Saturday, February 6, 2016

Kuliah : Mengejut anak untuk solat subuh

Mendidik anak- anak untuk solat 5 waktu, sebaik-baik dilakukan seawal mungkin. Bila dah besar baru nak ajar, memang payah la. Solat cukup 5 waktu itu sendiri secara tidak langsung dapat mendisiplinkan anak kita dan mengajar anak tentang tangungjawab kita kepada Allah. Solat adalah hubungan kita dengan Allah. Jaga solat, insyaAllah kita dalam perlindungan Allah.


Gambar ehsan Google.

Biasanya, yang payah dibuat ialah mengejut anak untuk solat subuh.

Seorang wanita bertanya kepada mufti : "Bagaimana caranya untuk mengejutkan anak-anak saya yang sedang tidur terlalu nyenyak untuk solat Subuh?

Mufti menjawab: "Apa yang akan kamu Iakukan jika rumah kamu terbakar dan pada ketika itu anak—anak kamu sedang tidur?" 

Wanita itu berkata: "Saya akan mengejutkan mereka dari tidur". 

Mufti menjawab: "Bagaimana jika mereka sedang tidur terlalu nyenyak?" 

Wanita itu kemudian menjawab: " Demi Allah! Saya akan mengejutkan mereka bangun, jika mereka tidak bangun saya akan mengheret mereka keluar dari rumah.

"Mufti kemudian menjawab: "Jika itu apa yang kamu akan Iakukan untuk selamatkan mereka daripada api di dunia, Iakukanlah perkara yang sama untuk selamatkan mereka dari api neraka di akhirat kelak." Sayang dan bimbingi Iah mereka ke jalan Allah.

Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada semua.

No comments :

Post a Comment

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...