Friday, July 11, 2014

Kebaikan kepala dan tahi ikan bilis

Kome suka tak makan ikan bilis? Teman, kalau ikan bilis itu di buat sambal atau sambal goreng memang teman suka sangat lah. Tapi, teman nie memilih sket. Kalau ikan bilis tu tidak disiang, maksud ikan bilis tu dimasak tanpa membuang kepala dan tahinya memang teman makan lah jawabnya. Sebelum nie, teman ada membuat entry pasal makan tahi ikan bilis nie. Kalau kome nak membacanya, boleh lah klik disini.


Artikel dari Majalah Mingguan Wanita. Teman tak ingat keluaran bila.

Baru-baru nie, teman ada terbaca dalam satu artikel. Katanya, kepala dan tahi ikan bilis nie boleh dicampurkan kedalam makanan ayam. Menurut artikel tu, kepala dan tahi ikan bilis nie memberi zat tambahan pada ternakan. Kalau kepala ikan bilis tu, teman bagi kucing makan. Kucing kan suka makan ikan.

Menurut artikel itu lagi, kalau kepala dan tahi ikan bilis itu direndam dalam air boleh digunakan untuk menyiram tanaman. Boleh jadi baja agaknyalah. Mesti gemuk pokok-pokok nie.

2 comments :

  1. aku pulak memang dari kecik diajar tak makan kepala ngan tahi ikan bilis nie..kalau arwah mak aku nak masak memang dia kopek satu2..kekadang dulu aku gak yang tukang kopeknya..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teman pun sama. Memang teman makan tahi ikan bilis nie... eeeeiii... Masa ibu nak masak nasi lemak, memang teman dan adik-adik la yang mengopek ikan bilis nie. Sampai lah sekarang, kalau teman makan nasi lemak kat kedai, kalau ikan bilisnya tidak dibuang tahi, memang teman tak makan ikan bilis tu...

      Delete

Ada robot tak??? Sudi-sudikanlah tinggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...