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️๐Ÿค“

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...