Thursday, June 19, 2014

Petua : Memasak peria supaya tidak terlalu pahit

Buah peria nie memanglah pahit, tapi ianya banyak khasiat untuk kesihatan. Siapa suka makan peria? Sebab itulah ada sesetengah orang tidak gemar makan peria. Peria merupakan salah satu makanan yang juga mengandungi gizi yang baik. Supaya tidak terlalu pahit, kome boleh cuba petua yang teman kongsikan disini.


Gambar ehsan Google.


Cara pertama;
Belah peria menjadi dua bahagian. Buangkan selaput putih yang ada di dalamnya. Kemudian, hiris nipis-nipis dan gaulkan hirisan peria ini bersama garam sehingga sebati dan biarkan sebentar. Selepas itu bolehlah dicuci dengan air suam sebelum dimasak seperti biasa.

Cara kedua;
Peria hendaklah dibersihkan seperti cara pertama di atas dan hiris nipis-nipis. Hirisan peria ini kemudian di campur bersama gula pasir dan garam. Ramas dan gaul sehingga rata. Biarkan peria tersebut sehingga mengeluarkan air. Kemudian cuci sehingga bersih dan masaklah seperti biasa.

Ok, selamat mencuba ye.

2 comments :

  1. peria ni rasanya pahit..tapi ada penawarnya...

    ReplyDelete
  2. cara yang kedua tu macam mudah jer...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...