Thursday, June 30, 2016

Petua : Hilangkan bintik-bintik hitam di wajah

Macam mana hendak hilangkan bintik-bintik hitam di wajah? Tak di nafikan wajah merupakan antara asset yang terpenting buat seseorang individu itu. Dalam entry hari ini, teman akan kongsikan beberapa petua untuk menghilangkan bintik-bintik hitam yang hanya mengunakan bahan alami sahaja.

Petua pertama
Mula-mula dapatkan sebiji timun. Timun yang biasa dibuat ulam tu. Caranya, parut atau kisar timun tersebut sehingga hancur. Kemudian, campurkan bersama sedikit tepung jagung dan gaul sehingga sebati.

TimunGambar ehsan Google.

Kemudian, sapukan pada wajah yang bermasalah. Biarkan sehingga kering dan kemudian boleh lah dibilas sehingga bersih. Sebaik-baiknya amalkan setiap pagi. Hasilnya, kulit akan nampak bersih dan lembut.

Petua kedua
Dapatkan dua biji telur ayam dan ambil putih telur sahaja. Ambil tisu lembut dan rendam kedalam putih telur tersebut. Kemudian tampalkan tisu tersebut pada bahagian yang bermasalah. 

Putih telur
 
Gambar ehsan Google.

Biarkan sehingga kering. Kemudian, bolehlah dicuci dengan air bersih dan pencuci muka. Lakukan petua ini dua kali seminggu.

Petua ketiga
Dapatkan beras pulut dan kulit kayu manis. Campurkan kedua-dua bahan ini, dan goreng tanpa minyak sehingga berubah warna kekuninggan.

Beras pulut 
Kayu manis 
Gambar ehsan Google.

Kemudian, kisar kedua bahan ini sehingga halus. Untuk menggunakannya ambil sedikit serbuk campuran ini dan campurkan dengan sedikit air. Kemudian lumur dan gosok pada wajah. Amalkan dua kali seminggu. Bintik-bintik hitam akan hilang dan wajah akan bersih tanpa bintik noda.

Semoga perkongsian petua ini memberi manfaat dan selamat memcuba petua-petua ini.

No comments :

Post a Comment

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...