Monday, August 22, 2016

Al-Kisahnya orang Perak

Anok kome nie koje drebar aje... 

Majid, seorang pemuda yang masih bujang, pendiam dan amat pemalu. Pada hari raya yang lalu, Majid telah berkunjung ke rumah rakannya. Dalam perjalanan menuju ke rumah rakannya, Majid telah terpandang seorang gadis yang dikenalinya semenjak sekolah lagi. Hatinya telah terpikat, dan berhasrat untuk memperisterikannya.

drebar 

Gambar ehsan Google.

Majid telah menyuarakan hajatnya kepada kedua orang tuanya, dan menunjukkan lokasi rumah gadis tersebut supaya senang kedua ibubapanya hendak pergi meminang nanti. Selepas itu, Majid pun pulang ke bandar dan meninggalkan urusan tersebut kepada orang tuanya.

Selang beberapa hari, kedua orang tua Majid telah mengunjungi rumah gadis tersebut untuk tujuan merisik. Setelah beberapa lama bersembang, bapa gadis tersebut pun bertanya kepada ibu bapa Majid…

Bapa Gadis : Yang sebenornyer, amende ke hajat kome berdua ni datang ke rumoh keme yang borok ni?...

Bapa Majid : Ye la.. dari tadi beborok, tak nyer kabor mender hajat nye yek... Haaa, moknyer.. Ace kabo ke hajat si Majid tu…

Emak Majid : Gini la.. yang sebenornyer, anok bujang keme dah terbekenan dengan anok dara kome.. jadinyer keme ni nok la nanyer, dah ader ke orang yang punye? Kala belum ader, keme nok la merisik-risik…

Emak Gadis : Ooo.. kesohnyer, keme ni pun tok kenei lagi dengan anok deme … Mende kojenyer?....

Emak Majid : Ntoh.. keme ni tk berapa reti nok nyebut base omputih.. kalo bahse Melayunyer.. dia kabo koje drebar ajer…

Emak Gadis : Oooo.. Drebar jer..(Mencebek selalu).. Gini la.. yang sebenornyer, anok keme .. sebenornyer, dah ader orang meminang.. (Dah setat buat bedo'oh…) Budok jantan tu koje opis kat Pejabat Tanoh tu…

Bapa Gadis : Ha’ah.. (Menyokong..) Keme pon mintok maah lah yek, kome ni pon tok tau yang anok keme tu dah ader yang udah mintok… Kiranyer takde jodoh la.. Nok buat ope mane yek….

Bapa Majid : Ye la.. Mengkala udah gitu, keme pon tak buleh la nok buat ape2.. Mende anok kome pon tok setarap dengan anok keme.. Nanti la keme kabo ke anok bujang keme nanti…

Emak Gadis : Ye la.. memang idak setarap lah yek..... Anok keme kerani pejabat loyor.. anok kome drebar...

Lalu kedua ibu bapa Majid pun memohon untuk berundur. Selesai bersalaman, sedang mereka menuruni tangga, emak gadis tersebut pun bertanya…

Emak Gadis : Dreba ape anok kome tu?.. Lori Balok ke Lori Bijih…?

Emak Majid : DREBA KAPEITOBANG!!! (Sambil masuk ke dalam kereta..)..

Dari jauh terdengar suara gadis tersebut meraung kat dapur. Kedua ibubapanya menepuk dahi masing-masing…

orang dah ngabokan... orang tamok sentiase rugi😆😆😆

No comments :

Post a Comment

Ada robot tak??? Sudi-sudikanlah tinggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...