Saturday, December 6, 2014

Hari yang baik untuk memotong kuku

Hari apa yang baik untuk potong kuku? Mari kita cuba amalkan, apa yang kita tahu, nanti kita akan dapat banyak lagi ilmu apa yang kita tak tahu.


Rasanya ramai dah tahu (dalam kitab ada dijelaskan), tapi elokkah jika kita selalu saling ingat-mengingatkan untuk kebaikan bersama.

Barang siapa yang mengerat kukunya pada:

Hari Sabtu - Keluar dari tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit.

Hari Ahad - Keluar kekayaan masuk kemiskinan.

Hari Isnin - Keluar daripadanya gila dan masuk sihat

Hari Selasa - Keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit

Hari Rabu - Keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan

Hari Khamis - Keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit

Hari Jumaat - Keluar daripadanya dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah s.w.t

Kesimpulannya hari yang baik untuk memotong kuku ialah Isnin, Khamis dan Jumaat. Selain daripada hari-hari tersebut banyak mudaratnya !!  Sebab itu orang tua-tua selalu berpesan dan mengingatkan, Patutlah generasi sekarang banyak berpenyakit dan banyak masalah, Kita sudah tidak mahu ikut panduan dan nasihat yang baik, Semuanya dianggap kebetulan, Mana ada sesuatu itu Allah jadikan secara kebetulan, Kita yang selalu menganggap sesuatu perkara itu adalah kebetulan. Hakikatnya tiada sesuatu itu berlaku secara kebetulan. Ia berlaku atas sebab musabab yang sudah ditentukan yang juga atas keizinan Allah s.w.t sama ada perkara yang baik mau pun yang buruk.

2 comments :

  1. Tahu je pasal ni tapi selalu pakai balun je potong kuku hari ape. :D

    ReplyDelete
  2. hari ini ari Isnin, jom potong kuku....

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...