Saturday, September 3, 2016

Kuliah : Jangan lalai mengingati Allah

Jangan kamu Allah mengingati Allah.

Kata ulamak:

Jika kamu lihat waktumu berlalu, dan umur mu semakin meningkat sedangkan kamu tidak buat sesuatu yang memberi hasil yang baik dan berfaedah, dan kamu tidak dapat keberkatan waktu. Kerana terikut-ikutkan sahabat atau rakan yang lalai.. Maka berjaga-jagalah kamu daripada termasuk dalam firman Allah s.w.t:

(ولا تطع من أغفلنا قلبه عن ذكرنا واتبع هواه وكان أمره فرطا) [الكهف:٢٨]

"dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingati Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melewati batas."

ingat Allah 
Gambar ehsan Google

Ada manusia yang berzikir kepada Allah, akan tetapi ia berzikir dalam keadaan hatinya yang lalai. Keranqa inilah zikirnya itu tidak mendatangkan sebarang manfaat, hatinya terus jauh dengan Allah walaupun mulutnya berzikir kepada Allah.

Manusia yang berzikir dalam keadaan hati nya yang lalai, akan menyebabkan tercabutnya keberkatan di dalam segala amalannya dan waktunya, dia akan dapati segala amalannya menjadi sia-sia.

Akan tetapi jika amalan zikir di sertai dengan ingat kepada Allah. Maka insyaAllah ia akan mendapat keberkatan di dalam semua amalannya.

2 comments :

  1. Kmah entry teman tu..

    Jadi berzikir la dgn slalu mengingati Allah..

    ReplyDelete
  2. Amin..smoga kita semua mendapatkan keberkatan dalam berzikir..

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Sudi-sudikanlah tinggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...