Wednesday, May 21, 2014

Restoran Ali Cham - Daging naik bukit

Tempat makan best di Saujana Utama Sungai Buluh. Ali Cham Restoran, satu lagi restoran yang baru beroperasi di bandar Saujana Utama. Rostoran Ali Cham menyediakan pelbagai jenis makan berkonsepkan makanan Thailand dan melayu kemboja seperti tomyam dan sebagainya. Bagi mereka yang sedang berdiet dan suka makan sayur-sayuran, sesuatu yang unik menanti anda disini.


Satu yang unik dan mungkin susah untuk menikmatinya di tempat lain ialah Daging naik bukit. Menu ini dikatakan amat popular di Cambodia. Dari namanya sahaja dah dengar macam pelik saja. Itu belum lagi untuk menikmatinya. Boleh dikatakan daging naik bukit ini adalah satu menu yang sangat bagus untuk kesihatan. Bahan utamanya ialah daging dan sayur-sayuran segar. Inilah masakkan popular masyarakat Champa kat Cambodia tu.

Harga satu set daging naik bukit nie adalah RM10.00 berserta 100g daging yang telah di perap dengan ramuan rahsia dan dihidangkan bersama sayur-sayuran seperti karot, terung, kangkung dan sawi Pak Choy. Bagaimana pun sebagai pilihan kome boleh order daging mengikut jumlah yang dikehendaki. Daging tersebut telah di perap dengan ramuan khas yang memberikan rasa kenikmatan tersendiri apabila dimakan. Dalam mangkuk kecil ada sos khas untuk di makan bersama daging yang telah di masak.





Kenapa menu ini dinamakan daging naik bukit? mmm... inilah bukitnya... mungkin disebabkan periuk yang digunakan itu melengkung ke atas. Mungkin lebih jelas jika kome tengok gambar nie. Di bahagian atas lengkungan itu diletakkan planta atau margarine untuk membakar daging tu. Di keliling lengkugan itu terdapat sup air rebusan istimewa untuk memasak sayur-sayuran tersebut.


Nak makan makanan nie pun kena ada caranya. Macam makan steam boat. Kome kena masak sendiri. Letakkan susun daging tu di atas puncak bukit tu dan kat dalam sup tu, letakkan sayur-sayuran tu. Macam dalam gambar di bawah nie.







Bila daging tu dah masak, angkat, lepas tu celup kat dalam sos khas tu dan terus masuk ke mulut... nyam, nyam, nyam... sodap... :) Sayur tu, bila dah masak, tak payah la celup dalam sos tu. Bila sayur tu masak, terus angkat dan masuk mulut. Lepas tu, nyma, nyam, nyam lagi... memang best untuk orang yang suka makan sayur. Rasanya sangat unik. Memang best la. Tapi teman tengok, tak ramai orang suka makan sayur. Hehehehe... itu lah pasal depa nie tak sihat.

Teman nie memang suka sangat makan sayur :d Lagi satu menu yang sangat best sini ialah masakkan ikan masam manisnya. Memang sedap, macam masak kat rumah pulak.



Tengok tu, banyak betul bahan-bahannya, sampai ikannya pun dah tenggelam. Ikan dalam gambar tu, ikan kembung jer. Seekor je pun, cukuplah untuk kami tiga beranak nie.


Kedudukan restoran nie betul-betul menghadap Restoran Ruen Thai. Jika ada kesempatan, jemput lah makan-makan disini yer. Teman saja tolong promote, sekurang-kurangnya teman membantu sesama Islam untuk mereka berniaga.

Ok, untuk sesiapa yang berminat berkunjung dan makan-makan disini teman kongsikan koordinate GPSnya dibawah nie.



3.203662, 101.487080

Restoran nie dekat juga dengan Warisan Anggoi Cafe yang menu bestnya Pisang Goreng Cheese. Nak baca entry tu, klik kat sini ye.

5 comments :

  1. Cam sedap je... nyum nyum.. i love Thai food... mmg terbaik laa.. tringat makan steamboat kat Krabi, perghhh!!!

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah...boleh datang cuba masakan kat restoran ni....kalau dekat..boleh terjah time lunch dengan kawan² opis...kalau x..kena g weekend..

    ReplyDelete
  3. sedapnya daging naik bukit ni
    rasa teringin la plok :)

    ReplyDelete
  4. fuhh...lain macam laa dia punya menu...boleh cuba nanti nie kalau ada singgah area sg buluh...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sempat la bro... Bulan nie teman tengok restoran nie dah tutup... business strategy tak menjadi...

      Delete

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...