Thursday, January 30, 2014

Petua : Melembutkan ayam kampung

Jom makan ayam goreng kampung kat Veledrom Cheras. Time lunch hour, kadang-kadang sampai ke Cheras teman jalan-jalan cari makan. Bukan apa, bosan jugak kalau selalu makan ditempat yang sama je. Kalau dimasak gulai ayam kampung atau dibuat rendang, sodap jugak tu. Cuma ayam kampung nie kalau tak betul cara memasaknya, akan liat lah daging ayam kampung tu.

Gambar ehsan Google.


Kali ini, teman akan kongsikan petua macam mana nak melembutkan ayam kampung semasa memasaknya. Tak lah susah sangat nak membuatnya.

Gambar ehsan Google.

Kome cuma perlu dapatkan kurma sebanyak 4 biji saja. Bukan serbuk kurma tau. Nanti jadi lain pulak masakkan kome tu. Ok, kemudian campurkan buah kurma nie kedalam masakkan. Dengan cara ini, daging ayam kampung akan cepat lembut dan akan mempercepatkan proses memasak.

Mudahkan!. Selamat mencuba yer.

12 comments :

  1. wahh tak sangka bubuh kurma je,
    kalau ayam pencen boleh guna petua yang sama tak..
    thanks :)

    ReplyDelete
  2. then? jadilah ayam masak kurma... mwahahaha...

    ReplyDelete
  3. Jadi yea buat macam ni. Nanti balik kampung boleh cuba bila masak ayam kampung.

    ReplyDelete
  4. Guan kurma yea. Baru tahu. nanti nak cuba juga bila masak ayam kampung.

    ReplyDelete
  5. aku rasa antara sebab utama aku tak makan ayam kampung ialah sebab mula2 aku makan dulu aku dapat ayam yang jenis liat..lepas tu langsung aku tak suka makan ayam kampung..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom, teman belanja makan ayam kampung.... :d

      Delete
    2. ayam kampung kat menara TM tu ker??hahaha

      Delete
  6. Idah x pernah masak ayam kg... makan tu ader laa.. :D

    ReplyDelete
  7. kurma eh?? hmmm...menarik ni. tapi selalu masak ayam kampung memang takde pakai apa-apa petua, sebab bila makan liat liat tu rasa macam sedap pulak. hihi~

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Sudi-sudikanlah tinggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...