Thursday, April 7, 2016

Petua : Mengatasi masalah resedung

Masalah resdung. Resdung ialah merupakan kerengsangan hidung yang boleh menyebabkan hidung dan organ-organ lain menjadi gatal dan menimbulkan ketidakselesaan. Terdapat dua kaedah rawatan samada melalui perubatan moden dan juga rawatan secara tradisional. Dalam entry petua kali ini, teman kongsikan satu kaedah atau petua tradisional untuk merawat masalah resdung.

Gejala resdung

Gambar ehsan Google.

Dapatkan bahan-bahan di bawah;
  1. Limau nipis 8 biji.
  2. Daun pandan 10 helai
Cara-caranya;

Hiris daun pandan halus seperti membuat bunga rampai. Kemudian, perah limau nipis tadi. Gaulkan sehingga sebati. Kemudian biar sebentar. Tidak lama kemudian, satu sebatian akan terbentuk. Ambil sebatian ini dan sapu pada muka. Jika ia bersesuaian dengan kulit wajah kome tu, tak sampai 5 minit ulat-ulat resdung akan keluar mengikut liang-liang kulit muka. Paling banyak akan keluar dari bahagian kening.

Hirisan daun pandan



Gambar ehsan Google.

Jika ia berhasil, lakukanlah 3 kali seminggu. Di sarankan untuk melakukan petua ini antara jam 10 pagi - 3 petang kerana waktu tersebut ulat-ulat resdung itu sedang aktif. Sebatian campuran ini boleh di simpan di dalam peti sejuk. Tetapi campuran sebatian baru adalah lebih efektif lagi.

Teman kongsikan video rawatan resdung secara tradisional di bawah.



Video ehsan dari YouTube.

No comments :

Post a Comment

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...