Sunday, December 4, 2016

Kuliah : Tanda-tanda kematian

Daripada Aisyah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda :

"Jika Allah menghendaki kebaikan bagi seorang hamba, Dia akan mengirimkan beberapa malaikat kepadanya sebelum kematiannya yang akan meluruskannya sehingga dia meninggal dalam sebaik baik keadaan. Orang orang lalu berkata, "Si Anu meninggal dalam keadaan yang paling baik."

Tanda-tanda kematian 

Gambar ehsan Google.

Jika kematian telah menjemputnya dan dia mengetahui apa yang dijanjikan Allah baginya, dia akan menolak nyawanya agar segera keluar dari dirinya. Pada saat itu, dia lebih suka bertemu dengan Allah dan Allah pun menyukai bertemu dengannya.

Sebaliknya jika Allah menghendaki keburukan pada seseorang, Dia akan menetapkan baginya satu tahun sebelum kematiannya seekor syaitan yang akan menyesatkan dan menggelincirkannya sehingga dia meninggal dalam keadaan yang paling buruk. Orang orang lalu berkata : "Si Anu meninggal dalam keadaan yang paling buruk."

Jika kematian menjemputnya dan dia mengetahui apa yang dijanjikan Allah baginya, dia akan berusaha mengembalikan nyawanya dan tidak menginginkan nyawa itu lepas dari dirinya. Pada saat itu, dia sangat tidak suka bertemu dengan Allah dan Allah pun tidak suka bertemu dengannya."

[Hadith Marfu' - HR Ibn Abi ad-Dunya]
[Ziarah Ke Alam Barzakh - al-Imam Jalaluddin as-Suyuti]

No comments :

Post a Comment

Ada robot tak??? Sudi-sudikanlah tinggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...