Sunday, August 31, 2014

Kuliah : Doa melembutkan hati anak-anak yang degil

Dibawah ini diperturunkan beberapa petua yang boleh diamalkan oleh ibu bapa untuk menangani masalah anak degil.


1. Beli sekampit beras (boleh guna beras yang telah ada dirumah) dan bacakan 70 kali surah Al-Fatihah setiap hari. Buat selama 7 hari berturut-turut.

Kampit beras yang dibeli tidak perlu dibuka semasa membaca surah Al-fatihah. Jika menggunakan beras yang sedia ada, pastikan beras itu tidak digunakan sehingga selesai 7 hari Al-Fatihah dibacakan. Boleh juga dibacakan surah Al-Fatihah ini kepada beberapa kampit beras dan makanan lain sekali gus.

2. Selepas 7 hari, beras ini boleh digunakan untuk makanan harian sekeluarga. Sekiranya beras semakin berkurangan maka boleh diulang kaedah ini secara berterusan.

3. Gunting sehelai rambut anak yang degil. Buat solat sunat Hajat dan berdoa minta ALLAH lembutkan hati anak itu. Selepas itu pegang (gengam) rambut anak itu dan baca " Ya Rahim " sebanyak 1000kali. Ulang kaedah ini selama 7 hari berturut-turut.

Semasa anak tidur, bacakan ayat dari Surah Asy-Syuura 42 : 12 di ubun-ubun anak anda. ( Sila refer gambar disertakan )



Baca ayat ini sebanyak 19 kali setiap malam. Ulang kaedah ini selama 7 hari berturut-turut. Doa ini boleh juga dibacakan pada air dan beras untuk kegunaan sekeluarga.

Klik disini untuk membaca penuh surah Asy-Syuura.

Saturday, August 30, 2014

Kuliah : 10 kesilapan isteri kepada suami

Rumahtangga adalah satu bentuk hubungan mesra diantara seorang lelaki dan wanita sebagai suami dan isteri dalam perjalanan menuju kebahagiaan dalam kehidupan dan untuk mendapatkan redha Allah.

Isteri solehah


Tetapi ramai yang tidak menyedari akan beberapa perkara yang merupakan satu kesilapan besar dilakukan oleh isteri terhadap suami mereka.

1. Menuntut keluarga yang ideal dan sempurna

Sebelum menikah, seorang wanita membayangkan pernikahan yang begitu indah, kehidupan yang sangat romantis sebagaimana ia baca dalam novel mahupun ia saksikan dalam drama sinetron.

Ia memiliki gambaran yang sangat ideal dari sebuah pernikahan. Segala masalah dalam perkahwinan seperti perselisihan pendapat, masalah kewangan, dan masalah anak-anak seolah-olah tidak difikirkannya.

Ia hanya membayangkan yang indah-indah dan seronok dalam sebuah perkahwinan.

Akhirnya, ketika ia menghadapi semua itu, ia tidak bersedia. Ia tidak mampu menerima keadaan itu, dan selalu menuntut suaminya agar keluarga yang mereka bina sesuai dengan gambaran ideal yang senantiasa diimpikan sejak muda.

Seorang wanita yang hendak menikah, alangkah baiknya jika ia melihat suasana perkawinan dengan pemahaman yang lebih terperinci, beserta masalah yang ada di dalamnya.

2. Nusyus (tidak taat kepada suami)

Nusyus adalah sikap membangkang, tidak patuh dan tidak taat kepada suami. Wanita yang melakukan nusyus adalah wanita yang melawan suami, melanggar perintahnya, tidak taat kepadanya, dan tidak ridha pada kedudukan yang Allah Subhanahu wa Ta’ala telah tetapkan untuknya.

Nusyus memiliki beberapa bentuk, diantaranya adalah:


  • Menolak ajakan suami ketika mengajaknya ke tempat tidur, dengan terang-terangan maupun secara samar.
  • Mengkhianati suami, misalnya dengan menjalin hubungan gelap dengan lelaki lain.
  • Memasukkan seseorang yang tidak disenangi suami ke dalam rumah tanpa izin.
  • Lalai dalam melayani suami
  • Membazir dan membelanjakan wang pada yang bukan tempatnya
  • Menyakiti suami dengan tutur kata yang buruk, mencela, dan mengejeknya
  • Keluar rumah tanpa izin suami
  • Menyebarkan dan mencela rahsia-rahsia suami.


Seorang isteri solehah akan senantiasa menempatkan ketaatan kepada suami di atas segala-galanya. Tentu saja bukan ketaatan dalam kedurhakaan kepada Allah, kerana tidak ada ketaatan dalam maksiat kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala. Ia akan taat walau dalam situasi apapun, senang mahupun susah, suka ataupun duka.

Ketaatan isteri seperti ini sangat besar pengaruhnya dalam menumbuhkan cinta dan memelihara kesetiaan suami.

3. Tidak menyukai keluarga suami

Terkadang seorang isteri menginginkan agar seluruh perhatian dan kasih sayang sang suami hanya tercurah pada dirinya. Tak boleh sedikit pun waktu dan perhatian diberikan kepada selainnya. Termasuk juga kepada orang tua suami.

Padahal, di satu sisi, suami harus berbakti dan memuliakan orang tuanya, terlebih ibunya.
Salah satu bentuknya adalah cemburu terhadap ibu mertuanya.

Ia menganggap ibu mertua sebagai pesaing utama dalam mendapatkan cinta, perhatian, dan kasih sayang suami. Terkadang, sebahagian isteri berani menghina dan merendahkan orang tua suami, bahkan ia tak jarang berusaha merayu suami untuk berbuat durhaka kepada orang tuanya.

Terkadang isteri sengaja mencari-cari kesalahan dan kelemahan orang tua dan keluarga suami, atau membesar-besarkan suatu masalah, bahkan tak segan untuk memfitnah keluarga suami.

Ada juga seorang isteri yang menuntut suaminya agar lebih menyukai keluarga isteri, ia berusaha menjauhkan suami dari keluarganya dengan berbagai cara.

Ikatan pernikahan bukan hanya menyatukan dua insan dalam sebuah perkahwinan, namun juga ‘pernikahan antara keluarga’. Kedua orang tua suami adalah orang tua isteri, keluarga suami adalah keluarga isteri, demikian sebaliknya. Menjalin hubungan baik dengan keluarga suami merupakan salah satu keharmonian keluarga. Suami akan merasa tenang dan bahagia jika isterinya mampu meletakkan dirinya dalam kelurga suami. Hal ini akan menambah cinta dan kasih sayang suami.

4. Tidak menjaga penampilan

Terkadang, seorang isteri berhias, berdandan, dan mengenakan pakaian yang indah hanya ketika ia keluar rumah, ketika hendak menghadiri undangan, ke pejabat, mengunjungi saudara maupun teman-temannya, pergi ke tempat perbelanjaan, atau ketika ada acara lainnya di luar rumah.

Keadaan ini sungguh berbalik ketika ia di depan suaminya. Ia tidak peduli dengan tubuhnya yang kotor, cukup hanya mengenakan pakaian seadanya: terkadang kotor, lusuh, dan berbau, rambutnya kusut masai, ia juga hanya mencukupkan dengan aroma dapur yang menyengat.

Jika keadaan ini terus menerus dipelihara oleh isteri, jangan hairan jika suami tidak balik di rumah, ia lebih suka menghabiskan waktunya di luar rumah. Semestinya, berhiasnya dia lebih ditujukan kepada suami. Janganlah keindahan yang telah dianugerahkan oleh Allah diberikan kepada orang lain, padahal suami nya di rumah lebih berhak untuk itu.

5. Kurang berterima kasih

Tidak jarang, seorang suami tidak mampu memenuhi keinginan si isteri. Apa yang diberikan suami jauh dari apa yang ia harapkan. Ia tidak puas dengan apa yang diberikan suami, meskipun suaminya sudah berusaha secara sebaik mungkin untuk memenuhi keperluan keluarga dan keinginan-keinginan isterinya.

Isteri kurang bahkan tidak memiliki rasa terima kasih kepada suaminya. Ia tidak bersyukur atas kurnia Allah yang diberikan kepadanya melalui suaminya. Ia senantiasa merasa sempit dan kekurangan. Sifat bersyukur dan redha terhadap apa yang diberikan Allah kepadanya sangat jauh dari dirinya.

Seorang isteri yang solehah tentunya mampu memahami tahap kemampuan suami. Ia tidak akan membebani suami dengan sesuatu yang tidak mampu dilakukan suami. Ia akan berterima kasih dan mensyukuri apa yang telah diberikan suami. Ia bersyukur atas nikmat yang dikurniakan Allah kepadanya, dengan bersyukur, insya Allah, nikmat Allah akan bertambah.

“Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.”

6. Mengingkari kebaikan suami

“Wanita merupakan kebanyakan penduduk neraka.”

Demikian disampaikan Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam setelah solat gerhana ketika terjadi gerhana matahari.

Ajaib !! wanita sangat dimuliakan di mata Islam, bahkan seorang ibu memperoleh hak untuk dihormati tiga kali lebih besar berbandingayah. Seseorang yang dimuliakan, namun malah menjadi penghuni kebanyakan neraka. Bagaimana ini terjadi?

“Kerana kekufuran mereka,” jawab Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam ketika para sabahat bertanya mengapa hal itu boleh terjadi. Apakah mereka mengingkari Allah?

Bukan, mereka tidak mengingkari Allah, tapi mereka mengingkari suami dan kebaikan-kebaikan yang telah diperbuat suaminya. Andaikata seorang suami berbuat kebaikan sepanjang masa, kemudian seorang isteri melihat sesuatu yang tidak disenanginya dari seorang suami, maka si isteri akan mengatakan bahwa ia tidak melihat kebaikan sedikitpun dari suaminya. Demikian penjelasan Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam dalam hadits yang diriwayatkan Bukhari (5197).

Mengingkari suami dan kebaikan-kebaikan yang telah dilakukan suami!!

Inilah penyebab banyaknya kaum wanita berada di dalam neraka. Mari kita lihat diri setiap kita, kita saling mengingati, apa dan bagaimana yang telah kita lakukan kepada suami-suami kita?

Jika kita terbebas dari yang demikian, alhamdulillah. Itulah yang kita harapkan. Berita gembira untukmu wahai saudariku.

Namun jika tidak, kita (sering) mengingkari suami, mengingkari kebaikan-kebaikannya, maka berhati-hatilah dengan apa yang telah disabdakan oleh Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam. Bertaubat, satu-satunya pilihan utuk terhindar dari pedihnya siksa neraka. Selama matahari belum terbit dari barat, atau nafas telah ada di kerongkong, masih ada waktu untuk bertaubat. Tapi mengapa mesti nanti? Mengapa mesti menunggu sakaratul maut?

Janganlah engkau katakan besok dan besok wahai saudariku; kejarlah ajalmu, bukankah engkau tidak tahu bila engkau akan menemui Robb mu?

“Tidaklah seorang isteri yang menyakiti suaminya di dunia, melainkan isterinya (di akhirat kelak): bidadari yang menjadi pasangan suaminya (berkata): “Jangan engkau menyakitinya, kelak kamu dimurkai Allah, seorang suami bagimu hanyalah seorang tamu yang bolah segera berpisah dengan kamu menuju kami.” (HR. At Tirmidzi, hasan)

Wahai saudariku, mari kita lihat, apa yang telah kita lakukan selama ini, jangan pernah bosan dan henti untuk muhasabah diri, jangan sampai apa yang kita lakukan tanpa kita sedari membawa kita kepada neraka, yang kedahsyatannya tentu sudah Engkau ketahui.

Jika suatu saat, muncul sesuatu yang tidak kita sukai dari suami; janganlah kita mengingkari dan melupakan semua kebaikan yang telah suami kita lakukan.

“Maka lihatlah kedudukanmu di sisinya. Sesungguhnya suamimu adalah syurga dan nerakamu.” (HR.Ahmad)

7. Mengungkit-ungkit kebaikan

Setiap orang tentunya memiliki kebaikan, tak terkecuali seorang isteri. Yang jadi masalah adalah jika seorang isteri menyebut kebaikan-kebaikannya di depan suami dalam rangka mengungkit-ungkit kebaikannya semata.

“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menghilangkan (pahala) sedekahmu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti (perasaan si penerima).” [Al Baqarah: 264]

Abu Dzar radhiyallahu ‘Anhu meriwayatkan, bahwasanya Nabi Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda, “Ada tiga kelompok manusia dimana Allah tidak akan berbicara dan tak akan memandang mereka pada hari kiamat. Dia tidak mensucikan mereka dan untuk mereka adzab yang pedih.”

Abu Dzar radhiyallahu ‘anhu berkata, “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam mengatakannya sebanyak tiga kali.” Lalu Abu Dzar bertanya, “Siapakah mereka yang rugi itu, wahai Rasulullah?” Beliau menjawab, “Orang yang menjulurkan kain sarungnya ke bawah mata kaki (isbal), orang yang suka mengungkit-ungkit kebaikannya dan orang yang suka bersumpah palsu ketika menjual. ” [HR. Muslim]

8. Sibuk di luar rumah

Seorang isteri terkadang memiliki banyak kesibukan di luar rumah. Kesibukan ini tidak ada salahnya, asalkan mendapat izin suami dan tidak sampai mengabaikan tugas dan tanggung jawabnya.

Jangan sampai aktivit tersebut melalaikan tanggung jawab nya sebagai seorang isteri. Jangan sampai amanah yang sudah dipikulnya diabaikan.

Ketika suami pulang dari mencari nafkah, ia mendapati rumah belum beres, pakaian belum dicuci, hidangan belum siap, anak-anak belum mandi, dan lain sebagainya. Jika hal ini terjadi terus menerus, boleh jadi suami tidak balik di rumah, ia lebih suka menghabiskan waktunya di luar atau di pejabat.

9. Cemburu buta

Cemburu merupakan tabiat wanita, ia merupakan suatu ekspresi cinta. Dalam batas-batas tertentu, dapat dikatakan wajar bila seorang isteri merasa cemburu dan memendam rasa curiga kepada suami yang jarang berada di rumah. Namun jika rasa cemburu ini berlebihan, melampaui batas, tidak meunasabah dan hanya berasal dari sangkaan buruk; maka rasa cemburu ini dapat berubah menjadi cemburu yang tercela.

Cemburu yang disyariatkan adalah cemburunya isteri terhadap suami kerana kemaksiatan yang dilakukannya, misalnya: berzina, mengurangi hak-hak nya, menzaliminya, atau lebih mendahulukan isteri lain berbanding dirinya. Jika terdapat tanda-tanda yang membenarkan hal ini, maka ini adalah cemburu yang terpuji. Jika hanya dugaan belaka tanpa fakta dan bukti, maka ini adalah cemburu yang tercela.

Jika kecurigaan isteri berlebihan, tidak berdasar pada fakta dan bukti, cemburu buta, hal ini tentunya akan mengundang kekesalan dan buruk sangka suami. Ia tidak akan pernah merasa aman ketika ada di rumah. Bahkan, kemungkinan, si suami akan melakukan atau mengambil kesempatan seperti mana sangkaan isteri terhadapnya.

10. Kurang menjaga perasaan suami

Kepekaan suami mahupun isteri terhadap perasaan pasangannya sangat diperlukan untuk menghindari terjadinya konflik, kesalahfahaman, dan perasaan tersinggung.

Seorang isteri hendaknya senantiasa berhati-hati dalam setiap ucapan dan perbuatannya agar tidak menyakiti perasaan suami, ia mampu menjaga lisannya dari kebiasaan mencaci, berkata keras, dan mengkritik dengan cara keterlaluan. Isteri selalu berusaha untuk menampakkan wajah yang ramah, menyenangkan, tidak bermuka masam, dan menyejukkan ketika dipandang suaminya.

Demikian beberapa kesalahan-kesalahan isteri yang kebanyakannya dilakukan kepada suami yang sepatutnya kita hindari agar suami semakin sayang pada setiap isteri. Semoga keluarga kita menjadi keluarga yang sakinah, mawadah, warohmah.

Aamiiin.

Semoga bermanfaat

Friday, August 29, 2014

Disini lahirnya sebuah CINTA...

Merdeka kah kita? Kita merdeka kah? Benarkah kita ini betul-betul merdeka? Permikiran kita merdeka kah atau pemikiran kita masih lagi di belenggu oleh kuasa-kuasa besar dunia dan penjajah dahulu? Sama-samalah kita fikirkan ye.

Selamat Hari Merdeka

Masa yang sesuai untuk belajar

Dalam entry nie, teman saja nak kongsikan info tentang masa yang sesuai untuk kita belajar. Orang kata "Don't study hard, but study smart". Amalkan mengambil kismis sebagai kudap-kudap semasa belajar. Ini akan meningkat daya penumpuan dan ingatan terhadap apa yang di pelajari.

Masa yang sesuai untuk belajar

Thursday, August 28, 2014

Petua : Menghilangkan hanyir ayam

Macam mana nak menghilangkan hanyir ayam? Dalam entry sebelum ini, teman ada kongsikan petua untuk menghilangkan bau hanyir ikan. Klik disini kalau kome hendak membacanya. Kali ini teman akan kongsikan petua untuk menghilangkan bau hanyir ayam.


Gambar ehsan Google.


Mudah saja nak buat petua nie. Mula-mula bersihkan ayam itu seperti biasa. Kemudian masukkan sedikit tepung gandum dan gaul sehingga rata. Tepung yang di masukkan bergantung kepada jumlah ayam. Kalau lebih pun tak apa. Tiada masalah. Setelah di gaul sehingga rata, biarkan selama beberapa minit untuk menghilangkan bau hanyir tersebut. Selepas itu, bilas ayam tersebut dan kemudian bolehlah masak seperti biasa.

Petua : Mengatasi biskut lemau

Macam mana nak elakkan biskut dari lemau atau dengan kata lain biskut tu masuk angin? Biasanya untuk mengelakkan perkara macam nie berlaku, kita simpan biskut tu didalam bekas kedap udara. Memang ini lah caranya. Tapi, bila dah lama, dan bekas kedap udara nie selalu pulak di buka dan kadang-kadang tu bekas ini di biar terbuka lama. Biskut tu, lama ke lamaan boleh lemau atau masuk angin juga.



Gambar ehsan dari blogger syidamislan.

Dalam entry nie, teman kongsikan petua macam mana nak mengatasi masalah ini. Mudah je, tak lah susah sangat pun. Caranya macam nie. Sebelum menyimpan biskut didalam bekas kedap udara nie, mula-mula taburkan sedikit gula pasir di dalamnya. Kemudian, barulah di masukkan biskut tersebut dan di tutup 

Dengan cara ini, biskut itu tahan lebih lama dan tidah mudah lemau atau masuk angin. Tapi kalau biskut tu dah lemau atau masuk angin, memang tak boleh nak buat apa dah. Terimalah seadanya.

Ok, selamat mencuba ye.

Petua : Untuk menghilangkan bau hanyir ikan

Macam mana nak menghilangkan bau hanyir ikan? Mungkin juga, ikan yang di beli di pasar itu nampak segar tetapi sudah sedikit busuk. Rasa ikan ini juga akan kurang enak jika di bandingkan dengan ikan segar. Teman ada satu petua untuk mengatasi bau hanyir ikan nie.

ikan hanyir

Gambar ehsan Google.

Untuk menghilangkan bau hanyir ikan ini, ambil sedikit asam jawa sebesar jari dan masukkan ke dalam bekas berisi air. Kemudian rendam ikan tersebut sambil di bersihkan.

Hilang hanyir ikan

Gambar ehsan blogger lovebungaquerida.

Dengan cari ini, bukan sahaja dapat menghilangkan bau hanyir ikan tersebut malah ikan tersebut lebih sedap setelah di masak.

Ok, selamat mencuba ye. Sudi-sudikanlah tinggalkan komen pada kome-kome yang telah pun mencuba petua ini.

Wednesday, August 27, 2014

Juru nikah di Saujana Utama Sungai Buluh

Ada tak yang mencari juru nikah di sekitar Saujana Utama Sungai Buluh? Ok, dalam entry hari ini, teman kongsikan senarai contact pegawai pentadbiran Masjid An-Nur Saujana Utama Sungai Buluh. Teman harapkan info yang teman kongsikan disini dapat membantu dalam urusan kome tu.


Monday, August 25, 2014

CPUV : iH Media Liase

Produk Liase - Color, Style, Change Your Self. Color Me Young. Nie adalah CPUV ke tiga untuk bulan August, 2014 nie. Terima kasih pada Nuffnang kerana masih sudi menempekkan CPUV pada blog teman yang tak seberapa nie.


Actually, teman pun tak berapa tahu apa kah bendanya product Liase nie. Tapi menerusi entry dari blogger Revelinme barulah teman tahu yang liase nie adalah produk pengayaan rambut dan teman telah membuat simple research berkenaan produk Liase ini. Dengan mengunakan tag line Color, Style, Change Your Self, Liase menjanjikan rambut wanita Malaysia pasti akan lebih bergaya dan menyeronokkan.


Gambar ehsan FB Liase Malaysia.

Produk Liase ini adalah produk dari Jepun dan di pasarkan di Malaysia oleh Kao Malaysia. Untuk maklumat lebih lanjut, kome boleh lawati website Kao Malaysia.

Psst... Teman lebih suka warna rambut teman sekarang nie.... :d

Sunday, August 24, 2014

Kuliah : Doa Penerang Hati

Ini adalah doa yang biasa teman amalkan semasa belajar dulu. Kini teman ajarkan anak teman doa ini supaya terang hati untuk  menerima pelajaran di dunia dan akhirat.

Doa Penerang Hati

Saturday, August 23, 2014

Kuliah : Surah Al-Mulk

Jadikan amalan surah yang perlu di baca sebelum tidur.


Al-Mulk

Friday, August 22, 2014

Rahsia perangai anak

Macam mana nak tahu perangai anak-anak kita? Walau pun di masa entry ini di publishkan, teman hanya mempunyai seorang permata hati, teman nak kongsikan info ini sebagai panduan kita sebagai ibu dan bapa kepada anak-anak kita.

Anak
Gambar ehsan Google.

Anak Sulung

  1. Anak sulung dikaitkan dengan sikap pelindung, suka bertolak ansur, serta ego.
  2. Sering berjaya dalam hidup.
  3. Lebih pandai mengambil hati orang tua.
  4. Mempunyai nilai tanggung jawab yang tinggi.

Anak Tengah

  1. Lebih berdikari berbanding dengan si sulung atau adik beradik yang lain.
  2. Lebih percaya dengan keyakinan sendiri.
  3. Suka mencuri perhatian dengan cara tersendiri.
  4. Sering merasakan diri mereka terpinggir.
  5. Terlalu mengalah

Anak Bongsu

  1. Happy go-lucky dan yakin diri.
  2. Manja.
  3. Berkeinginan dan bercita-cita tinggi.
  4. Sukar membuat keputusan sendiri.

Anak Tunggal

  1. Sering merasakan diri mereka kesunyian.
  2. Lebih berkeyakinan kerana sudah terbiasa segala yang dihajati tercapai.
  3. Lebih bijak bergaul.
  4. Lebih cepat matang.
  5. Terlalu rapat dengan ibu bapa walau usia makin meningkat.
  6. Sukar nak bertolak ansur dengan orang lain.

P/S : Walaupun kebanyakkannya berperangai seperti diatas tetapi adakalanya perangai anak2 adalah sangat berbeza seperti yang diceritakan, ini adalah disebabkan cara didikan ibubapa itu sendiri....dan cara pergaulan mereka dengan masyarakat...

MH17 - Al-Fatihah

22 August menjadi saat dan detik terakhir buat keluarga kepada mangsa nahas MH17 untuk menerima jenazah ahli keluarga mereka yang terkorban. Sebanyak 20 jenazah yang telah di kenal pasti telah dibawa kembali ke tanah air untuk diberi penghormatan terakhir dan di semadikan ditanah air. Al-Fatihah, semoga mereka di tempatkan dikalangan orang-orang yang beriman. Teman mendoakan semoga keluarga mereka tabah menghadapi ujian ini.




Thursday, August 21, 2014

Petua : Untuk memutihkan pakaian

Pakaian berwarna putih nie agak sukar dijaga. Pakaian berwarna putih apabila telah selalu di pakai dan dibasuh akan nampak kusam dan nampak tidak berseri. Teman biasanya kalau basuh baju berwarna putih akan gunakan clorox dan lepas tu guna 'nila' untuk menaikkan warna putih tu.

Hirisan lemon

Gambar ehsan Google.

Hari nie, teman nak kongsikan satu lagi petua untuk memutihkan pakaian yang berwarna putih nie. Caranya agak mudah. Kome perlu sediakan sebiji lemon. Dan semasa bilasan terakhir, baju putih ini kemudiannya di rendam selama 10 minit dengan hirisan lemon.

Kemudian boleh lah di jemur seperti biasa.

Petua : Untuk mengilatkan cermin atau kaca

Macam mana nak mengilatkan cermin? Trend sekarang nie ramai yang mengunakan cermin sebagai pelengkap hiasan dalaman rumah masing-masing. Pengunaan cermin pada dinding akan menampakkan ruang tersebut kelihatan luas di sanping pemilihan cat yang berwarna cerah. Cermin ini perlu penjagaan. Jika tidak ianya mudah kotor. Untuk memastikan cermin ini berkilat, kadang-kadang agak sukar juga jika tidak kena caranya. Petua ini untuk pilihan alternative saja.

Cermin dinding

Gambar ehsan Google.

Dalam entry hari ini, teman akan kongsikan petua macam mana nak mengilatkan cermin. First thing, dapatkan minuman "Sprite". Beli jer kat kedai tu. Masukkan air "Sprite" ini kedalam bekas penyembur dan spray je kat cermin tu.

Air sprite

Gambar ehsan Google.

Kemudian, dengan mengunakan kertas tisu tebal atau pun kain yang bersesuaian (tidak berbulu), gosokkan pada permukaan cermin itu. Selepas itu, bilas dengan air dan lap sehingga kering.

Ok, cermin kome tu sudah berkilat. Dalam entry yang lepas, teman ada juga kongsikan petua untuk mengilatkan cermin nie. Baca entry tu disini.

Selamat mencuba ye.

Petua : Macam mana nak menghalau semut

Ada masalah semut? Memang agak sukar untuk menghalau serangga seperti semut dari berkeliaran di ruang rumah kita. Namun penyelesaian yang ada dengan mengunakan racun serangga sedikit sebanyak membantu mengatasi masalah ini. Sebagai pilihan alternative, teman kongsikan satu lagi petua untuk menghalau semut ini. Cara ini lebih berkemanusiaan dan kome tak perlulah membunuh semut-semut yang tidak berdosa itu.

Semut

Gambar ehsan Google.

Pertama, kenal pasti dulu dimana punca semut itu datang atau dimana sarangnya. 

Hirisan buah timun

Gambar ehsan Google.

Kemudian, dapatkan timun. Potong timun ini dan letakkan berdekatan dengan sarang semut itu atau pun di laluan semut itu. Dengan hanya mengunakan timun, kome boleh menghalau semut-semut ini. Untuk pengetahuan, semut tidak suka dengan timun.

Klik disini untuk membaca petua menghalau semut dari gula.

Ok, selamat mencuba ye.

Wednesday, August 20, 2014

Wordless : RHB Bangi IT and Training Centre

CPUV : IKEA - SISAN (Re-launch Campaign)

Pagi nie teman saja-saja check kat akaun Nuffnang teman tu. Manalah tau ada CPUV baru menyinggah lepas teman bertungkus lumus mengupdate blog nie minggu lepas. Berbunga-bunga sukanya  bila terpandang CPUV ke 2 dok bersantai di blog Apa Ke Hei nie. CPUV Nuffnang yang ke 2 nie adalah untuk promosi Kempen IKEA - SISAN. Kempen apa nie? Tentulah kempen produk-produk di IKEA. Apa pun, terima kasih ye Nuffnang. Ini adalah CPUV ke dua dari Nuffnang untuk bulan August, 2014 nie


Kali terakhir teman ke IKEA tahun 2012 hari tu. Lama betul teman tak kesana. Ye la tak ada benda yang nak dicari.

IKEA - CPUV Nuffnang

Tapi kempen kali ini, betul-betul menarik. Manakan tidak, IKEA mengadakan promosi terhad. Harganya pun sangat menarik. Tu yang rasa macam nak ke IKEA lagi... :) Tapi, perkara yang menarik sekali di IKEA nie ada kat food courtnya... Baca kat sini kalau nak tahu rahsia itu.

Kalau kome nak tahu promosi terhad tu, klik la iklan Nuffnang IKEA tu atau boleh berkunjung ke portal rasmi IKEA.

Sunday, August 17, 2014

Kuliah : Adab mandikan bayi yang baru lahir dengan cara yang betul

Macam mana nak mandikan baby yang baru lahir? Teman pun je dapat info nie, jadi teman kongsikan untuk manfaat kita bersama.

Mandi baby


Adab Mandikan Bayi Baru Lahir Dengan Cara Betul - Bayi baru lahir adalah khalifah Allah yang baru menjengah dunia selepas sembilan bulan tinggal di alam rahim.Justeru ibu bapa yang beragama Islam mestilah menyambut kelahirannya mengikut cara yang dianjurkan oleh Islam.

Antara yang mungkin kita semua tidak beri perhatian adalah tatacara memandikan bayi baru lahir iaitu dari usia sehari hingga 40 hari. Dalam tempoh ini, kaedah mandian memainkan peranan penting dalam membentuk aliran darah dan pembentukan tulang yang baik.

1. Seeloknya mandikan bayi pada waktu dhuha, kerana pada waktu tersebut fisiologi kitaran darah dan degupan jantung bayi dalam keadaan tenang. Gunakan air yang suam.

2. Siraman pertama perlu dimulakan ke atas belakangnya secara perlahan-lahan, kemudian baru disiramkan ke kaki, seterusnya naik ke bahagian punggungnya.

3. Belaian dan gosokan lembut memainkan peranan penting semasa memandikan bayi. Ini akan membuatkan pengaliran darah bayi lancar dan baik. Siraman disertakan dengan sapuan sabun yang sesuai untuk bayi.

4. Seterusnya siram dari belakang hingga ke kepala. Siraman di kepala dilakukan secara perlahan, supaya air tidak mengalir masuk ke dalam lubang telinga. Semasa menyiramkan air di belakang kepala ke bahagian hadapan dahi, tangan digunakan untuk menggosok dahi.

5. Sebaiknya tugas memandikan bayi dilakukan oleh bapa. Sambil memandikan, hati berzikir Ya Latif, Ya Hadi.

6. Pastikan siraman tidak dilakukan pada muka bayi kerana ia boleh melemaskan bayi serta menyebabkan lubang hidungnya lembap seterusnya mudah selesema atau jangkitan kuman.

7. Siraman yang terakhir, dilakukan ke atas dada seterusnya hingga ke bawah. Tidak digalakkan menyapu sabun pada bahagian hadapan tubuh bayi usia ini, kerana bimbang air dan sabun menyebabkan bahagian pusatnya lembap dan seterusnya melambatkan proses ‘gugur’ tali pusat.

8. Selepas selesai mandi, lapkan seluruh badan bayi dengan tuala yang bersih. Cara mengelap dimulakan dari kepala kerana kelewatan mengelap bahagian kepala boleh menyebabkan kepala dan ubun-ubun bayi basah serta membawa masalah paru-paru lemah.

Saturday, August 16, 2014

Kuliah : Doa penawar hati dari maksiat

Amalkan doa ini untuk menawarkan hati dari membuat perkara-perkara maksiat. Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada semua. Insya Allah.


Friday, August 15, 2014

Tiada masalah jika tiada signal telefon

Teman saja nak share satu teknologi terbaru yang telah di komersialkan. Di area Saujana Utama kadang-kadang susah nak dapat liputan Celcom. Mungkin ini juga berlaku pada operator celular lain. Apa pun peranti ini sangat berguna jika kita selalu berada di luar kawasan.

tiada signal telefon, tiada masalah

Klik disini untuk mendapatkan maklumat yang lebih lanjut.

Wordless : Danga Bay, Johor Bharu

Danga Bay, Johor Bharu

Danga Bay, Johor Bharu

Thursday, August 14, 2014

Petua : Bagaimana untuk menghilangkan kesan chewing gum pada pakaian?

Nak tahu cara membuang chewing gum yang melekat pada pakaian? Teman akan kongsikan petuanya dalam entry nie. Last time ada juga teman buat entry petua untuk menanggalkan kesan chewing gum nie pada pakaian. Klik disini untuk membaca entry tersebut.


Gambar ehsan Google.


Dalam entry petua kali ini, teman akan kongsikan satu lagi cara untuk menanggalkan kesan chewing gum itu dari pakaian. Cara ini agak mudah. Apa yang perlu kome buat hanya dengan memasukkan pakaian yang terkena chewing gum itu kedalam peti sejuk di bahagian sejuk beku. Biarkan selama sejam. Kemudian keluarkan pakaian tersebut dan buangkan kotoran chewing gum itu. Mudahkan.

Kepada kome-kome yang pernah mencuba petua nie tinggallah komen kome tu disini. Sekurang-kurangnya orang lain boleh tahu macam mana hasilnya. Ok, Selamat mencuba ye.

Wednesday, August 13, 2014

Khasiat peluk ISTERI

Siapa sangka, peluk isteri pun ada khasiatnya. Itulah kenikmatan dan kelebihan hidup berumah tangga. Tapi kalau peluk awek pulak macam mana yer? haa... bahana akan menunggu kamu wahai manusia yang lalai dan leka.

Seorang suami yang memeluk isterinya untuk sekurang-kurangnya 10 saat setiap pagi akan panjang umurnya lima tahun.

Peluk Isteri

Pakar motivasi Datuk Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah berkata, fakta berdasarkan kajian oleh seorang pakar di Jerman mengenai hubungan antara sentuhan dan tahap kesihatan.

``Seseorang itu boleh panjang umur jika memeluk isterinya setiap hari kerana pelukan dan sentuhan boleh menyebabkan tubuh manusia mengeluarkan pelbagai hormon termasuk endorfin yang baik untuk kesihatan tubuh.

``Bagaimanapun, sebagai seorang Islam kita tidak harus lupa ajal dan maut terletak di tangan Allah,'' katanya ketika memberi syarahan bertajuk Perkahwinan dan Seks: Penawar dan Rawatan Bagi Banyak Penyakit' di Persidangan Ketiga Perubatan Daripada Perspektif Islam anjuran Pusat Perubatan Universiti Malaya di Hotel Sheraton Subang di sini hari ini.

Hormon endorfin adalah sejenis bahan kimia semula jadi yang bertindak sebagai penahan sakit dan mengurangkan keresahan. Jelasnya, selain mempunyai kesan positif dari segi saintifik dan kesihatan sentuhan, pelukan dan gurau senda antara suami dan isteri juga merupakan sunah Rasulullah s. a. w.

Tambah beliau, ada kajian di Amerika Syarikat (AS) juga mendapati pelukan suami dapat mengurangkan tahap kolesterol dan meningkatkan kesihatan isteri.

``Oleh itu suami yang inginkan isterinya menurunkan berat badan digalakkan peluk isterinya lebih kerap,'' katanya disambut dengan gelak ketawa oleh peserta persidangan itu.

Jelas beliau, hubungan seks dalam penuh rasa kasih sayang juga dapat membantu pasangan untuk awet muda dan berketerampilan menarik.

``Wanita yang mempunyai kehidupan seks yang baik dan bahagia akan lebih cenderung untuk menghiasi diri,'' kata Fadzilah.

Main belon dari buih sabun pun boleh jadi terkenal

Teman masa kecik-kecik dulu pernah jugak main buih sabun buat belon. Tapi, tak pernah pulak teman terfikir main belon dari buih sabun nie pun boleh jadi terkenal di seluruh dunia. Inilah yang dinamakan skill atau kemahiran yang unik ada pada diri seseorang tu. Siapa sangka kan, tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu.

Inilah kemahiran yang ada pada Fan Yang dan pasangannya Ana Yang. Mereka adalah bubble artist atau artis gelembung di dalam bahasa Malaysia. Mungkin nak sedap sket, kita panggil artis buih. Klik disini untuk ke portal mereka dan jangan lupa bayar kalau mahu menonton persembahan mereka tu.

Masyuk beb main buih sabun nie...

video

Entah bila agaknya depa nie akan buat persembahan di Malaysia nie.

Tuesday, August 12, 2014

Berjimat di hari raya dengan recycle

Berjimat di hari raya. Di hari raya nie, mesti ramai yang memperuntukkan sejumlah wang untuk pemberian duit raya. Bila nak bagi duit raya, mesti perlu letak dalam sampul duit raya kan. Kalau tak dimasukkan dalam sampul, macam tak best la pulak. Dalam berbelanja di hari raya nie, perlu lah berjimat cermat sket. Kalau tak beringat, lepas berhari raya nanti pokai lah jawabnya. Mula lah nak meminjam sana sini. Mana yang dah berkeluarga dan ada anak, confirm duit raya anak menjadi sasaran. Jangan kome buat macam tu. Tak baik tau. Amalkan jimat cermat dalam perbelanjaan tu dan janganlah boros dalam perbelanjaan tu.

Duit raya

Antara yang boleh di jimatkan semasa di hari raya ialah dengan mengunakan sampul raya recycled. Walau pun sampul raya nie murah dan kadang - kadang boleh didapati dengan percuma, tapi ada masanya sukar juga untuk mendapat sampul duit raya dengan percuma. Kalau dapat pun, ianya tidak mencukupi. Niat untuk bersedekah tu baik, tapi janganlah sampai membazir. Satu cara untuk berjimat ialah dengan mengunakan sampul duit raya recycled. Budak - budak sekarang nie, bukannya kisah sangat tentang sampul duit raya tu. Bagi mereka, yang penting isi dalam sampul tu. Jadi, dari membazir duit untuk membeli banyak sampul duit raya, lebih baik duit untuk membeli sampul duit raya tu digunakan untuk bersedekah. Ada juga faedahnya. 

Monday, August 11, 2014

Di tangkap duduk berdua-duaan di injin kereta

Tetamu tidak diundang di hari raya. Sampai je ke rumah dari kampung nampak pasu bunga dah tertonggeng dan pokoknya dah hancur bersepai. Habis semuanya bertaburan. Bau busuk kencing kucing pulak menusuk hidung. Tension dibuatnya. Tapi tak nampak pulak kucingnya. Kat manalah kucing - kucing nie menyorok ye. Esok paginya, masa nak menghantar Aisar ke Abqary kidz, teman nampak kucing - kucing tu dok bergurau senda dengan adik beradiknya di bawah kereta. Baru je teman datang dekat, berdesup semua hilang sekelip mata saja. Cari punya cari tak jumpa juga. So, teman pun drive hantar Aisar ke Abqary kidz. Lepas tu terus balik rumah, nampak pula jiran sebelah.

Sembang - sembang sambil beraya. Sambil - sambil tu ada teman tanya juga la kalau - kalau itu kucing dia. Rupanya bukan kucing dia. Ok lah tu. Senanglah nak setelkan kucing - kucing tu. Tengah dok bersembang tu tetiba nampak ekor kucing terjulur di bahagian dalam bumper depan kereta tu.

Kucing dalam injin kereta

Apa macam, nampak tak kucing putih tu? Teman cuba nak halau, tapi susah juga nak tangkap si kecil nie. Ligat ke main. Yang nie pulak si kucing hitam tu.

Kucing dalam injin kereta

Hampir setengah jam mencuba akhirnya teman mengalah. Macam nak keluarkan kucing - kucing nie? Last - last teman dapat satu idea yang baik punya.

Kucing dalam injin kereta

Kucing dalam injin kereta

Kucing tak suka air kan... Apa lagi, terus bawak kereta ke kedai cuci kereta. Teman minta tukang cuci tu lebihkan pancutan air di bahagian depan dan bawah bumper. Siap pancut air, bukak bonet nampak si comel hitam duduk di bahagian atas injin. Apa lagi, sepantas kilat teman tangkap kucing tu. Nasib baik la kucing tu basah sket je. Teman letak kucing tu di atas lantai, zupp terus lari tak sempat nak main - main dengan si kecil tu. Yang seekor warna putih tu tak tahu ke mana hilangnya. Ikut mat Bangla tu, dia pun nampak 2 ekor kucing tu masa dia pancut air tadi. Tapi tak nampak pulak kucing warna putih tu keluar.

Teman check juga bahagian tu. Memang tak nampak kat mana kucing tu. Lama juga la teman cari, tapi tak juga jumpa. So, teman anggap kucing tu dah lari masa bahagian depan kereta tu di pancut air. Kiranya misi teman tu berjaya la...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...